Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuSatu Pääkkönen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
1 Mielipidekysely terveyspalvelujen tuottamisesta
2
2 Ulkoistaminen ja yksityistäminen Ulkoistaminen merkitsee palvelujen järjestämis- ja valvontavastuun säilymistä julkisella sektorilla ja palvelutyön ostamista esimerkiksi yksityiseltä yritykseltä Yksityistäminen merkitsee palvelujen järjestämisen jättämistä kokonaan yksityisten markkinoiden varaan. Suomessa mikään taho ei ole esittänyt julkisten terveyspalvelujen yksityistämistä, ja silti termiä käytetään toistuvasti mediassa!
3
3 Kysymysten taustoitus Julkisten terveyspalvelujen järjestämisvastuu on Suomessa kunnilla. Siihen, miten kunta käytännössä toteuttaa terveyspalvelujen tuottamisen, on useampia vaihtoehtoja. Kunta voi tuottaa palvelut itse tai se voi esimerkiksi ostaa ne yksityisiltä palveluntuottajilta. Kummassakin tapauksessa säilyy vastuu palvelutuotannon ohjauksesta, valvonnasta ja rahoituksesta aina julkisella sektorilla.
4
4 Hyväksyttekö, että kunta käyttää julkisten terveyspalvelujen tuottamisessa apunaan yksityisiä palveluntuottajia?
5
5 Johtopäätöksiä 1 Julkisten palvelujen ulkoistaminen yksityisille palveluntuottajille hyväksytään erittäin laajasti myös terveyspalveluissa Olennaista ulkoistamisen käsitteen sisällön ymmärtäminen Onko suhtautumisessa terveyspalvelujen ulkoistamiseen enää mainittavaa ideologista eroa muiden palvelujen ulkoistamiseen?
6
6 Kumpi on mielestänne julkisten terveyspalvelujen tuottamisessa tärkeämpää: palvelujen saatavuus, laatu ja kustannukset vai se, tuottaako palvelun julkinen vai yksityinen yksikkö?
7
7 Johtopäätöksiä 2 Julkinen palvelutuotanto on itseisarvo vain murto-osalle ihmisistä Myös julkisen keskustelun tulisi jatkossa painottua vahvasti palvelutuotannon sisällöllisiin kysymyksiin pinnallisen julkisen ja yksityisen palvelutuotannon vastakkainasettelun sijaan Tulee tarkastella kriittisesti sitä, mistä löytyvät esteet palvelutuotannon monipuolistamiselle ja pyrkiä purkamaan näitä esteitä
8
8 Tulisiko kunnan aktiivisesti vertailla omaa palvelutuotantoaan ja ostopalveluvaihtoehtoja löytääkseen kuntalaisille kokonaisuutena parhaan palvelujen tuottamistavan?
9
9 Johtopäätöksiä 3 Kunnilta halutaan erittäin voimakkaasti panostusta myös ostopalveluvaihtoehtojen selvittämiseen Tämä hyvin olennainen asia on jäänyt toistaiseksi sivuun kunta- ja palvelurakenneuudistuksessa Ihmiset haluavat vastinetta verorahoilleen ja mahdollisimman sujuvia ja vaikuttavia terveydenhuoltopalveluja, joissa tuottajataho ei ole merkitsevä tekijä Palveluhankintojen suunnitteluun ja toteuttamiseen tarvitaan lisää osaamista ja resursseja kunnissa
10
10 Olisitteko valmis maksamaan korkeampia maksuja terveyspalveluista, jos siten saisitte nopeampaa ja laadukkaampaa palvelua?
11
11 Merkittävällä osalla kansalaisista on halua ja myös kykyä maksaa terveyspalveluista enemmän, jos siten on saatavissa parempaa hoitoa Yksityisen kulutuksen ja ostovoiman ohjaamista terveyspalveluihin tulee kannustaa Tämä on hyvin vahva signaali palvelusetelimallin edistämiseen terveydenhuollossa (kunta antaa setelin, jonka voi käyttää julkisessa tai yksityisessä yksikössä ja jonka arvon päälle asiakas voi lisätä maksuosuuttaan) Johtopäätöksiä
12
12 Entä tulisiko potilaan valinnanvapautta hoitopaikan ja hoitavan lääkärin valinnassa lisätä?
13
13 Terveyspalveluissakin on siirryttävä palvelutuotantolähtöisestä ajattelusta aitoon asiakaslähtöisyyteen Tällä hetkellä valinnanmahdollisuudet ilmeisen heikot verrattuna muihin palveluihin Valinnanvapaus edistettävissä mm. palvelusetelimallilla Johtopäätöksiä
14
14 Tutkimuksen taustaa Tutkimusta varten haastateltiin 1.001 suomalaista tietokoneavusteisin puhelinhaastatteluin osana TNS Gallup Oy:n puhelinomnibus-tutkimusta. Aineisto kerättiin 15.– 24.1.2007 välisenä aikana. Haastateltu joukko edustaa maamme 15–79-vuotiasta väestöä (pl. Ahvenanmaan maakunnassa asuvat). Tulosten tilastollinen virhemarginaali on noin 3 prosenttiyksikköä suuntaansa.
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.