Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

IKÄÄNTYVIEN HYVINVOINTISUUNNITELMA

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "IKÄÄNTYVIEN HYVINVOINTISUUNNITELMA"— Esityksen transkriptio:

1 IKÄÄNTYVIEN HYVINVOINTISUUNNITELMA 2014 -2016
Sosiaali- ja terveyslautakunta § 84 Kaupunginhallitus § 476 Kaupunginvaltuusto xx.xx.xxxx

2 Johdanto Ikääntyvän väestön hyvinvoinnin, terveyden, toimintakyvyn ja itsenäisen suoriutumisen tukeminen, osallistumismahdollisuuksien ja päätöksentekoon vaikuttamisen parantaminen, laadukkaiden sosiaali- ja terveyspalveluiden saatavuuden ja saavutettavuuden parantaminen sekä omia tarpeita koskevien sosiaali- ja terveyspalveluiden sisältöön ja toteuttamistapaan vaikuttamisen vahvistaminen on kirjattuna nk. vanhuspalvelulakiin (laki ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista 980/2012). Ikääntyvällä väestöllä tarkoitetaan vanhuuseläkkeeseen oikeuttavassa iässä olevaa väestöä. Vanhuseläkkeen alkamisen alaikäraja (62 – 68 vuotta) vaihtelee eläkejärjestelmästä riippuen. Joensuun kaupungin strategiassa Rajaton tulevaisuus on kaupungin ensisijaiseksi tehtäväksi kirjattu asukkaiden hyvinvoinnin edistäminen. Kaupungin järjestämät palvelut vaikuttavat merkittävällä tavalla hyvinvointiin ja siihen, miten asukkaat kokevat kotikaupunkinsa. Kaupungin strategisissa päämäärissä ikääntyneen väestön hyvinvoinnin, terveyden, toimintakyvyn ja itsenäisen suoriutumisen tukeminen keskittyy kaupunkirakenteen ja ympäristön sekä toimivien ja uusiutuvien palveluiden toimenpideohjelman laatimiseen, toteutukseen, seurantaan ja arviointiin. Vanhuspalvelulain velvoittamana (980/2012, § 5) Joensuun kaupunki on laatinut suunnitelman toimenpiteistään ikääntyneen väestön hyvinvoinnin, terveyden, toimintakyvyn ja itsenäisen suoriutumisen tukemiseksi sekä iäkkäiden henkilöiden tarvitsemien palvelujen ja omaishoidon järjestämiseksi ja kehittämiseksi. Suunnittelussa on painotettu kotona asumista ja kuntoutumista edistäviä toimenpiteitä. ja se on laadittu osana kunnan strategista suunnittelua. Joensuun kaupungin suunnitelma ikääntyneen väestön tukemiseksi perustuu kaupunkistrategiaan pohjautuvan Joensuun kaupungin ikääntyvien palveluohjelman (liite 1) keskeisiin tavoitteisiin (KV § 34) ja ikääntyvien palvelujen toimeenpano-ohjelmaan (liite 2) (KH § 374). Suunnitelman hyväksyy kunnanvaltuusto ja se tarkistetaan valtuustokausittain. Suunnitelmasta käytetään nimeä Ikääntyvien hyvinvointisuunnitelma.

