Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
1
ERILAINEN OPPIJA NÄYTÖISSÄ
2
YLEISTÄ NÄYTÖISTÄ mitä näytöllä tarkoitetaan
ammatillisen peruskoulutuksen näytöt - mitä tavoitteena? näyttöjen käytännön toteuttaminen näyttö voi olla näytön arviointi näytön rakenne opiskelijoiden ohjaus- ja tukipalvelut
3
MITÄ NÄYTÖLLÄ TARKOITETAAN
Työelämän kanssa yhteistyössä suunniteltu ja toteutettu työtoiminta tai työprosessi, jossa opiskelija osoittaa, miten hyvin hän on saavuttanut ammatillisten opintojen tavoitteissa määritellyn työelämän edellyttämän ammattitaidon Näyttöjen suunnittelun, toteuttamisen ja arvioinnin lähtökohtana ovat opetussuunnitelman perusteiden tavoitteet Näytöt annetaan kaikista ammatillisista opinnoista Näytöt ajoittuvat koko koulutuksen ajalle ja ovat osa opiskelija-arviointia
4
Ammatillisen peruskoulutuksen näytöt - mitä tavoitteena?
koulutuksen laadunvarmistus oppimis- ja opetuskulttuurin kehittäminen opetussuunnitelmien ja arvioinnin kehittäminen erilaisten oppijoiden huomioon ottaminen osaavat toimijat – työelämä ja koulutus yhdessä (Kärki, S-L 2002)
5
Oleellista näyttöjen toteuttamisessa on
yhteistyö työelämän kanssa näytön järjestäminen työelämässä opetussuunnitelman perusteiden huomioiminen näytön suunnittelussa mahdollisuus mitata kykyä toimia aidoissa työtilanteissa (laaja-alainen osaaminen) opiskelijan mahdollisuus oppia ennen kuin osaaminen näytetään (Rasku, S. 2003)
6
Näyttö voi olla opinnäyte työssäoppimisen jaksolla
erillinen näyttötilaisuus Näytöt toteutetaan mahdollisimman aidoissa työelämän tilanteissa Tehtävät suunnitellaan, toteutetaan ja arvioidaan opetussuunnitelman perusteiden mukaisesti yhteistyössä työelämän kanssa
7
NÄYTÖN ARVIOINTI arvioijina toimivat: opettaja ja työelämän edustajat
arviointikriteerit on määriteltävä yhdenmukaisiksi opsin perusteiden tavoitteiden pohjalta arvioitsijoiden tulee käyttää yhteisiä arviointikriteereitä arviointitapa: arviointilomake, arviointikeskustelu, vertaisarviointi, itsearviointi
8
NÄYTÖN RAKENNE perehdytys ja ohjaus näyttöön
näyttö työpaikalla ja/tai oppilaitoksessa näytön arviointi palaute näytöstä seuraavien näyttöjen kehittäminen
9
OPISKELIJOIDEN OHJAUS- JA TUKIPALVELUT
eri opiskelijoille on turvattava mahdollisimman tasapuoliset mahdollisuudet osoittaa osaamistaan näyttöjen kanssa samanaikaisesti kehitetään yksilöllistä oppimista tukevia opetusjärjestelyjä ja opiskelijoiden ohjaus- ja tukipalveluja OPH…
10
erityistä huomiota… …on kiinnitettävä oppimisvaikeuksien varhaiseen tunnistamiseen ja epäonnistumisten ennaltaehkäisyyn näyttöaineistojen tulisi mahdollistaa erilaisia oppimistyylejä ja toisaalta oppimisvaikeuksia omaavien opiskelijoiden näytöt näytöt eivät saa aiheuttaa opiskelujen keskeyttämistä …OPH
11
ERILAINEN OPPIJA NÄYTÖISSÄ - ratkaistavia kysymyksiä
miten tunnistaa erityistä tukea tarvitsevat? miten tukea ja ohjata riittävän ajoissa? tukipalvelut opetus- ja ohjausmenetelmät näyttöjen tuki- ja ohjauspalvelut, (hops, hojks) miten suunnitella näytöt siten, että ne mahdollistavat joustavien ja yksilöllisiä tarpeita huomioivien näyttöjen toteutuksen (muoto, ajoitus, ohjaus, HENSU)…
12
…ratkaistavia kysymyksiä
miten arviointi olisi tasapuolista? arvioinnin kohteet, kriteerit arviointimenetelmät sekä vaihtoehtoiset tavat dokumentoida miten opettajilla ja työpaikkaohjaajilla olisi riittävästi tietoa ja taitoa erilaisten oppijoiden huomioimiseksi? PERIAATE: Ketään ei lähetetä tietoisesti epäonnistumaan näytöissä vaan onnistumaan!
