Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Suomalaisen kirjolohen kilpailukyky kansainvälistyvillä

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Suomalaisen kirjolohen kilpailukyky kansainvälistyvillä"— Esityksen transkriptio:

1 Suomalaisen kirjolohen kilpailukyky kansainvälistyvillä
kotimarkkinoilla Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitos Jari Setälä Lohi- ja kalaterveyspäivät Turussa 2003

2 SALMAR Eurooppalainen lohimarkkinatutkimus
EU:n tutkimuksen V puiteohjelma Projektin kesto v Tutkijaryhmät Ranskasta, Norjasta, Iso-Britanniasta, Portugalista ja Suomesta RKTL: Setälä, Saarni, Honkanen ja Virtanen

3 Tutkimuksen tavoitteet
Miten kasvava lohen tarjonta on vaikuttanut kalamarkkinoiden ja kalaelinkeinojen rakenteisiin ? Miten rakenteiden muutokset ovat vaikuttaneet lohikalojen hinnanmuodostukseen ? Miten hyvin EU:n kalastus- ja markkinapolitiikka toimii muuttuneessa markkinatilanteessa ? RKTL: Setälä, Saarni, Honkanen ja Virtanen

4 Kansalliset tavoitteet
Miten lohen tuonti on vaikuttanut Suomen kalamarkkinoihin ja kalaelinkeinoihin ? Miten tuotu lohi kilpailee kirjolohen kanssa ? Toimivatko lohikalamarkkinat kilpailullisesti ? Miten EU:n ja Norjan välinen lohisopimus vaikutti Suomen markkinoihin ? RKTL: Setälä, Saarni, Honkanen ja Virtanen

5 Lohikalojen kysyntä kasvaa
RKTL: Setälä, Saarni, Honkanen ja Virtanen

6 Suomessa kasvu 90-luvulla
tuotua lohikalaa RKTL: Setälä, Saarni, Honkanen ja Virtanen

7 Tuorekalamarkkinoilla tuotu lohi syrjäyttänyt silakan ja kirjolohen
RKTL: Setälä, Saarni, Honkanen ja Virtanen

8 Lohikalojen hinnat ovat laskeneet huomattavasti
RKTL: Setälä, Saarni, Honkanen ja Virtanen

9 Lohikalojen hinnat ovat
yhdentyneet RKTL: Setälä, Saarni, Honkanen ja Virtanen

10 Kilpailevatko lohi ja kirjolohi keskenään ?
RKTL: Setälä, Saarni, Honkanen ja Virtanen

11 Kilpailevien tuotteiden hinnat vaikuttavat toisiinsa ?
Minimihinta RKTL: Setälä, Saarni, Honkanen ja Virtanen

12 Lohikalojen välinen kilpailu
Analyysitulokset Lohikalat kilpailevat markkinoilla keskenään Tuodun lohen hinta määräytyy maailmanmarkkinoilla Kotimaisen kirjolohen hinta määräytyy oman tarjonnan ja tuodun lohikalan hinnan perusteella Lohi ei ole kirjolohen täydellinen korvike > Kilpailee tuorekalamarkkinoilla RKTL: Setälä, Saarni, Honkanen ja Virtanen

13 Lohi korvaa kirjolohta tuorekalamarkkinoilla
RKTL: Setälä, Saarni, Honkanen ja Virtanen

14 yhä enemmän jalostuksessa
Kirjolohta käytetään yhä enemmän jalostuksessa RKTL: Setälä, Saarni, Honkanen ja Virtanen

15 Kirjolohen kilpailukyky ?
Lähde: Kysely tukuille/jalostamoille v. 2000 RKTL: Setälä, Saarni, Honkanen ja Virtanen

16 Lohikaloilla maailmanmarkkinahinnat
Hintakilpailukyky Lohikaloilla maailmanmarkkinahinnat Kirjolohen reaalituottajahinnan kehitys RKTL: Setälä, Saarni, Honkanen ja Virtanen

17 Tuotantokustannusten aleneminen laskee hintatasoa
2,8 €/kg Perkaamattoman lohikalan keskituotantokustannus 1,9 €/kg RKTL: Setälä, Saarni, Honkanen ja Virtanen Lähde: Norjan kalataloushallitus

18 kustannukset vaihtelevat (teurastus- ja kuljetuskustannuksia + 15 %)
Yritysten tuotanto- kustannukset vaihtelevat Norjalaisen perkaamattoman lohen ja kirjolohen tuotantokustannukset vuonna 2001 (teurastus- ja kuljetuskustannuksia %) Tuotanto Yritysten Myynnin Keskikustannus kustannus, määrä osuus €/kg Mk/kg NOK/kg Alle % 1, ,93 , % 2, ,43 , % 2, ,11 Yli % , ,63 RKTL: Setälä, Saarni, Honkanen ja Virtanen Lähde: Norjan kalataloushallitus

19 Suurtuotannon etuja vaikea hyödyntää Suomessa
Kalankasvatusyksikköjen keskikoko: Kilpailijan skaalaetu Saaristomeri tn 10x Ahvenanmaa tn 5x Ruotsi tn 3x Norja tn Kansainvälistyneillä markkinoilla kasvatusluvat ratkaiseva kilpailutekijä ? RKTL: Setälä, Saarni, Honkanen ja Virtanen

20 Yritysrakenne sopeutuu kansainväliseen kilpailuun
5 suurinta Vähittäiskauppaketjua myy yli 90 % Kalatukkukauppaa/jalostajaa myy lähes puolet Kalankasvattajaa tuottaa puolet kirjolohen Troolaria kalastaa 2/3 silakan vuoden 2001 kokonaistuotannosta RKTL: Setälä, Saarni, Honkanen ja Virtanen

21 Kirjolohen tarjonta edelleen hyvin kausiluonteista
RKTL: Setälä, Saarni, Honkanen ja Virtanen

22 kotimarkkinoiden kysyntää
Tarjonta ei vastaa kotimarkkinoiden kysyntää RKTL: Setälä, Saarni, Honkanen ja Virtanen

23 Lohta tuodaan kysynnän
mukaan RKTL: Setälä, Saarni, Honkanen ja Virtanen

24 Kirjolohen laatu Korkea laatu * lohen säilyvyys parempi ?
> eroja alkutuotannon kalan käsittelyssä: Voidaanko jäähdytystä tehostaa ? Tasainen laatu * sukukypsyys aiheuttaa laatuhäiriöitä: > heikkolaatuinen mätikala pois koti- markkinoilta ! Voidaanko sukukypsyyden ajoittumiseen vaikuttaa ? RKTL: Setälä, Saarni, Honkanen ja Virtanen

25 Pysyviä kilpailuetuja
Kotimaisten toimijoiden yhteistyönä kotimarkkinoiden kysyntää vastaavia tuotteita Tuotanto- ja kauppaketju, tutkimus ja hallinto RKTL: Setälä, Saarni, Honkanen ja Virtanen

26 Miten kotimaisen tuotannon kilpailukykyä parannetaan
Peruskilpailutekijät oltava kunnossa Hinta, laatu ja saatavuus Rakenteelliset muutoksia tarvitaan Työnjakoa ja keskittymistä: Pienet yritykset erikoistuvat ja isot kasvavat Pysyviä kilpailuetuja luotava Kotimaisten toimijoiden yhteistyö RKTL: Setälä, Saarni, Honkanen ja Virtanen


Lataa ppt "Suomalaisen kirjolohen kilpailukyky kansainvälistyvillä"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google