3 Ikääntyvien hyvinvointisuunnitelma
Ikääntyvien hyvinvointisuunnitelmassa on arvioitu ikääntyneen väestön hyvinvoinnin tilaa, ikääntyneelle väestölle tarjolla olevien palvelujen riittävyyttä ja laatua sekä ikääntyneen väestön palveluntarpeeseen vaikuttavia tekijöitä ikääntyvien hyvinvointikertomuksen (KV § 34, liite 3 ), palvelu- ja toimeenpano-ohjelmien kautta. Joensuun kaupungin ikääntyneen väestön hyvinvoinnin tilan seurantatiedot kertovat, että suurin osa yli 75-vuotiaista ei ole hoito- ja hoivapalvelujen (kotihoito, asumispalvelut, laitoshoito) piirissä. Heidän hyvinvoinnin edistämisellä edelleen ehkäistään tai myöhennetään hoito- ja hoivapalvelujen käyttöä. Hyvinvointikertomuksesta ilmenee myös, että pitkäaikaislaitoshoidossa olevien määrä on laskenut keskimääräiset kokonaiseläkkeet ovat nousseet ollen kuitenkin hieman matalammat kuin maassa keskimäärin ikääntyvien toimeentulotuen käyttö hyvin vähäistä 75 vuotta täyttäneiden kotona asuminen on vähentynyt tehostetussa palveluasumisessa olevien määrä on kasvanut mielenterveydellisiä ongelmia esiintyy suhteellisen paljon Ikäihmisten määrä, palvelujen kustannuskehitys ja asumismuodot on kuvattu lasten ja nuorten, työikäisten ja ikääntyvien palvelujen toimeenpano-ohjelmassa (liite 2). Ikääntyvien hyvinvointisuunnitelmassa on määritelty tavoitteet, toimenpiteet, voimavarat ja kunnan eri toimialojen vastuut ikääntyneen väestön hyvinvoinnin, toimintakyvyn ja itsenäisen suoriutumisen tukemiseksi. Suunnitelma sisältää toimenpiteet sekä ikääntyneelle väestölle tarjottavien palvelujen määrän ja laadun kehittämiseksi että tavoitteiden ja toimenpiteiden toteuttamiseksi. Vuosittaisessa kaupungin taloussuunnitelmassa määritellään käyttötalouteen liittyen eri hallintokuntien keskeiset huomiot ja painopistealueet. Taloussuunnitelmassa 2014 – 2016 valtuustosopimuksen yhdeksi keskeiseksi strategiseksi painopisteeksi on kirjattu ennalta ehkäisy sekä terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen. Tämän painopisteen toteutusta tukevat ja edistävät ikääntyvien hyvinvointisuunnitelmassa esitetyt osallisuutta ja toimijuutta, asumista ja ympäristöä, oikeaa palvelua oikeaan aikaan ja voimavaroja kuvaavissa taulukoissa.

4 JOENSUUN KAUPUNGIN IKÄÄNTYVIEN HYVINVOINTISUUNNITELMA
HYVINVOINNIN JA TERVEYDEN EDISTÄMINEN Kotona asuminen Kuntoutumista edistävät toimenpiteet IKÄIHMINEN Asuin – ja toimintaympäristö Harrastukset Sosiaaliset suhteet Terveys SOSIAALI- JA TERVEYSKESKUS VAPAA-AIKA TEKNI-NEN LIIKE-LAITOK-SET PALVELU-KUMPPANIT Yritykset, järjestöt, vapaaehtoistoiminta Laki ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista (980/2012)/ vanhuspalvelulaki KAUPUNKI-STRATEGIA KÄRKIHANKE: Ikäihmisten palvelujen ja hoidon oikea-aikaisuus Ikääntyvien osallisuus ja toimijuus Asumisen ja kaupunkisuunnittelun ratkaisut Ikääntyvien palveluohjelma Yhteistyö palvelujen tuotannossa

5 Ikääntyvien (yli 75-v) määrä vuosina 2013 -2017

6 Ikääntyvien (yli 75-v) asumismuodot 2013 - 2017

7 Ikääntyvien (yli 75-v) palvelujen kustannuskehitys 2013 - 2017

8 Ikääntyvien (yli 75-v) palvelujen peittävyydet
Joensuu 2013 Joensuun tavoite 2015 Joensuun tavoite 2017 Valtakunnallinen tavoite (STM) 2017 Säännöllisen kotihoidon piirissä (käynti vähintään kerran viikossa) 11 % 12 % 13 % % Omaishoidontuen piirissä 1,6 % 1,9 % 2,5 % 6 - 7 % Ympärivuorokautisen hoivan piirissä 11,3 % 11,2 % 10,4 % 8 - 9 % *joista tehostetussa palveluasumisessa 8,2 % 9 % *joista pitkäaikaislaitoshoidossa 3,1 % 2,2 % 1,4 % 2 - 3 % Omissa kodeissa asuvat (käyttävät tarvittaessa kotihoitoa, omaishoidontukea, tukipalveluja) 88,7 % 88,8 % 89,6 % %