13
ERILAISET OPPIJAT NÄYTÖISSÄ
Oppimisvaikeudet Lukivaikeudet Muut kielelliset erityisvaikeudet Matematiikan erityisvaikeudet Tarkkaavaisuuden ja toiminnan ohjauksen vaikeudet Motoriset erityisvaikeudet Hahmotusvaikeudet Heikko opiskelumenestys Sosiaalis-emotionaaliset vaikeudet sekä elämän-tilanteeseen liittyvät ongelmat Erityisryhmistä tulevat ja vammaiset opiskelijat (mm. mukautettu opetus) Maahanmuuttajat
14
Erilaisen oppijan huomioiminen näyttöjen suunnittelussa
Oppilaitoksen näyttöjen toteutussuunnitelma Opiskelijan yksilöllinen näyttösuunnitelma
15
NÄYTÖN SUUNNITTELU, TOTEUTUS JA ARVIOINTI JA ERILAINEN OPPIJA
Laki ja asetus OPS:n perusteet Näyttöaineisto, näytön perusteet Oppaat ja ohjeet KOLMIKANTAINEN TOIMIELIN (esim. ammatillinen neuvottelukunta) valvoo, ohjaa Opettajien koulutus Koulutuksen järjestäjä: opetussuunnitelma, koulutus ja käytännöt (ops. yleinen ja tutkintokohtainen:arviointi, työssäoppiminen ja näytöt, erityisopetus, opinto-ohjaus) edellytykset näytöille näyttötehtävät Työpaikka- ohjaajien koulutus HOPS, (HOJKS) Työpaikka Opiskelijan henkilökohtainen näyttösuunnitelma Tuki- ja ohjaus Näytön toteutus- muoto Arviointi Näytön toteutus ja arviointi sekä dokumentointi
16
OPPILAITOKSEN NÄYTTÖSUNNITELMA
joustavat näytön toteutusratkaisut yksilöllisen suunnittelun malli tuki- ja ohjaus suunniteltu ja kytkeytyy oppilaitoksen yleisiin tuki- ja ohjaustoimiin tehtävissä ja ohjeissa huomioitu ymmärrettävyys opiskelijahuollon ja erityisopetuksen asiantuntemus mukana erityisopetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma ja opinto-ohjauksen suunnitelma sisältävät myös näytöt
17
OPISKELIJAN YKSILÖLLINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA
mahdollistaa erilaisen oppijan näytön suunnittelun ja toteutuksen tiedonsiirto ja kartoitus-tietojen hyödyntäminen kytkentä HOPS, TOPS, (HOJKS) osaamiskartoitus, opiskelijan itsearviointi tarvittaessa yhteistyö opiskelijahuollon kanssa avoimuus näyttöön liittyvän tuen ja ohjauksen suunnittelu näytön suunnittelu arvioinnin suunnittelu opiskelijatuntemus! opiskelija itse mukana suunnittelussa! yhteistyötä
18
TUKI- JA OHJAUSTOIMET NÄYTÖSSÄ
ennen näyttöä näytön alussa näytön aikana näytön lopussa näytön jälkeen
19
TUKI- JA OHJAUSTOIMET NÄYTÖISSÄ
Yksittäiseen näyttöön liittyvät tuki- ja ohjaustoimet HENSU Aikana Ennen Näyttö 1 Jälkeen Näyttö 3 Näyttö 2 opiskeluaika tiedon-siirto tuen tarpeen ja vahvuuksien tunnistaminen Tuki- ja ohjauspalvelut Opetusjärjestelyt ja -menetelmät Työssäoppimisen ohjaus HOPS (HOJKS) Yleiset tuki- ja ohjaustoimet koulutuksen aikana
20
KUKA OHJAA JA TUKEE ERILAISTA OPISKELIJAA NÄYTÖISSÄ?
ryhmän ohjaaja työssäoppimista ohjaava opettaja näytöistä vastaava opettaja työpaikkaohjaaja muut työntekijät työpaikalla opiskelijatutorit ja vertaistuki oma ryhmä vanhemmat opiskelijat opinto-ohjaaja erityisopettaja kuraattori, psykologi ym. vanhemmat työnjako, tiedonkulku, vastuuhenkilö?
21
TUKI- JA OHJAUSTOIMET ENNEN NÄYTTÖÄ
ennakkovalmennus opiskelijan valmennus työpaikkaohjaajien koulutus: näyttöpaikkojen informointi koulutus ohjaus tiedotus vanhemmille opettajien koulutus: näyttöoppaat koulutukset
22
TUKI- JA OHJAUS ENNEN NÄYTTÖÄ Opiskelijan henkilökohtainen näyttösuunnitelma, HENSU
HENSU on osa opiskelijan HOPS:a, kytkentä TOPS, (HOJKS) tiedonsiirto ja kartoitustietojen hyödyntäminen tehdään yhteistyössä: opiskelija, opettaja, työpaikkaohjaaja tarvittaessa yhteistyö opiskelijahuollon kanssa ennen näyttöä osaamiskartoitus ja opiskelijan itsearviointi tarvittaessa tukiopetus tai lisäohjaus jo ennen näyttöä Sisältö: näyttöön liittyvän tuen ja ohjauksen suunnittelu näytön toteutuksen suunnittelu (näyttötapa, ympäristö) arvioinnin suunnittelu Opiskelijatuntemus! Opiskelija itse mukana suunnittelussa! PERIAATE: ketään ei lähetetä tietoisesti epäonnistumaan näytöissä vaan onnistumaan!
