Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Yhteispalvelulaki ja yhteispalvelusopimus pilotoinnin perustana

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Yhteispalvelulaki ja yhteispalvelusopimus pilotoinnin perustana"— Esityksen transkriptio:

1 Yhteispalvelulaki ja yhteispalvelusopimus pilotoinnin perustana
Lainsäädäntöneuvos Sami Kouki

2 Toiminnan oikeudellinen perusta
Toiminnan oikeudellisena perustana laki julkisen hallinnon yhteispalvelusta (223/2007) ”yhteispalvelulaki”, voimassa alkaen Yhteispalvelulain tarkoituksena on parantaa julkisen hallinnon asiakaspalvelun saatavuutta ja toiminnan tehokkuutta Yhteispalvelulakia sovelletaan valtion viranomaisille, kunnallisille viranomaisille ja Kansaneläkelaitokselle kuuluvien avustavien asiakaspalvelutehtävien järjestämiseen ja hoitamiseen viranomaisten yhteistyönä. Päätöksentekovaltaa ei voi siirtää. Yhteispalvelulain tavoitteet ja peruslähtökohdat vastaavat nyt valmisteltavaa ja pilotoitavaa julkisen hallinnon yhteistä asiakaspalvelua sekä sen perustaksi valmisteltua lakia julkisen hallinnon yhteisestä asiakaspalvelusta

3 Toiminnan oikeudellinen perusta
Yhteispalvelulain mukainen yhteistoiminta perustuu laissa mahdollistettuun sopimussuhteeseen -> yhteispalvelusopimus Valmistellussa julkisen hallinnon yhteisessä asiakaspalvelussa lähtökohtana lakisääteisyys, lisäksi täydentävänä mahdollisuus sopimusperusteiseen toimintaan

4 Toiminnan oikeudellinen perusta
Yhteispalvelulaissa myös pakottavaa sääntelyä koskien esimerkiksi yhteispalvelun soveltamisalaa, yhteispalvelun järjestämisen edellytyksiä, vahingonkorvausvastuuta, henkilöstöltä edellytettävää koulutusta ja asiantuntemusta, tarjottavien asiakaspalvelujen sisältöä, yhteispalvelusopimuksen sisältöä ja sen rekisteröintiä, asiakirjan saapumisen määräaikaa, tiedottamisvelvollisuutta

5 Yhteispalvelusopimus –> sopimus yhteisestä asiakaspalvelusta
Pilotoinnissa nykyisen yhteispalvelulain mukaisella yhteispalvelusopimuksella sovitaan sellaisen uudenlaisen yhteisen asiakaspalvelun mallin järjestämisestä ja toteuttamisesta, jollainen on valmisteltu Asiakaspalvelu 2014 –hankkeessa ja joka on valmisteltu toteutettavaksi lakisääteisenä julkisen hallinnon yhteispalvelusta annettavalla lailla Yhteispalvelusopimus sisältää uuden yhteisen asiakaspalvelun toimintamallin Palvelujen tarjoamisen lisäksi pyritään sopimuksessa todetuin tavoin hankkimaan kokemuksia uudesta toimintamallista ja kehittämään sitä (vaikutukset HEn, rahoitusmalliin, prosesseihin ym.)

6 Yhteispalvelulaki sisältää minimivaatimukset sille, mistä seikoista yhteispalvelusopimuksessa on sovittava Julkisen hallinnon yhteisen asiakaspalvelun pilotoinnin perustana olevan sopimuksen sisältö: Sopimuksen tarkoitus Sopimusosapuolet Yhteyshenkilöt Asiakaspalvelutehtävät Yleiset laatuvaatimukset Asiointipisteen tilat, varustus ja laitteet Kustannusten korvaaminen ja maksumenettely Henkilöstö sekä henkilöstön tuki ja koulutus Toimeksisaajan valvontavelvollisuus Toimeksiantajan vastuu, ohjaus ja valvonta

7 11. Raportointi ja seuranta
12. Tiedottaminen 13. Asiakirjojen julkisuus ja salassapito 14. Henkilötietojen käsittely 15. Sopimuksen muuttaminen ja sopimuksen rekisteröinti 16. Sopimuksen voimassaolo, purkaminen ja irtisanominen Sopimuksen liitemateriaali: Liite 1: Asiointipisteessä tarjottavat valtion palvelut ja palveluneuvojan tehtävät Liite 2: Kunnan palveluluettelo Liite 3: Palvelutuottajan käyntipäivystys Asiointipisteessä Liite 4: Suoritehinnoittelu Liite 5: Asiantuntijatuen yhteystiedot Liite 6: Asiakaspalvelujärjestelmän rekisteriseloste


Lataa ppt "Yhteispalvelulaki ja yhteispalvelusopimus pilotoinnin perustana"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google