9 palveluohjelman tavoitteet Toimenpiteet 2014 - 2016 Mittarit
Ikääntyvien palveluohjelman tavoitteet Toimenpiteet Mittarit Resurssit/Vastuut Seuranta KÄRKIHANKE IKÄIHMISTEN PALVELUJEN JA HOIDON OIKEA-AIKAISUUS Hoitoketju kuntoon 2017 Hoitoketju toimivaksi Kotihoidon tehostaminen Hoitoketjun kustannukset/ikäihminen Hoitojakson pituus Peittävyydet Erikoissairaanhoidon käyttö Tuotannon mittarit Palvelujen hinnat ja vertailu yksityiseen tuotantoon Kotihoidon välitön työaika Tehostetun kotisairaanhoidon asiakkaat/käynnit Palvelusetelin käytön osuus ja vaikuttavuus Tilaajajohtaja Hoito- ja hoivapalvelut (palveluohjaus, kotihoito, asumispalvelut, terveyskeskussairaalat, tehostettu kotisairaanhoito)/ Sosiaali- ja terveyskeskus Kaupungin osavuosikatsausten yhteydessä Tilinpäätökset Kotona asumisen edistäminen Palvelutarpeen arviointi Kehittyvät kotihoidon palvelut Kotihoidon asiakasmäärä Välitön työaika Hoito- ja hoivapalvelut (palveluohjaus, omaishoidontuki, ikäneuvola, päivä-kuntoutus, kuntoutumis-kodit, kotihoito, tuki-palvelut mm. ateria- ja turvapalvelut) / Sosiaali- ja terveyskeskus

10 Ikääntyvien palveluohjelman tavoitteet Toimenpiteet 2014 - 2016
Mittarit Resurssit/Vastuut Seuranta Pitkäaikaislaitoshoidon purkaminen Kotilahden sairaalan ja Siilaisen pitkäaikainen laitoshoito puretaan: Siilaisen peruskorjaus- ja laajennushanke vuosina Senioripihan valmistuminen Rakennus- ja laajennushankkeiden valmistuminen Peittävyys: pitkäaikaisen laitoshoidon määrä Tilaajajohtaja Hoito- ja hoivapalvelut (Terveyskeskussairaalat, kotihoito, asumispalvelut)/ Sosiaali- ja terveyskeskus Kaupungin osavuosikatsausten yhteydessä Tilinpäätökset Akuuttihoidon kehittäminen Siilaisen sairaala muuttuu akuutti- ja kuntoutumissairaa-laksi Perusterveyden- huollon lääkäri-palvelujen saatavuus Hoitojaksot Terveyspalvelut (vastaanottopalvelut), hoito- ja hoivapalvelut (terveyskeskus-sairaalat)/ Ikäihmisten erikoissairaan-hoidon käytön vähentäminen huollon sairaala-osastojen toiminnan muuttaminen akuuttihoidon sairaalaksi (Siilainen) huollon lääkäri-palvelujen saatavuus (= yhteispäivystyksen käyttö vähenee) Erikoissairaanhoidon käyttö/ikäihminen Terveyspalvelut (vastaanottopalvelut), hoito- ja hoivapalvelut (kotihoito, asumispalvelut, terveyskeskus- sairaalat) /