23
…ennen näyttöä opiskelijan valmius näyttämiseen selvitetään ennen näyttöä ja tarvittaessa annetaan opiskelijalla lisäaikaa oppimiseen. ennen näyttöä opiskelijat ovat tehneet oman swot-analyysin, jonka pohjalta on opiskelijan kanssa keskusteltu hänen vahvuuksistaan sekä kehittämismahdollisuuksistaan. testit jos tarpeen: tukiopetus, lisäaika, opetus ja ohjaus OPISKELIJATUNTEMUS
24
OPISKELIJAN VALMENNUS
Mitä? näyttötilanne, tavoitteet, arvioinnin kriteerit, arviointi keskustelu näytöstä ja siihen liittyvistä asioista kannustaminen itsetunnon vahvistaminen ja pelkojen/jännityksen lieventäminen
25
Miten valmennetaan? selkeät ja helppolukuiset kirjalliset ohjeet
ohjaus tarvittaessa näytön harjoittelu eri keinoin: case-harjoitus draama NLP:n käyttö henkilökohtainen ohjaus opiskelijatutorit
26
Osaamiskartoitus osaamistarvekartoitus opiskelijoille
omien osaamistarpeiden vertaus ops:n tavoitteisiin ops:n tavoitteet hienonnettu osaamislauseisiin opiskelijoiden helpompi muodostaa käsitys ops:n tavoitteista. opiskelija arvioi omaa osaamistaan: 1) en osaa – 2) osaan – 3) hallitsen opiskelijalle annetaan tarvittaessa tukiopetusta
27
TUKI- JA OHJAUSTOIMET NÄYTÖN ALUSSA
näyttösuunnitelman tarkennus: näytön toteutus, tuki- ja ohjaus, tiedonsiirto tilanneselostus: näytön etenemisen kuvaus, pelisääntöjen täsmennys henkilökohtaisen tehtävän + arvioinnin läpikäyminen opiskelijan kanssa työpaikkaohjaajan ohjaus: tapaamiset, näytön suunnittelupäivä oppilaitoksessa yhteydenotot puhelimitse
28
TUKI- JA OHJAUSTOIMET NÄYTÖN AIKANA
henkilökohtainen ohjaus: työpaikkaohjaaja opettaja vertaistuki ohjaustarpeen tunnistaminen kannustaminen tuetaan tarvittaessa neuvomalla vaikean vaiheen yli, josta opiskelija jatkaa itsenäisesti opiskelijahuollon ja erityisopetuksen tuki tarvittaessa
29
TUKI- JA OHJAUSTOIMET NÄYTÖN LOPUSSA
arviointikeskustelu itsearviointi: opiskelija saa kertoa näytön jälkeen omat tuntemuksensa keskustelu näytön jälkeen avoimesti kolmikantaperiaatteella keskustelu käydään kannustavalla periaatteella eli mikä onnistui hyvin ja mitä kannattaa vielä kehitellä sanallinen arviointi
30
TUKI- JA OHJAUSTOIMET NÄYTÖN JÄLKEEN
palaute kirjallisena ja keskusteluina palautetta ja näyttökokemuksia puretaan henkilökohtaisesti tarvittaessa uusintanäyttöön valmistaminen: keskustelu, näytön suunnittelu ja sen vaatimat tukitoimet kannustava näyttötodistus
31
TUKI- JA OHJAUSTOIMET NÄYTÖISSÄ
Yksittäiseen näyttöön liittyvät tuki- ja ohjaustoimet HENSU suunnitelman tarkennus perehdytys henkilökohtainen palaute keskustelu itsearviointi Alussa yksilöllinen ohjaus kannustus palaute näytöstä uusintanäyttöön valmentaminen ennakkovalmennus osaamiskartoitus tuen suunnittelu Lopussa Aikana Jälkeen Ennen Näyttö 1 Näyttö 2 tiedonsiirto alkukartoitukset opiskeluaika ohjaus ja tutorointi työssäoppimisen ohjaus, tops yhteistyö vanhempien kanssa opiskelijahuolto opetus- ja ohjausjärjestelyt ja menetelmät erityisopetus muut opiskelijoiden vahvuuksien ja vaikeuksien tunnistaminen HOPS (HOJKS) Yleiset tuki- ja ohjaustoimet koulutuksen aikana
32
KAIKILLE SOPIVA NÄYTTÖ
yksilöllinen näyttö oppilasnäyttö työpaikkanäyttö
33
Erilaiselle oppijalle sopiva näyttö – kaikille sopiva näyttö
ohjeet ja tehtävät selkeitä näyttöön liittyvä ohjaus- ja tuki on riittävää ja monipuolista, myös yksilöllistä ohjausta tarvittaessa joustavuus näyttöjen toteutuksessa kannustava ja kehittävä arviointi ennakoivat toimet: toimiva HOPS –käytäntö: opiskelijan vahvuudet ja tuen tarpeet, tiedonsiirto keskeiseen keskittyvä ja monipuolinen opetus hyvä työssäoppimisen ohjaus opiskelijan kohtaaminen yksilönä
34
ERILAINEN OPPIJA JA NÄYTÖN TOTEUTUSMUODOT
TYÖPAIKKA-NÄYTTÖ OPPILAITOS-NÄYTTÖ PORTFOLIO NÄYTÖN YHTEYDESSÄ etuja ongelmia KIRJALLISET TEHTÄVÄT NÄYTÖN YHTEYDESSÄ
35
OPPILAITOSNÄYTTÖ mahdollistaa opettajan jatkuvan tuen ja oppilaitoksen muiden tukimuotojen käytön voidaan suunnitella tasapuoliseksi ja samanlaiseksi: ylim. ärsykkeiden poisto turvallisuus ja tuttuus voi olla koemainen tai epäaito jännitys, motivaatio ym. ongelmia helpommin käytetään kirjallisia kokeita tehtäviä, yksilöllinen toteutus? vaikea seurata ja antaa ohjausta, jos koko ryhmä näyttää samanaikaisesti
36
Työssäoppimisen paikalla on iso merkitys
