Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuMiina Lehtonen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Diplomityöseminaari 30.5.2008: Uudet tietoverkkoteknologiat perinteisen liiketoiminnan vauhdittajina Tekijä: Sami Jaatinen Valvoja: Prof. Raimo Kantola Ohjaaja: FK Kari Makkonen
2
Esityksen sisältö Työn tausta Keskeiset tavoitteet Tutkimuskysymykset Tutkimusmenetelmät Tulokset Johtopäätökset Kysymykset
3
Työn tausta Internetin merkitys on kasvanut suureksi niin yksityishenkilöille kuin yrityksillekin. Suomessa verkkopankeilla on paljon käyttäjiä, esimerkiksi OP-Pohjola-ryhmän verkkopankilla on yli miljoona rekisteröitynyttä käyttäjää. Uuden sukupolven palveluita:
4
Keskeiset tavoitteet Verkkopalvelut ovat alkaneet käyttämään uusia menetelmiä ja teknologioita. Mitä ne ovat? Miten uusia menetelmiä voisi huomioida perinteisen liiketoiminnan kehittämisessä? Työ tehtiin eräälle suomalaiselle finanssikonsernille. Näkökulma on siis finanssialan.
5
Tutkimuskysymykset Mitkä ovat toisen sukupolven verkkopalveluiden uudet menetelmät ja teknologiat, ja miten ne tulisi huomioida perinteistä liiketoimintaa kehitettäessä? – Mitkä ovat verkon uudet menetelmät ja teknologiat, ja miten ne voidaan luokitella? – Miten verkon uusia menetelmiä ja teknologioita voidaan hyödyntää organisaation sisäisessä käytössä, asiakaskontakteissa ja yhdessä alihankkijoiden kanssa? – Mitkä verkon uusista teknologioista ja menetelmistä ovat kustannustehokkaimpia?
6
Tutkimusmenetelmät Kirjallisuuteen perustuva uusien menetelmien ja teknologioiden luokittelu. – Suunnittelumallien käyttö luokittelun pohjana. Neljä tapaustutkimusta. – Igglo, Wesabe, The Motley Fool ja Socialtext. Analyysi luokittelun ja tapaustutkimusten pohjalta.
7
Tulokset Kymmeneen suunnittelumalliin pohjautuva luokittelu. Tapaustutkimusten analysointiin pohjautuvia arvioita saavutetuista hyödyistä, parhaista käytännöistä, väärinkäsityksistä ja erityskysymyksistä. Suosituksia yrityksille.
8
Tulokset - keskeisimmät luokat Pitkä häntä – Erityistuotteet muodostavat yhä suuremman osan markkinoista. Data kilpailuetuna – Tieto merkittävä kilpailuetu, ohjelmistorajapintojen merkitys vähenee. Käyttäjät luovat lisäarvoa – Palvelut paranevat, kun niitä käytetään. Yhteisöllisyys – Verkosta haetaan ihmisiä, ryhmät sitovat ja motivoivat käyttäjiä osallistumaan.
9
Tulokset – muut luokat Yhteistyötä kontrollin sijaan Jotkin oikeudet pidätetään Pysyvä testiversio Useita laitteita tukevat ohjelmistot Rikkaat käyttöliittymät Folksonomia
10
Tulokset – saavutetut hyödyt Mitä tapaustutkimusten yritykset ovat saavuttaneet uusien menetelmien avulla? – Uusia palveluita – Läheisiä asiakassuhteita – Parempia liiketoimintaprosesseja Tiedon merkitys korostuu!
11
Tulokset - hyviä käytäntöjä Käyttäjien aktivointi Verkkopalvelut käteviä kommunikoinnissa ja tiedon hallinnassa Uusia mahdollisuuksia yritysten väliseen yhteistyöhön
12
Tulokset - huomioita Käyttäjät eivät itsestään luo sisältöjä. – Motivointi: hyötyä tai asema yhteisössä. Palveluiden kopiointi – Ideat on helppo kopioida, piilossa oleva tieto ei. Palveluiden ylläpito – Jatkuvasti päivittyvän palvelun ylläpito on suuri haaste. Tulosten mittaaminen – Uudet palvelut vaativat uusia mittareita. Esimerkiksi miten arvioida yhteisöpalvelun laatua?
13
Tulokset – suosituksia yrityksille Datastrategian luonti Kokeilut tärkeitä – Sisäinen käyttö – Pilottiprojektit Yhteistyö tehokäyttäjien ja muiden yritysten kanssa Vanhojen palveluiden parantaminen vai uusien luonti?
14
Johtopäätökset Luokittelu vaikuttaa toimivalta – Kaikkia luokkia käytettiin, tunnistetut palvelut kuuluivat ainakin joihinkin luokkiin Liiketoiminnan yhdistäminen palveluihin haasteellista – Tapaustutkimusten yrityksillä pieniä vaikeuksia, mutta alhaiset kulut ja suuret käyttäjämäärät antavat syytä optimismiin
15
Johtopäätökset - kritiikkiä ja jatkotutkimuskohteita Tapaustutkimuksen laadun arviointi – Onko kyseessä uusi IT-kupla? – Vanhoja tekniikoita uusilla nimillä? – Vain pienimuotoisia lisäpalveluita? Jatkotutkimuskohteet voidaan jakaa palveluiden ja käyttäjien tutkimiseen. – Uuden palvelun kehittäminen ja analysointi – Käyttäjätutkimus
16
Kysymyksiä?
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.