Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Diplomityöseminaari 30.5.2008: Uudet tietoverkkoteknologiat perinteisen liiketoiminnan vauhdittajina Tekijä: Sami Jaatinen Valvoja: Prof. Raimo Kantola.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Diplomityöseminaari 30.5.2008: Uudet tietoverkkoteknologiat perinteisen liiketoiminnan vauhdittajina Tekijä: Sami Jaatinen Valvoja: Prof. Raimo Kantola."— Esityksen transkriptio:

1 Diplomityöseminaari 30.5.2008: Uudet tietoverkkoteknologiat perinteisen liiketoiminnan vauhdittajina Tekijä: Sami Jaatinen Valvoja: Prof. Raimo Kantola Ohjaaja: FK Kari Makkonen

2 Esityksen sisältö Työn tausta Keskeiset tavoitteet Tutkimuskysymykset Tutkimusmenetelmät Tulokset Johtopäätökset Kysymykset

3 Työn tausta Internetin merkitys on kasvanut suureksi niin yksityishenkilöille kuin yrityksillekin. Suomessa verkkopankeilla on paljon käyttäjiä, esimerkiksi OP-Pohjola-ryhmän verkkopankilla on yli miljoona rekisteröitynyttä käyttäjää. Uuden sukupolven palveluita:

4 Keskeiset tavoitteet Verkkopalvelut ovat alkaneet käyttämään uusia menetelmiä ja teknologioita. Mitä ne ovat? Miten uusia menetelmiä voisi huomioida perinteisen liiketoiminnan kehittämisessä? Työ tehtiin eräälle suomalaiselle finanssikonsernille. Näkökulma on siis finanssialan.

5 Tutkimuskysymykset Mitkä ovat toisen sukupolven verkkopalveluiden uudet menetelmät ja teknologiat, ja miten ne tulisi huomioida perinteistä liiketoimintaa kehitettäessä? – Mitkä ovat verkon uudet menetelmät ja teknologiat, ja miten ne voidaan luokitella? – Miten verkon uusia menetelmiä ja teknologioita voidaan hyödyntää organisaation sisäisessä käytössä, asiakaskontakteissa ja yhdessä alihankkijoiden kanssa? – Mitkä verkon uusista teknologioista ja menetelmistä ovat kustannustehokkaimpia?

6 Tutkimusmenetelmät Kirjallisuuteen perustuva uusien menetelmien ja teknologioiden luokittelu. – Suunnittelumallien käyttö luokittelun pohjana. Neljä tapaustutkimusta. – Igglo, Wesabe, The Motley Fool ja Socialtext. Analyysi luokittelun ja tapaustutkimusten pohjalta.

7 Tulokset Kymmeneen suunnittelumalliin pohjautuva luokittelu. Tapaustutkimusten analysointiin pohjautuvia arvioita saavutetuista hyödyistä, parhaista käytännöistä, väärinkäsityksistä ja erityskysymyksistä. Suosituksia yrityksille.

8 Tulokset - keskeisimmät luokat Pitkä häntä – Erityistuotteet muodostavat yhä suuremman osan markkinoista. Data kilpailuetuna – Tieto merkittävä kilpailuetu, ohjelmistorajapintojen merkitys vähenee. Käyttäjät luovat lisäarvoa – Palvelut paranevat, kun niitä käytetään. Yhteisöllisyys – Verkosta haetaan ihmisiä, ryhmät sitovat ja motivoivat käyttäjiä osallistumaan.

9 Tulokset – muut luokat Yhteistyötä kontrollin sijaan Jotkin oikeudet pidätetään Pysyvä testiversio Useita laitteita tukevat ohjelmistot Rikkaat käyttöliittymät Folksonomia

10 Tulokset – saavutetut hyödyt Mitä tapaustutkimusten yritykset ovat saavuttaneet uusien menetelmien avulla? – Uusia palveluita – Läheisiä asiakassuhteita – Parempia liiketoimintaprosesseja Tiedon merkitys korostuu!

11 Tulokset - hyviä käytäntöjä Käyttäjien aktivointi Verkkopalvelut käteviä kommunikoinnissa ja tiedon hallinnassa Uusia mahdollisuuksia yritysten väliseen yhteistyöhön

12 Tulokset - huomioita Käyttäjät eivät itsestään luo sisältöjä. – Motivointi: hyötyä tai asema yhteisössä. Palveluiden kopiointi – Ideat on helppo kopioida, piilossa oleva tieto ei. Palveluiden ylläpito – Jatkuvasti päivittyvän palvelun ylläpito on suuri haaste. Tulosten mittaaminen – Uudet palvelut vaativat uusia mittareita. Esimerkiksi miten arvioida yhteisöpalvelun laatua?

13 Tulokset – suosituksia yrityksille Datastrategian luonti Kokeilut tärkeitä – Sisäinen käyttö – Pilottiprojektit Yhteistyö tehokäyttäjien ja muiden yritysten kanssa Vanhojen palveluiden parantaminen vai uusien luonti?

14 Johtopäätökset Luokittelu vaikuttaa toimivalta – Kaikkia luokkia käytettiin, tunnistetut palvelut kuuluivat ainakin joihinkin luokkiin Liiketoiminnan yhdistäminen palveluihin haasteellista – Tapaustutkimusten yrityksillä pieniä vaikeuksia, mutta alhaiset kulut ja suuret käyttäjämäärät antavat syytä optimismiin

15 Johtopäätökset - kritiikkiä ja jatkotutkimuskohteita Tapaustutkimuksen laadun arviointi – Onko kyseessä uusi IT-kupla? – Vanhoja tekniikoita uusilla nimillä? – Vain pienimuotoisia lisäpalveluita? Jatkotutkimuskohteet voidaan jakaa palveluiden ja käyttäjien tutkimiseen. – Uuden palvelun kehittäminen ja analysointi – Käyttäjätutkimus

16 Kysymyksiä?


Lataa ppt "Diplomityöseminaari 30.5.2008: Uudet tietoverkkoteknologiat perinteisen liiketoiminnan vauhdittajina Tekijä: Sami Jaatinen Valvoja: Prof. Raimo Kantola."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google