Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kon-41.5000 Tieteentekijän peruskurssi Miten rakennan julkaisun? Kooste ryhmätöistä S2009.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kon-41.5000 Tieteentekijän peruskurssi Miten rakennan julkaisun? Kooste ryhmätöistä S2009."— Esityksen transkriptio:

1 Kon-41.5000 Tieteentekijän peruskurssi Miten rakennan julkaisun? Kooste ryhmätöistä S2009

2 1. Mikä on abstrakti? Paperin miniversio, joka sisältää jokaisen pääkohdan (Methods, Results, Discussion) tiivistelmän. Abstraktissa tulisi olla:  Tutkimuksen tavoitteet ja laajuus  Käytetyt metodit  Tulosten koonti  Tärkeimmät johtopäätökset Lukija saa helposti ja nopeasti käsityksen tekstin sisällöstä lukematta koko tekstiä.

3 2. Teknisiä ohjeita Sanamäärä ei saa ylittää 250 sanaa Pitää kirjoittaa yhdeksi kappaleeksi Kirjoitetaan imperfektissä, koska viitataan tehtyyn työhön Pitää kirjoittaa selkeästi ja yksinkertaisesti, koska abstraktin tarkoitus on herättää lukijan tai arvioijan mielenkiinto  selkeitä ja paljon puhuvia sanoja, ei vaikeatajuisia

4 3. Tiivistelmätyypit Informatiivinen tiivistelmä  tutkimuksen ympäristö, lähtökohdat sekä tutkittava ongelma  tutkimuksessa käytetyt menetelmät sekä materiaalit  tutkimuksen tulokset sekä johtopäätökset  Käytetään suurimmassa osassa tieteellisiä lehtiä. Indikatiivinen (kuvaava) tiivistelmä  Kuvaa vain asiat, joita artikkelissa käsitellään.  Sisällysluettelon laajennus  Käytetään mm. katsaustyyppisissä artikkeleissa ja konferenssien raporteissa, ei yleensä tutkimusartikkeleissa  Sisältävät indikatiivisia verbejä, kuten kertoa, esitellä, kuvata ja tarkastella, joita tulisi välttää informatiivisessa tiivistelmässä.

5 4.Yleisiä ohjeita Käytä sanoja taloudellisesti ja harkiten  100 sanaa vs. 200 sanaa Selkeys ja yksinkertaisuus  Helpottaa lukijan elämää Yleensä hyvän abstraktin jälkeen tulee hyvä paperi  Konferenssiabstraktien valinta

6 HYVÄ JOHDANTO! ”Reading a scientific article isn’t the same as reading a detective story. We want to know from the start that the butler did it” (Ratnoff, 1981)

7 Hyvä Johdanto” Tarjoaa riittävän taustatiedon  Ymmärtää aiheen  Tutustuttaa aiempaan tutkimukseen  Pystyy arvioimaan tuloksia ilman aiempaa perehtymistä aiheeseen  Esittelee käytetyt lyhenteet Tutkimuksen motivointi Voi toistaa tiivistelmän sisältöä Kirjoitetaan preesensissä

8 Säännöt? 1. Ongelman kuvaus Tärkein sääntö! 2. Kirjallisuuskatsaus Oleellisimmat lähteet 3. Menetelmät Perustellaan tutkimusmenetelmän valinta 4. Tulokset ja johtopäätökset Saadut tulokset tiivistetysti ja tehdyt johtopäätöset Älä panttaa tuloksia!

