Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Opiskelijatutorointi: toimivuus ja hyvät käytännöt -kuinka hiotaan kultahiput timanteiksi? Korkeakouluopiskelija yhteiskunnallisena toimijana, tilannekatsaus.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Opiskelijatutorointi: toimivuus ja hyvät käytännöt -kuinka hiotaan kultahiput timanteiksi? Korkeakouluopiskelija yhteiskunnallisena toimijana, tilannekatsaus."— Esityksen transkriptio:

1 Opiskelijatutorointi: toimivuus ja hyvät käytännöt -kuinka hiotaan kultahiput timanteiksi? Korkeakouluopiskelija yhteiskunnallisena toimijana, tilannekatsaus Annukka Tapani 22.11.2006

2 ARVIOINTIPARTNERIT JA ARVIOINNIN FOKUS Vertaisarvioitsijana Turun ammattikorkeakoulu Arvioinnin fokus: opiskelijatutoroinnin toimivuus 1.Opettaja- ja opiskelijatutorien yhteistyön toimivuus tutorointimallin eri vaiheissa 2.Opiskelijatutorkoulutuksen merkitys ja tuki opiskelijatutorin kasvussa kohti ”hyvää tutoria” ja yhteiskunnallista toimijaa

3 HYVÄ TUTOR = HYVÄ KANSALAISVAIKUTTAJA ? Taustalla Tutorointimallin arviointi (tammikuu 2006) Hyvän tutorin kriteerit: Vuorovaikutustaidot, opintojen edistyminen / jatkuminen, motivaatio ja sitoutuminen Tutoroinnin tavoitteena itsenäinen ja vastuunsa kantava opiskelija Tutorointiprosessin avulla valmennetaan opiskelijoita toimimaan korkeakoulun ja yhteiskunnan aktiivisena jäsenenä

4 PROSESSI Arvioinnin vaiheet MilloinSAMK: Kuka arvioi / tekee MilloinTuAMK: Kuka arvioi / tekee

5 ITSEARVIOINNIN TULOKSESTA, 1/2 Itsearviointi kohdentui –tutoroinnin suunnittelu- ja koulutusvaiheeseen –valintakoevaiheeseen –opiskelemaan hyväksymisvaiheeseen ja –opiskelun aloitusvaiheeseen sekä –opiskelijatutorkoulutukseen Joka vaiheesta kuvattiin opettaja- ja opiskelijanäkökulmasta nykytila, kehittämiskohteet ja hyvät käytänteet

6 ITSEARVIOINNIN TULOKSESTA, 2/2 Opiskelijoiden kommentit: heitä ja heidän ideoitaan pitäisi kuunnella enemmän  tahto kasvaa kohti yhteiskuntavaikuttajaa, onko ”tilaa”? Opiskelijat arvostavat sitä, että opettajat näkevät heidän roolinsa tärkeänä –esimerkkeinä (valintakoevaihe) –vertaisina tiedonvälittäjinä (hyväksymisvaihe) ja –ohjauksen toimijoina (aloitusvaihe)  arvostuksen ja kannustuksen kautta kohti kasvua

7 OPPIMISESTA, 1/2 Käsitteet, terminologia: mistä puhutaan, kun puhutaan tu(u)toroinnista Mitä arvioidaan, kun arvioidaan tutorointia? Meillä malli, teillä … Sisäistä oppimista (mallin arviointi pohjalla) ”Kiva päästä näkemään toisten käytäntöjä” – plussat vertaisuudelle!

8 OPPIMISESTA, 2/2 Ongelmista oppimista: –Ei vastuunkantajia? –Mutta toisaalta löytynyt uusia innokkaita tekijöitä! Itsearviointiraportin laatijan oppimisesta: –Kielellisyyden merkitys: miten kuvata lyhyesti, ytimekkäästi ja kuitenkin sisällöllisesti –Rajaus!


Lataa ppt "Opiskelijatutorointi: toimivuus ja hyvät käytännöt -kuinka hiotaan kultahiput timanteiksi? Korkeakouluopiskelija yhteiskunnallisena toimijana, tilannekatsaus."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google