Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2008 – 2011 Laajennettu työssäoppiminen –hankkeen tavoitteet osana valtakunnallista työssäoppimisen kehittämishanketta Vertaisarviointi.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2008 – 2011 Laajennettu työssäoppiminen –hankkeen tavoitteet osana valtakunnallista työssäoppimisen kehittämishanketta Vertaisarviointi."— Esityksen transkriptio:

1 LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2008 – 2011 Laajennettu työssäoppiminen –hankkeen tavoitteet osana valtakunnallista työssäoppimisen kehittämishanketta Vertaisarviointi 17.3.2011 Vertaisarviointi 17.3.2011 Ritva Vartiainen

2 Laajennettu työssäoppiminen Opetushallituksen kehittämistoiminnan yksi painopistealue Opetushallituksen valtionavustus laajennetun työssäoppimisen kehittämistoimintaan vuosille 2008- 2011

3 Laajennettu työssäoppiminen Kehittämistoiminnan tavoitteena on kehittää työpaikalla tapahtuvan oppimisen toimintamalleja, jotka mahdollistavat koulutuksen ja työn vuorottelun ja tukevat koko tutkinnon suorittamista Kehittämistoiminnalla pyritään kannustamaan työnantajia laajempaan osallistumiseen työpaikalla tapahtuvan oppimisen järjestämisessä

4 Laajennettu työssäoppiminen - Tavoitteena kasautuvien kenttäkuormitusten purkaminen yhdessä tekemällä Sosiaali- ja terveysalalla opiskellaan perinteisesti siten, että oppilaitoksessa opiskeltujen teoriaopintojen jälkeen siirrytään työpaikoille, jonka seurauksena työpaikkojen opiskelijavaraukset kasaantuvat tietyille viikoille ja vastaavasti erityisesti lukukauden alku- ja loppuajankohdilla ei näissä yksiköissä juurikaan ole työssäoppijoita

5 Laajennettu työssäoppiminen - Tavoitteena kasautuvien kenttäkuormitusten purkaminen yhdessä tekemällä Kehittämistoiminnan tavoitteena on yhdessä valittujen työpaikkojen ja oppilaitoksen opettajien kanssa toteuttaa laajennettua työssäoppimisen mallia, joka antaa mahdollisuuden opiskelijoiden kasautuvan kenttäkuormituksen purkamiseen ja samalla opiskelijat sijoittuvat kyseisiin yksikköihin tasaisesti koko lukukauden ajalle

6 Laajennettu työssäoppiminen - Pedagogisesti osuvalla tavalla Laajennetun työssäoppimisen malli pohjautuu ongelmaperustaisen oppimisen pedagogiikkaan (Problem Based Learning), jonka ytimenä on työelämälähtöisyys – tämän hetken auttamis-, hoiva- ja hoitotyö ja sen haasteet.

7 Laajennettu työssäoppiminen - Pedagogisesti osuvalla tavalla Tavoitteenamme on Kouluttaa valituista työpaikoista kerrallaan 1-2 työpaikkaohjaajaa ongelmaperustaisen oppimisen pedagogiikkaan Lisätä työpaikkaohjaajien pedagogista osaamista opiskelijoiden ohjaajina Varmistaa yhdessä tekemällä ongelmaperustaisen oppimisen ydin – työelämälähtöisyys – jolloin opetus tuottaa työelämän tarpeita vastaavaa osaamista Varmistaa työssäoppimisen laatua ja sen jatkuvaa parantamista yhteistyössä työpaikkaohjaajien, oppilaitoksen, opettajien ja opiskelijoiden kanssa (vertaisarviointi)

8 Laajennettu työssäoppiminen - Pedagogisesti osuvalla tavalla Mahdollistaa opiskelijalle pitempi työssäoppimisjakso, jonka aikana opiskelija hankkii osaamistaan kustakin ajanjaksolle ajoittuvasta viikosta osan oppilaitoksessa ja osan työssäoppimispaikalla Kunkin viikon oppimisen jäsentäjänä toimii etukäteen laadittu, työn arjesta nouseva oppimistehtävä.

9 Hyödyt työyhteisölle/ ohjaajalle koulussa käsiteltävät työelämälähtöiset ongelmat (esim. potilascase) käynnistävät oppimisprosessin –opiskellaan työelämän näkökulmasta oleellisia ja tärkeitä asioita työssäoppiminen on tärkeä tiedonhankinnan kanava –työyhteisön hiljainen tieto tulee näkyväksi ja sitä on helpompi hyödyntää työssäoppiminen on tarkasti koordinoitua opiskelijan viikoittaisen oppimistehtävän eli oppimistavoitteen myötä –työssäoppimisen ohjaus helpottuu

10 Hyödyt työyhteisölle/ ohjaajalle teoria ja käytäntö kulkevat käsi kädessä –työelämän käytännön esimerkit tehostavat oppimista työssäoppiminen jaksottuu tasaisemmin ja pidemmälle ajalle –ohjaajat oppivat tuntemaan opiskelijan ja näkevät hänen ammatillisen kehittymisensä pitkä työssäoppimisjakso –työyhteisöllä loistava tilaisuus seurata ja arvioida tulevaa hoitotyöntekijää –opiskelijan arviointi helpottuu – ohjaajan on mahdollista seurata opiskelijan kehittymistä pitemmällä aikavälillä

11 Toteuttamissuunnitelma 2008-2011 Tähän mennessä kehittämistoiminnassa mukana olleet työpaikat/yksiköt ja niiden opiskelijavastaavat / työpaikkaohjaajat: Vuosina 2008 – 2009 erikoissairaanhoito: sisätaudit, kirurgia, ensiapu, lastenhuone ja – osastot, (koulutusohjelmat) Vuosina 2009-2010 Muurolan sairaala ja Kolpene (kuntoutumisen tukeminen, mielenterveys- ja päihdetyö, vammaistyö, kuntoutus, päiväkodit (kasvun tukeminen ja ohjaus) Vuosina 2010-2011 perusterveydenhuolto, kotihoito ja alueen yksityisiä hoiva- ja hoitoalan yrityksiä (hoito ja huolenpito, vanhustyö

12 Toteuttamissuunnitelma 2008-2011 Kehittämistoiminnassa mukana olevat opiskelijat ja opettajat tulevat vastaavista koulutusohjelmista ja tutkinnon osista Pedagogiset mentorit lehtorit Anna-Leena Heikkilä ja Eila Mäkinen Vertaisarviointi – lehtori Hellevi Tervo


Lataa ppt "LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2008 – 2011 Laajennettu työssäoppiminen –hankkeen tavoitteet osana valtakunnallista työssäoppimisen kehittämishanketta Vertaisarviointi."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google