Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Yhteistyö oppilaitoksen ja päiväkodin kanssa - opiskelijanäkökulma Tarja Vakimo, HDO Ammattiin kasvua varhaiskasvatuksen kentällä –seminaari 23.1.2008.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Yhteistyö oppilaitoksen ja päiväkodin kanssa - opiskelijanäkökulma Tarja Vakimo, HDO Ammattiin kasvua varhaiskasvatuksen kentällä –seminaari 23.1.2008."— Esityksen transkriptio:

1 Yhteistyö oppilaitoksen ja päiväkodin kanssa - opiskelijanäkökulma Tarja Vakimo, HDO Ammattiin kasvua varhaiskasvatuksen kentällä –seminaari 23.1.2008

2 2 Työelämän ja maahanmuuttajien tarpeiden yhteensovittaminen Maahanmuuttajataustaisten lasten ja perheiden tukemiseksi tarvitaan erikielisiä työntekijöitä. Esim. parhaillaan toteutetaan työvoimakoulutuksena somalinkielisten lähihoitajakoulutusta lasten ja nuorten ohjaukseen ja kasvatukseen Elämäntilanteesta ja turvaverkostojen vähäisyydestä johtuen maahanmuuttaja ei aina voi suorittaa koko tutkintoa kerralla Tarvitaan räätälöityjä ja joustavia tutkinnon suorittamisen tapoja: työtehtävälähtöiset koulutukset, osatutkinnot, poluttaminen; oppilaitoksen ja työpaikan välinen työnjako Myös työaika- ym. muita joustoja tarvitaan, jotta mahdollistetaan esim. yksinhuoltajaäitien kouluttautuminen

3 3 Käsitys osaamisesta OPH:n määräys edellyttää opetuksen henkilökohtaistamista Osaamiskartoituksissa tunnistetaan maahan muuttaneen elämän aikana hankkimaa osaamista Hän on usein kokemuksesta oppinut, että kotimaassa hankittua osaamista ei Suomessa arvosteta – osaaminen on muuttunut näkymättömäksi Kartoituksen aikana opiskelija tulee tietoiseksi omasta osaamisestaan. Uusi, opittava aines kytkeytyy aiemmin opittuun Opiskelija tulee tietoiseksi asioista, joista joutuu poisoppimaan, esim. uskonnolliset kysymykset Osaaminen syntyy ja näkyy toiminnassa

4 4 Osaamisen kommunikointi Osaamiskartoituksen tuloksena valmistuu portfolio, jonka tehtävä on tuoda opiskelijan osaaminen näkyväksi Portfolion avulla opiskelija markkinoi itseään työpaikalle Työssäoppimispaikka saa tietoa opiskelijan osaamisesta ja sitä voidaan hyödyntää to-tehtäviä suunniteltaessa. Portfolion laatiminen tukee opiskelijan näyttösuunnitelman laatimista –Omaa osaamista tunnistetaan Mitä?, Miten? ja Miksi? – kysymysten avulla Portfolio tukee ohjaajan ja opiskelijan vuorovaikutussuhteen kehittymistä

5 5 Työssäoppimisen ohjaus Luottamuksen luominen Selkeät tehtäväkokonaisuudet, jotka on johdettu opetussuunnitelman tavoitteista, luodaan ohjauskeskustelussa, jossa on myös oppilaitoksen edustaja, Tehtävänanto ja sen ymmärtäminen Opiskelijan osaamisen hyödyntäminen, esim. Sadut ja leikit ovat universaaleja Toiminnan sanallistaminen ja yhdessä ääneen puhuminen; käyttöteorian rakentaminen dialogin ja reflektion avulla Dialogi on haasteellista opiskelijalle, koska ei tiedä eikä ymmärrä kaikkea, eikä halua esittää tyhmiä kysymyksiä Työyhteisön monikulttuurisuuden kehittyminen: vastavuoroisuus, kasvatus- ja työkulttuurien vertailu

6 6

7 7 Kotoutumisen haasteita Perehdyttämiseen panostaminen ”Aiemmin näin pelkän talon, nyt tiedän, että tarvitaan paljon tietoa ja suunnittelutyötä lasten kasvatustyön toteuttamiseksi”: vaikeus nähdä pintaa syvemmälle Työ merkitsee eri kulttuureissa erilaisia asioita Opiskelija haluaa lainata ohjaajan silmät nähdäkseen asioita, joita hän ei näe Opiskelijan kysymysten kuuleminen ja kannustaminen tuomaan esille omia ajatuksiaan ja kysymyksiään, jotta ohjaaja näkee, miten opiskelija hahmottaa toimintaa Vanhemmuuden tukeminen osana kotoutumista ”Mikä on vanhempien rooli?” Psykologinen tieto lapsen ymmärtämisessä


Lataa ppt "Yhteistyö oppilaitoksen ja päiväkodin kanssa - opiskelijanäkökulma Tarja Vakimo, HDO Ammattiin kasvua varhaiskasvatuksen kentällä –seminaari 23.1.2008."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google