Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuSiiri Tamminen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Laatuseminaari 10.-11.12.2014 Laadulla tulosta Case – opiskelijapalautteen kerääminen ja käsittely
2
Sastamalan koulutuskuntayhtymä (koordinaattori) Faktia Koulutus Oy Lounais-Hämeen ammatillisen koulutuksen kuntayhtymä, Forssan ammatti-instituutti Koulutuskuntayhtymä Tavastia, Ammattiopisto Tavastia Valkeakosken seudun koulutuskuntayhtymä, Valkeakosken ammatti- ja aikuisopisto Hankkeessa mukana olevat koulutuksen järjestäjät
3
Laadulla tulosta – verkoston toimijat Case - Tavastia
4
Opiskelijapalautteet ja niiden käsittely Laadulla tulosta – verkoston toimijat
5
Opiskelijapalautteen kerääminen Opiskelijapalautteen kerääminen on systemaattista kaikissa verkoston oppilaitoksissa. Palautetta kerätään opintojen aikana, päättyessä ja työssäoppimisjaksoilta. Osa kyselyistä koskee myös opetuksen vaikuttavuutta. Palautetta kerätään eri tavoilla ja keräykseen käytetään useita eri ohjelmistoja, esim. INKA Webropol – kyselyt Clientop ja Digium – ohjelmistot OPAL, AIPAL. Kyselyissä käytetään numeerista asteikkoa.
6
Palautteiden käsittelytavat ovat melko yhtenäisiä. Yleisesti palautetta käsitellään opettajien kanssa, esimerkiksi kehityskeskusteluissa. Yhteenvetoja käsitellään osastotasoisissa palavereissa. Palautteen käsittely opiskelijoiden kanssa ei ole yhtä systemaattista kuin palautteen käsittely sisäisesti. Osalla palautteen käsittely on viety johtamisen välineeksi, esimerkiksi tuloskorttitasolle. Opiskelijapalautteen käsittely
7
Eniten kehitettävää on palautteiden käytössä toiminnan kehittämiseksi, vaikka osin toiminta on jo käytössä. Palautteen perusteella tehdään yksittäisiä toimenpiteitä. Kehitystrendien ja syy-seuraus-suhteen tunnistaminen jää usein tekemättä. Kokonaisvaltaisia ja pidempiaikaisia kehittämistoimenpiteitä ei useinkaan suunnitella. Kehittämistoimenpiteiden toteuttamiseksi voitaisiin ideoida uudenlaisia toimintamalleja. Palautteesta parantamiseen
8
Suunnitellut toimenpiteet Nykyisen palautejärjestelmän kuvaaminen. Palautteen käyttö johtamisessa. Palautteen keräämisen tavat, keinot ja järjestelmät eri oppilaitoksissa (kyselytutkimus). Benchmarking ja toiminnan kehittäminen (verkostoyhteistyö: Laadulla tulosta ja Välkky). Case - Tavastia
9
Toimenpiteet Opiskelijakyselyt, opintopalautteet, TOP, OPAL, AIPAL, täydennyskoulutuksen kyselyt. Opetuksen vaikuttavuutta selvitetään vaikuttavuusselvityksellä, mihin valitaan vuosittain kolme eri tutkintoa/koulutusohjelmaa. Case - Tavastia
10
Saavutetut tulokset Palautteen kerääminen on runsaampaa ja monipuolisempaa. Palautetta käytetään aktiivisesti toiminnan kehittämisessä. Case - Tavastia
11
Uuden kyselytyökalun (Clientop) käyttöönotto / kyselyiden toteutus Ohjelmiston ominaisuudet Kosketusnäytölliselle pad-laitteelle suunniteltu ohjelmisto Asiakas vastaa palvelutapahtuman yhteydessä nopeasti muutamaan kysymykseen Palautekyselyn taustalla voi olla isokin kysymyspatteri, mutta sisäänrakennetun kysymysrotaation ansiosta kukin asiakas vastaa vain muutamaan kysymykseen Kerättyjä yhteystietoja voidaan hyödyntää haluamallaan tavalla, esimerkiksi markkinoinnissa Case - Tavastia
12
Uuden kyselytyökalun (Clientop) käyttöönotto / kyselyiden toteutus Tavastialla Opiskelijakyselyn vastaukset linkillä atk-luokassa, jatkossa omalta koneelta Opintojaksokyselyn vastaukset älypuhelimella, muutama tabletti varalla Vaikuttavuuskysely puhelimella yhteydenotto haastattelu tai sähköpostilinkki TOP-jaksokysely työpaikkaohjaajalle Tavastian tabletilla (ohjaava opettaja toimittaa), opiskelijalle älypuhelimella (tekstiviesti kännykkään) Aikuiskoulutuksen lyhytkurssit: tabletit kiertämään luokassa kurssin päätteeksi Asuntolakysely erikseen, asuntolan ohjaajat huolehtivat, vastaaminen älypuhelimella Case - Tavastia
13
Kiitos Koordinaattori Ritva Lahtinen ritva.lahtinen@sasky.fi www.sasky.fi
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.