Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuPekka Saaristo Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Nuorten oppisopimus Liisa Uusitalo Tampereen seudun ammattiopisto 19.2.2013
2
Nuorten oppisopimus Tutkintoon johtavaa ammatillista peruskoulutusta Opetussuunnitelmaperusteiseen ammatilliseen koulutukseen sisältyy vähintään 4 kk oppisopimustyösuhde (L 630/1998). Mahdollisuus kaikilla koulutuksen järjestäjillä, joilla lupa ammatillisen koulutuksen järjestämiseen (Kunnat, kuntayhtymät, rekisteröidyt yhteisöt ja säätiöt sekä valtion liikelaitokset)
3
Viimeinen vuosi oppisopimuksella Opiskelu oppilai- toksessa OPPISOPIMUSOPISKELU 4 – 12 kk - Opiskelu työpaikalla - Lähipäivät oppilaitoksessa - Ammattiosaamisen näytöt tutkinto opiskelijasta työntekijä 120 ov n. 80 ov
4
Toimijat ja niiden roolit Opiskelija Oppilaitos Vastuuopettaja Oppimisen tukitoimet Työpaikka Työnantaja Työpaikkakouluttaja
5
Opiskelijan rooli,2+1 mallissa Opiskelija valintakriteerit: Atto- aineet (20 ov) suoritettu 18 v ikä Ammatin perustiedot ja –taidot opiskeltu Opiskelijana vastuullinen ja itsenäinen Prosessin käynnistys: Opiskelija etsii itselleen työpaikan (to-paikka, kesätyöpaikka Työpaikan hyväksyy koulutustarkastaja ja vastuuopettaja Monipuoliset työtehtävät, ammattiosaamisen näytöt voidaan antaa
6
Työnantajan rooli Työpaikalla tapahtuva oppiminen Oppisopimuksen edellytyksenä työaika min. 25t /vko Tutkintoa vastaavat monipuoliset työtehtävät TES:in mukainen palkka Työpaikalta nimetään vastuullinen työpaikkakouluttaja, joka… … ohjaa ja arvioi opiskelijaa
7
Oppisopimuksen suunnittelu ja toteutus yhteistyössä toimijoiden kanssa Opiskelija ottaa yhteyttä koulutustarkastajaan tai opiskelijan ja työpaikan tiedot saadaan opettajalta Opettaja lähettää HEOHopsin koulutustarkastajalle Opso arvioi työpaikan sopivuuden HEO Hopsin pohjalta Opso ohjeistaa opiskelijaa hakeutumislomakkeen täyttöön verkossa Opso laatii oppisopimuksen ja sopii tapaamisajan työpaikalle. Mukana opiskelija, työpaikkakouluttaja /työnantaja, opettaja HEO Hopsin läpikäyminen Kouluttajan perehdyttäminen ja sitouttaminen Oppisopimus- ja työsuhdeasiat Työpaikkakouluttajien koulutuksista infoa
8
Oppilaitos varaa opettajille 40 h/opiskelija opiskelijan ja tpk:n ohjaukseen Työnantajalle maksetaan koulutuskorvausta Oppisopimuskeskus hankkii tietopuolisen koulutuksen ja opiskelijan ohjauksen oppilaitoksesta Opiskelija saa opintososiaalisia etuuksia (n. 1 lähiopetuspäivä / vko) Rahoitus
9
Resurssit Riittävästi aikaa opiskelijoiden ohjaukseen Oppisopimuksen tuntemus Rakenteet Opetussuunnitelma mallia tukeva Vaatii vanhasta luopumista ja uuden oppimista Pedagoginen johtaminen Oppisopimuskoulutuksen tukeminen oppilaitoksessa Oikeat henkilöt muutokseen ja uusien käytänteiden aloittamiseen Koulutuksen järjestäjän edellytykset oppisopimuksen toteutumiselle
10
Palkka työstä Opiskelumotivaatio Työllistymismahdollisuudet Opiskelijat siirtyvät aiemmin työelämään ja työura pitenee. Vastuulliset monipuoliset työtehtävät työssä oppimisen aikana. Mahdollisuus nopeuttaa opintojen loppuun saattamista Oppisopimuksen Hyödyt opiskelijalle
11
Oppisopimuksen Hyödyt oppilaitokselle Motivoituneempia opiskelijoita Opintojen mahdollinen nopeutuminen Mielekkäät oppimisympäristöt Oppisopimusopiskelu vahvistaa oppimisnäkemystä siitä, että tekemällä työtä työpaikalla oppii. Oppilaitoksessa tutkintoalojen toiminnot yhtenäistyvät Puskuri koulutuksen järjestäjän opiskelijamäärälle – aloituspaikkoja vapautuu Oppilaitoksen vetovoimaisuus lisääntyy Keskeyttämisriski pienenee Oppilaitoksen koulutustarjonta laajenee
12
Oppisopimuksen haasteet OPISKELIJALLE: Oppisopimuspaikan löytäminen Attojen suorittaminen OPETTAJALLE: Teoriaopetuksen järjestäminen yksilöllisesti. Opettajalla ei ole riittävästi resurssia suunnitteluun, yhteydenpitoon ja työpaikkakäynteihin. Työpaikkakäynneillä ei ole aikaa työpaikkakouluttajan ohjaamiseen. Opettajien asenteet eivät tue mallin käyttöön ottoa. OPPILAITOKSELLE: Opiskelijan valintakriteereiden täyttyminen Tiedottamisen puute
13
Oppisopimuksen Haasteet TYÖPAIKALLE Talouden suhdanteiden nopea muutos Työpaikkakouluttajan sitoutumattomuus Ei osata suunnitella työpaikalla tapahtuvaa oppimista Kiire työpaikalla Opiskelija on enemmän työntekijän kuin opiskelijan roolissa Riittämätön tiedottaminen oppisopimusopiskelijasta työyhteisössä.
14
Yhteystiedot Liisa Uusitalo Tampereen seudun ammattiopisto Tredu
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.