TYÖPAIKKANÄYTTÖ kirjallisten tehtävien osuutta on mietittävä ja täydentäviä/ vaihtoehtoisia tapoja suunniteltava tiedonkulku työpaikalle yhteisymmärrys arvioinnin kriteereistä työpaikkaohjaaja-koulutuksessa tulisi olla sekä näytön että erilaisen oppijan osuus osaamisen mittaaminen aidoissa työtilanteissa erilaiset oppijat saavat opiskella ”oikeita” töitä yksilöllisen oppimis- ja arviointipolun toteutus mahdollistuu (edellyttää hopsia!) työssäoppimisen ja näyttöjen ohjausprosessin yhdistäminen Työssäoppimisen paikalla on iso merkitys
37
TYÖSSÄOPPIMISEN OHJAUSPROSESSI/ NÄYTÖN OHJAUSPROSESSI
yksilöllisyys: hops/ tops/HENSU (hojks) Ennen Jälkeen Aikana Alussa Lopussa valmennus hops: tops, hensu työpaikan valinta riittävä ohjaus ja tuki näyttöön valmennus yhteistyö palaute seuraavaan jaksoon valmennus perehdytys topsin ja hensun tarkennus näyttö arviointi- keskustelu itsearviointi Työllistyminen
38
PORTFOLIO NÄYTÖN YHTEYDESSÄ
monimuotoinen ja vaativa, edellyttää ohjausta vaarana paperinmakuisuus mietittävä arvioinninkohteet usein on dokumentointia ei varsinaista näytön toteutusta tai osa näyttöä mahdollistaa tiedon keruun näyttöön eri lähteistä voidaan toteuttaa monella tavoin (oppimisvaikeuksien huomiointi)
39
KIRJALLISET NÄYTTÖTEHTÄVÄT
ohjeiden ja tehtävien tulisi olla selkeitä ja tekstin lyhyttä ja ymmärrettävää ohjeistukseen tulisi varata riittävästi aikaa ja käyttää sekä suullista että kirjallista ohjeistusta tarvittaessa näyttötehtävien annossa opastetaan opiskelijaa niin paljon, että hän varmasti ymmärtää näyttötehtävän tehtäviin tulee olla mahdollista tutustua jo ennakkoon erityisjärjestelyjä tarvittaessa (esim. lukivaikeus) Kirjalliselle vaihtoehtoiset tai täydentävät arviointitavat huomioitava MIETITTÄVÄ TARKKAAN, MITÄ ARVIOIDAAN, KUN KÄYTETÄÄN KIRJALLISIA TEHTÄVIÄ
40
NÄYTÖN HENKILÖKOHTAISTAMINEN
Yksilöllinen näyttötapa Ohjaus ja tuki Ajoitus NÄYTTÖ Näyttöympäristö HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA
41
YKSILÖLLINEN NÄYTTÖ ajoitus: pitempi aika oppia, osissa näyttäminen, eri aikoina näyttäminen ympäristö: työpaikan valinta, työpaikka/oppilaitos, ympäristön muu muokkaus tuki- ja ohjaus: ennen-aikana-jälkeen, vaikutus arviointiin mietitään, tehtävien ymmärtämisen tukeminen näyttömuoto: vaihtoehtoisia tapoja näyttää, täydentävä (esim kirjallisen osuuden suullinen täydennys) arviointi (henkilökohtaiset tavoitteet, mukautetut kriteerit)
42
LUKIVAIKEUDEN HUOMIOINTI KIRJALLISISSA NÄYTTÖTEHTÄVISSÄ
periaatteet ohjeet ja tehtävät järjestelyt arviointi
43
PERIAATTEITA lukivaikeuksisille ei anneta helpotusta ammattitaito-vaatimuksista, näyttö järjestetään, sellaiseksi että henkilö voi lukivaikeudesta huolimatta osoittaa ammattitaitonsa. lukivaikeus tulisi tunnistaa koulutuksen alkuvaiheessa ja tarjota mahdollisuuksien mukaan tukea esim. lukikursseja lausunto lukivaikeudesta, sen ilmenemisestä ja vaikutuksesta
44
OHJEET JA TEHTÄVÄT näyttöön kuuluvien tehtävien ja ohjeiden suunnittelussa tulisi kiinnittää huomiota tehtävien esitystapaan: ohjeiden ja tehtävien tulisi olla selkeitä tekstin lyhyttä ja ymmärrettävää ohjeistukseen tulisi varata riittävästi aikaa käyttää sekä suullista että kirjallista ohjeistusta näyttötehtävien annossa varmistettava, että opiskelijaa varmasti ymmärtää näyttötehtävän tehtäviin on mahdollista tutustua jo ennakkoon
45
JÄRJESTELYT näyttöjen järjestelyissä lukivaikeus otetaan huomioon, esimerkiksi: lisäaika kirjallisten tehtävien suorittamiseen kirjallisia tuotoksia voi korvata tai täydentää suullisesti kirjallisissa tehtävissä voi olla apuna tekstinkäsittely- sekä oikolukuohjelmia vastauksissa voi käyttää itselle soveltuvia, kompensoivia menetelmiä kirjallisen tehtävän tukena voi olla esimerkiksi kuvamateriaalia tai ääninauha
46
ARVIOINTI näyttöä vastaanottavien henkilöiden tulee pystyä arvioimaan lukivaikeuden luonne ja sen vaikutuksia tehtävien suorittamiseen näytön suorittamiseen liittyvät erityisjärjestelyt (esim. lisäaika, suullinen täydentäminen) eivät saa vaikuttaa arviointiin kirjallisissa vastauksissa tekstin rakenne tai oikeinkirjoitus ei vaikuta arviointiin tarvittaessa arvioinnissa on mukana lukiopettaja
47
ERILAINEN OPPIJA JA NÄYTÖN ARVIOINTI
48
ERILAINEN OPPIJA JA NÄYTÖN ARVIOINTI
arvioinnin kohteet ja kriteerit yksilöllisten tavoitteiden huomiointi mukautetut tavoitteet ja kriteerit näytöissä arviointikeskustelu arvioinnin dokumentointi näyttötodistus entä, jos näyttö on hylätty?
