Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuIrma Toivonen Muutettu yli 9 vuotta sitten
2
Turhia töitä... Ylituotanto ja varastointi Odottaminen ja etsiminen
Kuljetukset, siirrot ja käsittelyt Turhat työt ja virheet Huono tai vaikea työmenetelmä Siirtymiset, turhat liikkeet ja pitkät etäisyydet Huono siisteys ja järjestys
5
Vanha käsitys laatukustannuksista
6
Kustannukset ja laatu Uusi käsitys virhe- ja parannuskustannuksista
Parannettaessa laatua kustannukset pienenevät Esim. korjaus-, tarkastus-,materiaali- ja hävikkikustannukset Parannus- kustannukset 3 Kustannukset 4 Virhe- kustannukset 5 6 Laatu
7
Kustannuslaskennan ongelmia
Laajuusongelma Mittausongelma Arvostusongelma Jaksotusongelma Kohdistusongelma
8
% LAATUJOHTAMISEN KYPSYYSANALYYSI Laatukustannukset/ Liikevaihto
Epävarmuus Herääminen Valistus Viisaus Varmuus % Todelliset Raportoidut Kypsyysaste kasvaa
9
Löydetään piirustuksen tarkastuksessa 10 Valmistuksen jälkeen 100
SUUNNITTELUVIRHEEN LUMIPALLOEFEKTI SUUNNITTELUVIRHEEN KUSTANNUKSET, KUN VIRHE Löydetään piirustuspöydällä Löydetään piirustuksen tarkastuksessa 10 Valmistuksen jälkeen Kokoonpanon jälkeen Kun tuote on asiakkaalla Jos tuote joudutaan vetämään pois markkinoilta Jos virheestä seuraa oikeuskäsittely
10
Tuoteturvallisuuslaki
Vahingon kärsineen oli osoitettava, että tuotteessa oli vahingon aiheuttanut vika. Lain käytännön merkitys nykyään vähäinen.
11
Tuotevastuulaki Vahingon kärsineen on osoitettava, että vahingon ja tuotteen välillä on syy-yhteys ja yritys, jolta korvausta haetaan, on vastuussa vahingosta Tämän jälkeen yrityksen velvollisuutena on osoittaa, ettei ollut vastuussa vahingosta Huom. Käänteinen vastuu !!
12
Tuotevastuulaki Kehittymätön tekniikka tai tietämyksen puute ei vapauta vastuusta !! Yritys voi osoittaa tuotteensa turvalliseksi tai virheettömäksi laatujärjestelmänsä tai tuotevastuujärjestelmänsä avulla.
13
LAATUKUSTANNUKSET LAAJEMMIN AJATELTUNA
- Laaduttomuudesta johtuva oma menetetty myynti - Asiakkaalle aiheutuneet laatukustannukset ( Menetetty tuotanto ja sähläys takuuaikana ja sen jälkeenkin ) - Toimittajalle aiheutuneet laatukustannukset ( Ostojen laadunvarmistus, kaksinkertainen työ ) - Kaikki laatukustannukset ovat aina tuotteen hinnassa mukana, halusipa asiakas sitä tai ei !!!
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.