9 Materials and Methods

10 Tarkoitus Päätarkoitus on kuvata koejärjestelyt ja aineistot niin tarkasti, että kuka tahansa voi suorittaa ne uudelleen Muiden on mahdollista arvioida tutkimuksen tieteellisyyttä ja tulosten yleistettävyyttä

11 Asiasisältö: aineistot Tarkista lehden ohjeet! Ihmiset koehenkilöinä  Valintakriteerit, eettiset luvat, suostumus, ikä, sukupuoli, tietotaito jne. Kemialliset aineet  Tarkka koostumus, määrät, lähteet  Vältä kauppanimiä mahdollisuuksien mukaan Koelaitteistot  Tarkat tekniset spesifikaatiot

12 Asiasisältö: menetelmät Yleensä kronologinen järjestys Ole täsmällinen: kuin keittokirjan ohje  Yleisesti käytössä olevat menetelmät: maininta  Harvinaiset menetelmät: viittaus + täsmennys  Uudet menetelmät: yksityiskohtainen kuvaus Alaotsikot vastaavat Results-osion alaotsikoita

13 Muotoseikat Kirjoitettava menneessä muodossa Passiivissa? Aineistot voidaan esittää myös taulukoina Menetelmät voidaan esittää myös kuvina Kielen oltava täsmällistä ja virheetöntä  Luetuta teksti ulkopuolisella Älä kerro tuloksia! Katso mallia muista oman alan julkaisuista

14 Kon-41.5000, Tieteentekijän peruskurssi Ryhmätehtävä 7.10.2009 Miten esittää tulokset

15 Tulokset-osan sisältö Yleiskuva suoritetuista kokeista (mitä mitattiin) Tarkemmat yksityiskohdat koejärjestelyistä (miten mitattiin) kuuluvat kuitenkin Materiaalit ja Metodit -osaan! Esitä vain se mittausdata, joka todella havainnollistaa tutkittavaa ilmiötä. Esitettävien mittaustuloksien suhteen on vältettävä ylenpalttista toistoa ja valittava kriittisesti.

16 Kuinka numerot esitetään? Jos vain muutama havainto numeroina: tekstin joukossa Toistuvat numeeriset havainnot: taulukoissa tai graafeissa Esitettävien lukujen ja tilastojen tulee merkitä jotain. Esim. koe, jossa testataan muutamia muuttujia Lopputulokseen huomattavasti vaikuttavat muuttujat esitetään graafisesti Lopputulokseen vaikuttamattomat muuttujat syytä myös mainita

17 Pyri selkeyteen Tulokset kerrotaan lyhyesti, yksinkertaisesti ja selvästi Tulokset-osio on usein paperin lyhin osa Koko muu paperi perustuu tuloksiin

18 Vältä toistoa Ytimekäs esitystapa, päällekkäisyyksien välttäminen Taulukoiden ja kuvaajien sisältämää dataa ei tulisi toistaa sanallisesti Jaarittelun välttäminen "it is clearly shown in table 1 that X" "X (table 1)"

19 Discussion

20 Yhteenveto Vaikeasti määriteltävä osio. Kirjoittaminen voi olla hankalaa ja vaatii tutkitun asian ymmärtämistä. Tarkoitus keskustella tuloksista, ei kirjoittaa niitä tarpeettomasti uudelleen. Yhteenvedon on kommentoitava myös työn puutteita, mutta toisaalta myös mahdollisuuksia. Yhteenvedossa on tarkoitus pohtia työn tulosten suhdetta muihin julkaisuihin.

21 Kuinka kirjoittaa? Esittele tuloksien periaatteet, riippuvuussuhteet ja yleistykset toistamatta tuloksia. Kerro tuloksista myös ongelmat ja mahdolliset poikkeukset, joihin tulokset eivät päde. Vertaile tuloksia muihin töihin ja keskustele työn soveltamisesta (Julkaisun merkittävyys). Johdannon kysymyksiin on vastattava.

22 Perustele kaikki johtopäätöksesi. Kerro vain se mitä voidaan tulosten perusteella päätellä. Kerro tulosten merkityksestä: miten ne valottavat tutkittavaa kokonaisuutta? älä kuitenkaan yleistä merkityksiä tutkimaasi laajemmalle


Lataa ppt "Kon-41.5000 Tieteentekijän peruskurssi Miten rakennan julkaisun? Kooste ryhmätöistä S2009."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google