49
ARVIOINNIN KOHTEET JA KRITEERIT
on määritelty selkeästi ja ymmärrettävästi, jotta opiskelija tietää mitä häneltä odotetaan opiskelija saa tarvittaessa tukea tekstin ymmärtämiseen on huomioitu erilaiset tavat osoittaa ammattitaitoa (esim. lukivaikeuden huomiointi) selkeä arvioinnin kohteiden määrittely helpottaa vaihtoehtoisten näyttöjen suunnittelua tarvittaessa näytölle laaditaan mukautetut arvioinnin kriteerit
50
NÄYTÖN TOTEUTUS onko näyttöjen toteutuksessa huomioitu erilaiset tavat osoittaa ammattitaitoa (esim. mittaako näyttötehtävä keskeisiä ammatin hallinnan kannalta olevia asioita vai esim. kirjoitustaitoa)
51
YKSILÖLLINEN NÄYTTÖ-SUUNNITELMA JA ARVIOINTI
opiskelijan henkilökohtainen näyttösuunnitelma huomioidaan näytön arvioinnissa seuraavasti: arvioinnin kohteet ja kriteerit pysyvät samoina vaikka näytön toteutusta on yksilöllistetty (esim. lukivaikeus ei vaikuta arvosanaan) tuen ja ohjauksen määrän voi vaikuttaa arviointiin, mutta se on määriteltävä jo ennen näyttöä
52
MUKAUTETUT TAVOITTEET JA KRITEERIT
jos opiskelija suorittaa mukautetuin tavoittein opintokokonaisuutta, hänellä on oikeus suorittaa myös näyttö mukautetuin kriteerein näytön toteutuksessa ja siihen liittyvässä tuessa ja ohjauksessa huomioidaan opiskelijan yksilölliset tarpeet ja niiden vaikutus arviointiin tämä tehdään kuitenkin siten, että opiskelijalle jää edelleen mahdollisuus suorittaa joko koko näyttö tai sen osia tavallisten tavoitteiden mukaisesti …
53
...mukautetut kriteerit näytössä
näyttöön laaditaan mukautetut kriteerit työpaikkaohjaajaa ja opiskelijaa ohjataan mukautettujen kriteereiden käytössä mahdollisuus arvioinnin mukauttamiseen päätetään ennen näyttöä arvioinnin suunnittelussa on mukana erityisopetuksen edustaja ja periaatteet on kirjattu opiskelijan HOJKS:aan
54
ARVIOINTIKESKUSTELU kannustava ja avoin
tapahtuu kolmikantaperiaatteella huomioidaan vahvuudet ja kehittämisalueet opiskelijaa tuetaan itsearvioinnissa sanallinen arviointi on tärkeää arviointikeskustelu kirjataan
55
ARVIOINNIN DOKUMENTOINTI
ARVIOINTIIN LIITTYVÄT LOMAKKEET ARVIOINTILOMAKE helppokäyttöinen ja ymmärrettävä, helpottaa opiskelijan itsearviointia arvioinnin kohteet ja kriteerit määritelty selkeästi opiskelija on saanut ohjausta lomakkeen sisältöön ja täyttöön jo ennen näyttöä lomakkeessa on huomioitu sekä sanallinen että numeroarviointi
56
ENTÄ, JOS NÄYTTÖ ON HYLÄTTY?
opiskelijan osaaminen pyritään varmistamaan jo ennen näyttöä, jotta epäonnistumisia ei tulisi arviointikeskustelussa käsitellään avoimesti ja rakentavasti tilannetta huomioidaan opiskelijan vahvuudet ongelmakohdat näytöissä epäonnistumisen syyt
57
...jos näyttö ei kuitenkaan mene läpi?
