Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Heuristinen arviointi Antti Nummiaho 18.11.2003. Johdanto (1/3) Heuristinen arviointi on käytettävyyden arviointia ilman käyttäjää. Se on yksinkertainen,

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Heuristinen arviointi Antti Nummiaho 18.11.2003. Johdanto (1/3) Heuristinen arviointi on käytettävyyden arviointia ilman käyttäjää. Se on yksinkertainen,"— Esityksen transkriptio:

1 Heuristinen arviointi Antti Nummiaho 18.11.2003

2 Johdanto (1/3) Heuristinen arviointi on käytettävyyden arviointia ilman käyttäjää. Se on yksinkertainen, nopea ja edullinen tapa etsiä käyttöliittymän ongelmakohtia. Heuristista arviointia voidaan ja yleensä myös kannattaa tehdä heti, kun käsillä on käyttöliittymän ensimmäiset prototyypit.

3 Johdanto (2/3) Heuristisella arvioinnilla löydetään yleisiä käytettävyysongelmia, kuten tekstikenttien epäjohdonmukainen ryhmittely. Heuristisella arvioinnilla ei kuitenkaan juurikaan oteta kantaa järjestelmän sopivuuteen aiottuun tehtävään. Se ei siis korvaa käyttäjien kanssa tehtäviä käytettävyystestejä.

4 Johdanto (3/3) Heuristisessa arvioinnissa tarkastetaan käyttöliittymän osat erilaisten käytettävyysperiaatteiden eli heuristiikkojen avulla. Usein käytetty yleisten käytettävyysperiaatteiden lista on Nielsenin kymmenen heuristista sääntöä.

5 Nielsenin heuristiikat (1/2) 1. Käytä yksinkertaista ja luonnollista dialogia 2. Käytä käyttäjien omaa kieltä 3. Minimoi käyttäjän muistikuorma 4. Tee käyttöliittymästä kauttaaltaan yhdenmukainen 5. Anna käyttäjälle palautetta toiminnoista 6. Anna selkeä poistumistapa eri tiloista

6 Nielsenin heuristiikat (2/2) 7. Anna käyttäjälle mahdollisuus käyttää oikopolkuja 8. Anna virhetilanteista selkeät virheilmoitukset 9. Vältä virhetilanteita 10. Anna riittävä ja selkeä apu ja dokumentaatio

7 Arvioinnin vaiheet Suositeltava arvioijien määrä on 3-5, koska eri arvioijat löytävät järjestelmästä erilaisia ongelmakohtia. Arviointi koostuu seuraavista vaiheista: järjestelmän läpikäynti yksin, ongelmien keruu, ongelmien vakavuuden arviointi, keskustelu ja ideointi.

8 Järjestelmän läpikäynti yksin Kukin arvioija käy käyttöliittymän läpi yksinään muutaman tunnin istuntona. Kukin arvioija listaa havaitsemansa käytettävyysongelmat (lyhyt kuvaus ongelmasta ja mitä heuristiikkaa se rikkoo).

9 Ongelmien keruu Eri arvioijien ongelmalistat yhdistetään.

10 Ongelmien vakavuuden arviointi Havaitut käytettävyysongelmat priorisoidaan. Asteikko voi olla esimerkiksi: katastrofaalinen - vakava - häiritsevä - vähäinen - kosmeettinen.

11 Keskustelu ja ideointi Keskustellaan arvioinnin tuloksista ja mietitään parannusehdotuksia. Läsnä on hyvä olla myös käyttöliittymän suunnitteluryhmän jäseniä, sillä jatkotoimenpiteisiin vaikuttavat ongelmien vakavuuden lisäksi niiden korjaamisen vaadittavat työpanokset.

12 Käyttö tässä projektissa Heuristinen arviointi tehdään ainakin kahdesti: kerran loppukäyttäjän käyttöliittymälle ja kerran ylläpitäjän käyttöliittymälle. Molemmat heuristiset arvioinnit tehdään toisen toteutusvaiheen aikana, jolloin käyttöliittymien ensimmäiset prototyypit valmistuvat.


Lataa ppt "Heuristinen arviointi Antti Nummiaho 18.11.2003. Johdanto (1/3) Heuristinen arviointi on käytettävyyden arviointia ilman käyttäjää. Se on yksinkertainen,"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google