Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Laatuseminaari 10.-11.12.2014 Laadulla tulosta Case – opiskelijapalautteen kerääminen ja käsittely.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Laatuseminaari 10.-11.12.2014 Laadulla tulosta Case – opiskelijapalautteen kerääminen ja käsittely."— Esityksen transkriptio:

1 Laatuseminaari 10.-11.12.2014 Laadulla tulosta Case – opiskelijapalautteen kerääminen ja käsittely

2  Sastamalan koulutuskuntayhtymä (koordinaattori)  Faktia Koulutus Oy  Lounais-Hämeen ammatillisen koulutuksen kuntayhtymä, Forssan ammatti-instituutti  Koulutuskuntayhtymä Tavastia, Ammattiopisto Tavastia  Valkeakosken seudun koulutuskuntayhtymä, Valkeakosken ammatti- ja aikuisopisto Hankkeessa mukana olevat koulutuksen järjestäjät

3 Laadulla tulosta – verkoston toimijat Case - Tavastia

4 Opiskelijapalautteet ja niiden käsittely Laadulla tulosta – verkoston toimijat

5 Opiskelijapalautteen kerääminen  Opiskelijapalautteen kerääminen on systemaattista kaikissa verkoston oppilaitoksissa.  Palautetta kerätään opintojen aikana, päättyessä ja työssäoppimisjaksoilta. Osa kyselyistä koskee myös opetuksen vaikuttavuutta.  Palautetta kerätään eri tavoilla ja keräykseen käytetään useita eri ohjelmistoja, esim.  INKA  Webropol – kyselyt  Clientop ja Digium – ohjelmistot  OPAL, AIPAL.  Kyselyissä käytetään numeerista asteikkoa.

6  Palautteiden käsittelytavat ovat melko yhtenäisiä.  Yleisesti palautetta käsitellään opettajien kanssa, esimerkiksi kehityskeskusteluissa.  Yhteenvetoja käsitellään osastotasoisissa palavereissa.  Palautteen käsittely opiskelijoiden kanssa ei ole yhtä systemaattista kuin palautteen käsittely sisäisesti.  Osalla palautteen käsittely on viety johtamisen välineeksi, esimerkiksi tuloskorttitasolle. Opiskelijapalautteen käsittely

7  Eniten kehitettävää on palautteiden käytössä toiminnan kehittämiseksi, vaikka osin toiminta on jo käytössä.  Palautteen perusteella tehdään yksittäisiä toimenpiteitä.  Kehitystrendien ja syy-seuraus-suhteen tunnistaminen jää usein tekemättä.  Kokonaisvaltaisia ja pidempiaikaisia kehittämistoimenpiteitä ei useinkaan suunnitella.  Kehittämistoimenpiteiden toteuttamiseksi voitaisiin ideoida uudenlaisia toimintamalleja. Palautteesta parantamiseen

8 Suunnitellut toimenpiteet  Nykyisen palautejärjestelmän kuvaaminen.  Palautteen käyttö johtamisessa.  Palautteen keräämisen tavat, keinot ja järjestelmät eri oppilaitoksissa (kyselytutkimus).  Benchmarking ja toiminnan kehittäminen (verkostoyhteistyö: Laadulla tulosta ja Välkky). Case - Tavastia

9 Toimenpiteet  Opiskelijakyselyt, opintopalautteet, TOP, OPAL, AIPAL, täydennyskoulutuksen kyselyt.  Opetuksen vaikuttavuutta selvitetään vaikuttavuusselvityksellä, mihin valitaan vuosittain kolme eri tutkintoa/koulutusohjelmaa. Case - Tavastia

10 Saavutetut tulokset  Palautteen kerääminen on runsaampaa ja monipuolisempaa.  Palautetta käytetään aktiivisesti toiminnan kehittämisessä. Case - Tavastia

11 Uuden kyselytyökalun (Clientop) käyttöönotto / kyselyiden toteutus Ohjelmiston ominaisuudet  Kosketusnäytölliselle pad-laitteelle suunniteltu ohjelmisto  Asiakas vastaa palvelutapahtuman yhteydessä nopeasti muutamaan kysymykseen  Palautekyselyn taustalla voi olla isokin kysymyspatteri, mutta sisäänrakennetun kysymysrotaation ansiosta kukin asiakas vastaa vain muutamaan kysymykseen  Kerättyjä yhteystietoja voidaan hyödyntää haluamallaan tavalla, esimerkiksi markkinoinnissa Case - Tavastia

12 Uuden kyselytyökalun (Clientop) käyttöönotto / kyselyiden toteutus Tavastialla  Opiskelijakyselyn vastaukset linkillä atk-luokassa, jatkossa omalta koneelta  Opintojaksokyselyn vastaukset älypuhelimella, muutama tabletti varalla  Vaikuttavuuskysely puhelimella yhteydenotto haastattelu tai sähköpostilinkki  TOP-jaksokysely työpaikkaohjaajalle Tavastian tabletilla (ohjaava opettaja toimittaa), opiskelijalle älypuhelimella (tekstiviesti kännykkään)  Aikuiskoulutuksen lyhytkurssit: tabletit kiertämään luokassa kurssin päätteeksi  Asuntolakysely erikseen, asuntolan ohjaajat huolehtivat, vastaaminen älypuhelimella Case - Tavastia

13 Kiitos Koordinaattori Ritva Lahtinen ritva.lahtinen@sasky.fi www.sasky.fi


Lataa ppt "Laatuseminaari 10.-11.12.2014 Laadulla tulosta Case – opiskelijapalautteen kerääminen ja käsittely."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google