tarkennetaan näytön hylkäyksen perusteet selkeytetään, onko hylätty koko näyttö vai jokin osa näytöstä sovitaan alustavasti mahdollisesta lisäopiskelusta tukiopetuksesta ohjauksesta
58
uusintanäyttö näytön ja lisäopetuksen/ohjauksen suunnitelma
tarkistetaan näytön jälkeen opiskelijaa tuetaan suunnitelman toteutuksessa uusimismahdollisuus pyritään antamaan mahdollisimman pian, mutta huomioidaan opiskelijan tuen tarpeet sovitaan alustavasti, milloin opiskelijalla on mahdollisuus seuraavan kerran kokeilla näyttöä
59
LUKIVAIKEUDEN HUOMIOINTI NÄYTÖN ARVIOINNISSA
näyttöä vastaanottavien henkilöiden tulee pystyä arvioimaan lukivaikeuden luonne ja sen vaikutuksia tehtävien suorittamiseen näyttöön liittyvät erityisjärjestelyt (esim. lisäaika, suullinen täydentäminen) eivät saa vaikuttaa arviointiin kirjallisissa vastauksissa tekstin rakenne tai oikeinkirjoitus ei vaikuta arviointiin tarvittaessa mukana on lukiopettaja
60
NÄYTTÖTODISTUS kannustava sanallinen ja numerotodistus
vahvuudet huomioitu työllistymistä edistävä
61
ERILAINEN OPPIJA JA NÄYTÖN ARVIOINTI – POHDINTOJA
yksilöllinen näyttösuunnitelma ja arviointi miten arvioidaan yksilöllisen suunnitelman mukaisesti toteutetut näytöt? mitä tarkoittavat mukautetut tavoitteet ja kriteerit näytöissä? itsearviointi ja siihen ohjaaminen? kannustava ja kehittävä arviointi: numerot ja sanallinen! miten toimitaan, jos näyttö on hylätty?
62
NÄYTTÖAINEISTO JA ERILAINEN OPPIJA
ohjeet näyttötehtävä näyttöympäristö arvioinnin kohteet ja kriteerit dokumentointi
63
NÄYTTÖAINEISTOT valtakunnallisia, ovat pohjana oppilaitoksen näyttöjen toteutukselle kaikista ammatillista kokonaisuuksista sisältävät: ohjeet näytön ja näyttöympäristön kuvauksen arvioinnin ja dokumentoinnin
64
NÄYTTÖAINEISTON LAADINNAN PERIAATTEET/ ERILAINEN OPPIJA
näyttöaineistot laaditaan niin, että ne mahdollistavat erilaisia oppimistyylejä ja toisaalta oppimisvaikeuksia omaavien opiskelijoiden näytöt opiskelija voi näyttää ammatillisen osaamisensa eri tavoin ja että arviointimenetelmät ovat vaihtelevia aineisto mahdollistaa sen, että opiskelija itse arvioi omaa osaamistaan ja saa palautetta osaamisestaan OPH
65
OHJEET ohjeet ovat kieli- ja ulkoasultaan selkeitä
ohjeistuksessa on huomioitu myös muu kuin kirjallisesti tapahtuva ohjeistus tai sen täydentäminen suullisesti ja yksilöllisesti
66
Tutkintokohtainen ohje
ohjeet yksilöllisen näytön suunnitteluun ja erilaisen oppijan huomioimiseen näytön toteutuksessa vaihtoehtoiset toteutustavat tuki ja ohjaus arviointi yksilöllisen näyttösuunnitelman tekemisen perusteet
67
Opintokokonaisuuden näyttöohje
yksilöllisen näyttösuunnitelman käyttö on esillä tuen merkitys on kuvattuna yksilöllisen näyttösuunnitelman merkitys on kuvattu ja sovellutus kyseiseen opintokokonaisuuteen
68
NÄYTÖN KUVAUS kuvattu selkeästi keskeinen osaaminen
huomioitu vaihtoehtoiset tavat osoittaa osaamistaan ja yksilölliset ratkaisut eri oppimistyylien ja oppimisvaikeuksien huomioiminen näytöissä ammatillisen kasvun huomiointi mahdollisimman aidot tilanteet kirjallisissa tehtävissä huomioitu vaihtoehtoiset tai täydentävät tavat
69
NÄYTTÖYMPÄRISTÖ huomioitu mahdollisuus suorittaa näyttö myös yksilöllisesti valitussa/ muokatussa näyttöympäristössä apuvälineiden käyttömahdollisuus tarvittaessa tuen mahdollisuus huomioitu
70
NÄYTÖN ARVIOINTI arvioinnin kohteet ja kriteerit on kirjoitettu selkeällä kielellä ja ymmärrettävästi arvioinnin kohteet ja kriteerit mahdollistavat yksilöllisen arvioinnin suunnittelun: kuvaavat keskeistä osaamista maininta, että tarvittaessa laaditaan mukautetut kriteerit
71
DOKUMENTOINTI näyttösuorituksen dokumentointi