11 Ikääntyvien palveluohjelman tavoitteet Toimenpiteet 2014 - 2016
Mittarit Resurssit/Vastuut Seuranta IKÄÄNTYVIEN OSALLISUUS JA TOIMIJUUS Vahvistetaan kulttuuri- ja liikuntapalvelujen saatavuutta Kulttuurin Virtaa- hanke Seniorikorttipalvelut Ikääntyneille suunnattujen ohjattujen liikuntaryhmien kurssitarjonnan kohdentaminen Toimintamallin valmistuminen Seniorikorttien määrä Ryhmien määrä Tilaajajohtajat Palvelukeskukset Hoito- ja hoivapalvelut (kotihoito ja asumispalvelut)/ Sosiaali- ja terveyskeskus Vapaa-aikakeskus/Vapaa-aikakeskus Kansalaisopisto/Kansa-laisopisto Kaupungin osavuosikatsausten yhteydessä Tilinpäätökset Vanhusneuvoston osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuudet ikääntyneen väestön hyvinvoinnin edistämiseen turvataan Toimintasäännön mukainen toiminta Yhteistyöneuvottelu-jen määrä kaupunki-organisaatiossa Vanhusneuvosto, palvelukeskukset/ vanhusneuvosto, palvelukeskukset Toimintasäännön mukainen seuranta Toimintakertomus Kansalaisopiston osaamisen hyödyntämisen selvittäminen ikääntyville suunnattujen kurssien tuottamiseksi Kurssien määrä 2015 2017 Kansalaisopisto Hoito- ja hoivapalvelut (kotihoito, asumispalvelut)/ Kansalaisopisto ja sosiaali- ja terveyskeskus

12 Ikääntyvien palveluohjelman tavoitteet Toimenpiteet 2014 - 2016
Mittarit Resurssit/Vastuut Seuranta ASUMISEN JA KAUPUNKI- SUUNNITTELUN RATKAISUT Ruutukaava-alueen esteettömyystarkastelu Muut kaupunginosat ja maaseutualueet osana liikenne-turvallisuus-suunnitelmaa Kyllä/ ei Tilaajajohtaja Kaupunkirakenne-yksikkö Kaupungin osavuosikatsausten yhteydessä Tilinpäätökset Tuetaan esteettömyyttä ja kotona asumista Hissikorjaukset Liikuntaesteiden poistot Kodin muutostyöt, energiakorjaukset v : 3 taloa, 6 hissiä v. 2017: 6 taloa, 12 hissiä v : 3 taloyhtiötä v taloyhtiötä v. 2015: 16 kohdetta, 6 pientaloa v. 2017: 14 kohdetta, 6 pientaloa Tilaajajohtajat Hoito- ja hoivapalvelut (kotihoito)/ Kaupunkirakenne-yksikkö

13 Ikääntyvien palveluohjelman tavoitteet Toimenpiteet 2014 - 2016
Mittarit Resurssit/Vastuut Seuranta YHTEISTYÖ PALVELUJEN TUOTANNOSSA Monituottajamallia hyödynnettäessä palveluja tuottavat kaupunki, yritykset ja kolmas sektori Kaupunki koordinoi laajenevaa palvelutuotanto-verkkoa Kaupunki kokeilee erilaisia palvelujen tuottamistapoja Palvelusetelin käyttöä lisätään kustannus-vaikuttavasti Vapaaehtoistoiminnan koordinointi käynnistynyt 8/2014 Vapaaehtoistoimi-joiden ryhmät/ kävijämäärät Koulutuskerrat Palautekyselyt JAKE/järjestö- ja kansalaistoiminnan kehittämishanke-yhteistyö (teemayhteistyö Moni-JAKE monikulttuu-risuus ja vapaaehtois-toiminta) Palveluseteli kotihoito: asiakkaat v 2015: 440 v. 2017: 570 Hoitopaikat yksityinen: v. 2015: 397 v Hoito- ja hoivapalvelut (päiväkuntoutus) Hoito- ja hoivapalvelut (päiväkuntoutus), Pohjois-Karjalan kansanterveyden keskus Tilaajajohtaja Hoito- ja hoivapalvelut (kotihoito, omaishoidontuki, asumispalvelut)/ Sosiaali- ja terveyskeskus Hoito- ja hoivapalvelut (päiväkuntoutus): koordinoinnin väliarvioinnit ja toiminnan jatkokehittäminen Hoito- ja hoivapalvelut (päiväkuntoutus), JAKE-kehittämishanke, P-K Kansanterveyden keskus Kaupungin osavuosikatsausten yhteydessä Tilinpäätökset

14


Lataa ppt "IKÄÄNTYVIEN HYVINVOINTISUUNNITELMA"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google