Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Case TOPPIS Ammattiopisto Lappian kokemuksia työpajojen kanssa tehdystä yhteistyöstä Sanna Laihinen.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Case TOPPIS Ammattiopisto Lappian kokemuksia työpajojen kanssa tehdystä yhteistyöstä Sanna Laihinen."— Esityksen transkriptio:

1 Case TOPPIS Ammattiopisto Lappian kokemuksia työpajojen kanssa tehdystä yhteistyöstä Sanna Laihinen

2 Mikä on TOPPIS?  TOPPIS = Työ- ja koulutussopimus  Kohderyhmä: Vaikeasti työllistyvät työvoimatoimiston asiakkaat, joiden työttömyys on pitkittynyt ja ammatillinen koulutus on vanhentunut tai se puuttuu kokonaan. Pääsyvaatimuksena on soveltuvuus alalle sekä alalle soveltuva terveys.

3 Mikä on TOPPIS?  Toppiksen rakenne Hakeutumisen vaihe, 7 viikkoa työvoimakoulutus 1. moduuli, säätiövaihe 16 vk 1 päivä koululla ja 4 päivää säätiössä 2. moduuli, palkkatuki, 16 vk 1 päivä koululla ja 4 päivää töissä

4 Ammattiopisto Lappian Toppikset  Laitoshuoltajan ammattitutkinto, 26.1.- 6.11.2009, Suunto-projekti 10 opiskelijaa  Henkilökohtainen avustaja, 6.10-24.7.2009 9 opiskelijaa  Metallialan osatutkinto 6.10-24.7.2009 11 opiskelijaa  Puualan osatutkinto, 1.1.2009-6.11.2009 9 opiskelijaa

5 Plussaa  Tiedonkulku eri osapuolten välillä ollut hyvää  Työnhakuvalmennus ja palkkatyöpaikkojen etsiminenkin on toiminut tiiviissä yhteistyössä säätiön kanssa  Tornion työhönvalmennussäätiö on ollut myös hyvä turva palkkatyöjaksojen tilalle niissä tapauksissa, ettei palkkatyöpaikkaa tai muuta työssäoppimisen paikkaa 2. moduuliin ole löytynyt  Työnhakuvalmennus toimii nyt hyvin Laitoshuoltajille  Säätiössä tehty hyvin tarvittavia investointeja esim. siivousvälineet ja pyyhkeet

6 Kehitettävää  Kohderyhmän koulukelpoisuus  Palkkatukipaikkoja vaikea saada tässä talouden tilanteessa esim. puualalla  yksilövalmentajien erilaiset ammattitaidot (eri alojen osaajia ja eri koulutuksen omaavia) olleet käytössä opiskelijoiden ohjaamisessa (tilanteen mukaan otettu oman nimetyn yksilövalmentajan ohi muita)  eri osapuolten rooleja jouduttu miettimään, mutta alkaa olla selkeä kuvio  Opiskelijat ovat molemmissa ryhmissä säätiöjakson alussa kokeneet olevansa 8 €:n työntekijöitä.  Metallissa työpajan rooli pienempi kuin muissa

7 Otteita OPAL-palautteesta  ”Työssäoppimista säätiön kohteissa. Alkuvaikeuksien jälkeen kaikki sujuu. Omasta mielestäni olen hyvin oppinut tähän mennessä tarvittavat asiat. Opetus on hyvää. Kaikki on hienosti ja uskon selviytyväni näytöistä.”  ”On ollut mielenkiintoista kokeilla erilaisia työtehtäviä esim. en ole koskaan ollut pesulassa”  ”Työssaoppiminen on ollut haastavaa esim. eko terminaalissa ja pesulassa”  ”Hyvä kurssi, ei ole niin tiukkapipoista ja teoriapainotteista kuin olisin kuvitellut tämän olevan. Työ tekijäänsä neuvoo.”  ”Koulutus ja käytännön oppiminen ovat vastanneet odotuksia erittäin hyvin. Oma tasoni on huomioitu hyvin, opetus on ollut yksilöllistä.”

8 Kiitos!


Lataa ppt "Case TOPPIS Ammattiopisto Lappian kokemuksia työpajojen kanssa tehdystä yhteistyöstä Sanna Laihinen."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google