kytkentä henkilökohtaiseen näyttösuunnitelmaan tiedonkulku seuraavaan näyttöön, jatkuvuus myös sanallinen tieto kerätään näytön arvioinnin dokumentointi arviointilomakemallit selkeitä ja helppokäyttöisiä edellyttävät sanallista arviointia mahdollistavat itsearvioinnin ja siinä kehittymisen näyttötodistukset sanallinen kuvaus: vahvuudet ja osaaminen esille työllistymisen edistäminen
72
PERIAATE: jokaiselle opiskelijalle taataan tasavertaiset mahdollisuudet osoittaa osaamistaan
73
OPETTAJIEN JA TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUS
myönteistä asennetta erilaisuutta kohtaan tietoa taitoa yhteistyön voima
74
TYÖPAIKKAOHJAAJAKOULUTUS
monimuotoisuus, työpaikkojen tarpeet huomioitu näyttö ja erilainen oppija työssäoppimisen koulutuksen yhteydessä jatkokoulutusta myös materiaalia aito yhteistyö opettajan kanssa
75
OPETTAJAKOULUTUS peruskoulutus, erityisopettaja- ja opinto-ohjaajakoulutus oppilaitoksen sisäinen koulutus ja täydennyskoulutus verkostot (oppilaitosten väliset, muut tahot) yhteistyö oppilaitoksen sisällä konsultaatio ja tuki materiaalia
76
OPETTAJIEN JA TYÖPAIKKAOHJAAJIEN OSAAMINEN
asenteet avointa arviointia riittävät resurssit luki- vaikeudet ohjauksen menetelmät ujo yksilöllisyys (hops, hojks) aina myöhässä laiska vaikeuksien huomioiminen opiskelijan vahvuudet esiin kömpelö häirikkö Koulutus (koko oppilaitoksen tehtävä) Työparityöskentely (kaikkien osapuolten yhteinen asia) Verkostot (ikkunat ja ovet auki; miten muualla?) Tiedon jakaminen ja kirjallisuus (ei pantata)
77
YHTEENVETO
78
ERILAINEN OPPIJA NÄYTÖISSÄ
Opettajien ja työpaikkaohjaajien koulutus Näyttöaineisto toteutusmuodot arviointi tuki ja ohjaus näyttö näyttö OPISKELIJAN OPPIMISPOLKU HENSU tiedonsiirto tuen tarpeen tunnistaminen tuki- ja ohjaustoimet opetus- ja ohjaus työssäoppimisen ohjaus HOPS, (HOJKS) TOPS OPPILAITOKSEN KULTTUURI JA OPETUSSUUNNITELMA
79
tunnistaminen ja tukeminen
haastattelu kartoitukset tiedonsiirto tukeminen ja ohjaaminen tukipalvelut opetus- ja ohjausmenetelmät näyttöihin liittyvät tuki- ja ohjauspalvelut – ENNALTAEHKÄISY - HOPS, TOPS, HENSU (HOJKS)
80
toteutus ja arviointi yksilöllisyys huomioitu,
näyttöjen toteutus joustavasti yksilöllisyys huomioitu, joustavat ratkaisut (näyttöympäristö, ajoitus, tapa) arviointi tasapuolisesti arvioinnin kohteet ja kriteerit selkeitä, vaihtoehtoiset tavat arvioida ja dokumentoida, itsearvioinnin kehittäminen riittävästi tietoa ja taitoa erilaisesta oppimisesta opettajien ja työpaikkaohjaajien koulutus
81
HAASTEITA rajatapausopiskelijat: mistä resurssit tuki- ja ohjaustoimiin? miten työpaikkaohjaajille kerrotaan opiskelijan vahvuudet ja vaikeudet? erityisopetuksen kehittäminen verkostojen hyödyntäminen opettajien ja työpaikkaohjaajien koulutus (erilainen oppiminen)
82
HAASTEITA NÄYTTÖJEN KEHITTÄMISESSÄ
(syksy 2002) oppimisvaikeuksia ei tunnisteta ohjaus näytön aikana yksilöllisen tuen järjestäminen ohjausprosessin ja opetuksen kehittäminen yksilöllisten tarpeiden mukaisten näyttöjen suunnittelu ja toteutus, sopivan työssäoppimispaikan löytäminen henkilökohtainen, toimiva näyttösuunnitelma? todistus (kannustava, työllisyyttä edistävä)
83
ONNISTUNEITA KÄYTÄNTÖJÄ…
osaamistarvekartoitus on selvittänyt hyvin opiskelijoiden henkilökohtaiset osaamis- ja tukitarpeet oppimistyylitestit ja muut kartoitukset riittävä etukäteisperehdytys näyttöihin: ohjaus ja tiedottaminen ennen näyttöä näyttöjen, tavoitteiden ja arviointiperusteiden selvittäminen opiskelijat mukana näyttöjen suunnittelussa ja tiedottamassa, tukemassa uusia ryhmiä näyttöihin
84
…onnistuneita käytäntöjä
opiskelija mukana oman näyttönsä suunnittelussa ohjauksen henkilökohtaisuus kannustaminen itsearviointi oppilaitoksen erityisopetuksen ja työssäoppimisen toimivat käytännöt tuki ja ohjaus kaikille!
