Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Ongelmaperustainen oppiminen

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Ongelmaperustainen oppiminen"— Esityksen transkriptio:

1 Ongelmaperustainen oppiminen
PBL, Ongelmalähtöinen oppiminen Suomessa Sari Poikela ja Esa Poikela

2 Mitä on ongelmaperustainen oppiminen?
Ajatus oppimisesta ammatillisesta käytännöstä nousevien ongelmien kautta Lähtökohtana tilanne, joka kaipaa ratkaisua Usein monitieteinen malli, joka ei välttämättä noudata perinteisiä ainejakoja Opsin uudistus on tuonut mukanaan aineiden integrointia sekä simuloituja oppimisympäristöjä

3 Mitä on ongelmaperustainen oppiminen käytännössä?
Oppiminen tapahtuu aktiivisen kyselyn, oman tiedonhankinnan ja vuorovaikutuksen avulla Luennoista luovuttu Oppiminen pienryhmissä Ryhmätyöskentely ja itsenäinen työskentely vuorottelevat Keskiössä on projekti

4 Mitä on ongelmaperustainen oppiminen käytännössä?
Oppimisen ydin on ongelma, joka vastaa mahdollisimman pitkälle todellista tilannetta Opettaja toimii tutorina Asiantuntija, oppimisen ohjaaja, vuorovaikutuksen tukija, edistymisen seuraaja, palautteen antaja, auttaa materiaalin etsimisessä, jne. Ryhmät kokoontuvat sovituin määräajoin

5 Ongelmaperustainen oppiminen. Miksi?
Opitaan hahmottamaan monimutkaisia ilmiöitä Ymmärretään, että aina ei ole yksiselitteisiä ratkaisuja Opiskelijat tukevat toisiaan Vastuu opettajalta oppijalle Omien tietojen ja taitojen itsearvointi

6 Ongelmaperustaisen oppimisen seitsemän askelta
1. Asian (tai ongelman) esittely Todellisessa ammatillisessa käytännössä esiintyvä tilanne Tehtäviä, jotka viittaavat ammatilliseen kontekstiin (suuntaa oppimista) TEHTÄVÄ: 2. Ongelman määrittely 3. Aivoriihi Kritiikitön ajatusten tuottaminen. Aivoriihen avulla prosessoidaan olemassa olevaa tietoa ja verrataan eri näkökulmia toisiinsa. 4. Ongelman analysointi

7 Ongelmaperustaisen oppimisen seitsemän askelta
5. Oppimistavoitteiden määrittely TEHTÄVÄ: 6. Itsenäinen opiskelu Uuden tiedon hankkiminen on tärkeä osa oppimisprosessia 7. Itsenäisen opiskelun tulosten jakaminen Keskustellaan oppimistavoitteiden pohjalta. Verrataan uutta tietoja ja syvennetään opittua. Tuloksena on synteesi ja perusteellinen analyysi ongelmasta. Oppimisen ja ryhmän toiminnan arviointi


Lataa ppt "Ongelmaperustainen oppiminen"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google