Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

PERUSOPETUKSEN KONSULTAATIO, ALUEELLISET JA MAAKUNNALLISET OSAAMISKESKUS- ELI PERTTUKOULUT PÄIJÄT-HÄMEESSÄ Pääperiaatteet (luonnos)

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "PERUSOPETUKSEN KONSULTAATIO, ALUEELLISET JA MAAKUNNALLISET OSAAMISKESKUS- ELI PERTTUKOULUT PÄIJÄT-HÄMEESSÄ Pääperiaatteet (luonnos)"— Esityksen transkriptio:

1 PERUSOPETUKSEN KONSULTAATIO, ALUEELLISET JA MAAKUNNALLISET OSAAMISKESKUS- ELI PERTTUKOULUT PÄIJÄT-HÄMEESSÄ Pääperiaatteet (luonnos)

2 Lähtökohdat Opettajien tuen kautta oppilaiden tukemiseen => vertaistuki, työssäjaksamisen tukeminen Opettajien ammattitaidon tehokas seudullinen hyödyntäminen =>Osaaminen, kertynyt tieto-taito, hyvät käytänteet jakoon Lähikoulu/integraatio –periaate eli viedään tukea mahdollisimman paljon lapsen lähikouluun niin että osaamista tuodaan kouluun => osa-aikaisen ja/tai konsultoivan erityisopettajan tuki lapselle, opettajalle ja avustajalle Alueellisuus => organisoidaan, resurssoidaan ja koordinoidaan erityisopetuksen kokonaisuus alueittain (esim. kunta tai useita kuntia yhdessä/kaupunginosa) siten, että tavallisimpien ja suurimpien erityisoppilaiden ryhmien erityisopetustarpeet voidaan hoitaa alueella. Alueen osaamis/resurssikeskuskoulu eli Perttu –koulu palvelee alueensa lähikouluja monin tavoin. Samalla erityisoppilaiden kuljetusreitit ja -kustannukset saadaan kohtuullisiksi. Alueellisten Perttu -koulujen lisäksi tarvitaan koko seutukuntaa, maakuntaa palvelevia harvinaisempien ja/tai vaikea-asteisempien/haasteellisimpien erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden erityistarpeisiin erikoistuneita keskitetyn erityisopetuksen kouluja tai yksiköitä. Niissä on pitkälle erikoistunutta osaamista ja ne voivat antaa ohjausta ja konsultaatiota täydentämään alueellisten Perttukoulujen palveluja ja toimivat oman osaamisalueensa kehittämiskeskuskouluina.

3 Osa-aikainen, laaja-alainen erityisopettaja/ 200-250 oppilasta - erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden kartoittaminen, tunnistaminen, tilastointi ja seuranta - hoitaa vastuukoulujensa puhe- ja lukiopetuksen ja muun osa-aikaisen erityisopetuksen - toimii aloitteentekijänä koulun ohr:ssa - konsultoi vastuukoulujensa opettajia ja avustajia – tukee koulujen HOJKS-työskentelyä - ohjaa integroitujen erityisoppilaiden opetusta - nivelvaiheiden tiedonsiirto Lähikoulujen konsultaatio Koulu1 -pienlk/pr OHR Koulu 3 OHR Koulu 2 OHR Päiväkoti 2 Päiväkoti 3Päiväkoti 1Päiväkoti 4

4 Kunta/alue ALUEELLINEN PERTTU- eli OSAAMISKESKUSKOULU Lähikoulut

5 ALUEELLINEN PERTTU- eli OSAAMISKESKUSKOULU Koostuu esimerkiksi seuraavasti: yleisopetuksen luokkia erityisluokkia/ (alueellisia) pienluokkia yhtenäiskoulu esim. EMU,ESY,EHA 1,EVY osaamista integraatio, HOJKS, yksilöllistäminen, metodit kokeilu-, tutkimus-, arviointi- tai tukijaksot materiaalipankki konsultointi; konsultoivia erityisopettajia /pedagogisia tukihenkilöitä alueen erityisopetuksen ja oppilashuollon koordinointi ja hallinto yhdessä yleisopetuksen aluerehtorin kanssa (erityisen tuen tarve, tilastointi, resurssit, yhteistyöryhmät) - erityisopetuksen rehtori/ johtava erityisopettaja/erityisopetuksen koordinaattori - moniammatillinen työryhmä Esim. Seminaarinkoulu, Jokivarren koulu, Liipola-Kaikuharju, Jalkaranta (Harjukatu), Kiveriö- Lounaanpuisto, jne.

6 Maakunnallinen keskitetty erityisopetus Kanervikko ESY - Etappi Liipola - Kaikuharju EDY,EKU IE.BS Kärpänen (Puistola) EVY,ENÄ, AU Ali-Juhakkala EHA2, AU Reuma Rinteen koulu -reggiolainen EHA - oman osaamisalueensa kehittämiskeskuskoulu - konsultointi, ohjauspalvelut, materiaalit, koulutuspalvelut, tukijaksot - maakunnallista koulutusta

7 ALUEELLINEN PERTTU- eli OSAAMISKESKUSKOULU Lähikoulut ALUEELLINEN PERTTU- eli OSAAMISKESKUSKOULU Lähikoulut Maakunnallinen keskitetty erityisopetus


Lataa ppt "PERUSOPETUKSEN KONSULTAATIO, ALUEELLISET JA MAAKUNNALLISET OSAAMISKESKUS- ELI PERTTUKOULUT PÄIJÄT-HÄMEESSÄ Pääperiaatteet (luonnos)"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google