85
ERILAISTEN OPPIJOIDEN TUKEMINEN AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
Oppiminen Ammatillinen kasvu Työllistyminen Hyvä elämä Henkilökohtainen kasvu Ohjaus Opetusjärjestelyt ja -menetelmät Työssäoppiminen Arviointimenetelmät ja näytöt Opiskelijahuolto Erityisopetus Yhteistyö vanhempien kanssa Yhteistyö muiden tahojen kanssa Tiedonsiirto Vahvuuksien ja vaikeuksien tunnistaminen (haastattelu, seuranta, testit, kartoitukset) Yksilöllinen suunnittelu HOPS, HOJKS Yhteistyö Tiedonkulku Opettajien ja työpaikkaohjaajien koulutus Oppilaitoksen kulttuuri ja opetussuunnitelma
86
NÄYTTÖ ERILAISEN OPPIJAN NÄKÖKULMASTA
mahdollistaa tekemällä osaamisen näyttämisen – usein vahva alue erilaiselle oppijalle kiinnittää huomion keskeiseen ammattitaitoon ja sen opettamiseen nostaa tekemällä oppimisen ja työssäoppimisen arvostusta kehittää opetusta ja ohjausta -tekemällä oppiminen koulumuotoisessa opiskelussa usein vähemmällä, perinteisesti kouluopetus keskittyy audiovisuaaliseen viestintään (kuulo ja näköaistin) ja lisäksi ns. akateemiseen osaamiseen (luku- ja kirjoitustaito ja matemaattiset kyvyt) - ammatillisen peruskoulutuksen opiskelijoissa paljon oppimistyyliltään toiminnallisia, NLP:n luokitusten mukaan kinesteettisiä eli liike- ja tuntoaistia voittopuolisesti käyttäviä (mieltävät ja oppivat asioita liike- ja tuntoaistin välityksellä) lisäksi ikä; jos miettii –vuotiasta nuorta, levottomasti liikehtivä, jammaileva ohjeen tai työselostuksen muuntaminen rap-muotoon – tämän tyyppisiä nuorten omasta maailmasta lähteviä tukitoimia varmasti löytyy paljon, kun ja jos niitä vaan ehtii miettiä -keskittyminen olennaiseen, eli siihen, mikä on merkityksellistä nimenomaan käytännön työssä, eli kysymys opiskellaanko koulua vai elämää (kuulemma opettajillakin on tässä tullut ahaa-elämyksiä, koulumainen opiskelu voi olla joskus kaukana käytännön elämästä) tekemällä oppimisen arvostus ollutkin nousussa jo muutamia vuosia, kun on huomattu, että meiltä pian loppuu ammattilaiset osaajat, akateemiset tutkinnot eivät valmenna käytännön osaamiseen kovinkaan usein, varsinkaan ammatilliseen osaamiseen on hieno asia koko yhteiskunnan arvojärjestelmän kannalta, käden taito ja käytännön osaaminen kunniaan opetus ja ohjaus alkaa sisältää yhä enemmän erilaisuuden kunnioitusta ja erilaisten oppimistyylien huomioon ottamista, eli opetus monipuolistuu (vaatii tietysti resursseja ja panostusta opetuspuolella)
87
Erilaiselle oppijalle sopiva näyttö – kaikille sopiva näyttö
kaikille soveltuva näyttö Ohjaus ja opetus ovat laadukasta ja tukitoimet osa yleisiä ohjaus-toimia Näyttöihin liittyvä tuki ja ohjaus on monipuolista ja riittävää Yksilölliset oppimisen vahvuudet ja tuen tarpeet tunnistetaan Kannustava ja kehittävä arviointi Näyttöihin liittyvät ohjeet ovat selkeitä ja helposti ymmärrettäviä Näyttöjen toteutus joustavasti ja mahdollisimman aidoissa tilanteissa Opiskelijan yksilöllinen kohtaaminen --erilaiselle oppijalle sopiva näyttö on näyttö, joka ottaa huomioon opiskelijan yksilöllisyyden – se sopii kaikille ja edistää kaikkien suoritusta eli yksilöllisyyden, opiskelijan oman oppimistyylin ja mahdollisen oppimisvaikeuden huomioon ottaminen kaikissa näyttöön liittyvissä toimissa tutustuminen opiskelijaan yksilönä, yksilölliset keskustelut opiskelijan omien vahvuuksien löytäminen, esim. tyyli ja ympäristö, jonka avulla tämä oppilas oppii ohjaus ja opetus laadukasta, näin saisi tietysti aina olla, mutta erilaisen oppijan kohdalla tämä on erityisen tärkeää (vrt. esimerkki, jossa erityisryhmä suoriutui paremmin samasta näytöstä kuin tavallinen ryhmä, koska erityisryhmä sai enemmän ja perusteellisempaa ohjausta) eli tuki ja ohjaus runsasta ohjeet monia kanavia käyttäen (näkö, kuulo, tunto, kokonaisuudesta osiin, osista kokonaisuuteen) joustavuus, erilaiset mahdollisuudet näyttää (vrt. kouluallergia, koulussa suorittaminen voi olla vaikeaa, oppilas oppinut vuosien varrella, että koulussa kaikki menee pieleen, mikä voi vaikuttaa tulokseen) kannustus, positiivinen palaute, positiivisesta/vahvuuksista lähteminen, kehittämiskohteiden neutraali läpikäynti (ei persoonaa arvostellen) ja viimeiseksi vielä kannustusta jos jonkin kohdan nostaisi yli muiden, se voisi olla OPISKELIJAN YKSILÖLLINEN KOHTAAMINEN
88
NÄYTÖSSÄ OPISKELIJA NÄYTTÄÄ OSAAMISTAAN – EI OSAAMATTOMUUTTAAN!
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.