Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuTapio Ahonen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Opintori 2012 Juha Saunavaara, historiatieteet ja Japani-opinnot
2
Virittelytehtävä:
3
Tavoite Miten asiat voisi tehdä toisin luentosarjalla? Japani maailmantaloudessa 1868-2011.
4
Miksi? Pyrkimys estää opiskelijoiden vireystilan ja keskittymisen lasku. Halu aktivoida opiskelijoiden ajattelua siten, että he saisivat enemmän irti myös opettajan perinteisestä luennoinnista. Halu rohkaista opiskelijoita etsimään ja tuottamaan tietoa ennakkoluulottomasti, omatoimisesti ja aktiivisesti. Työelämänvalmiudet.
5
Miten? Koko kurssia koskeva rakenteellinen aktivointi. Yksittäistä luentokertaa koskeva rakenteellinen aktivointi. Luennon sisällä tapahtuva aktivointi.
6
Esimerkki 1: Luentosarjan rakenne Opetustuokiot 1-7 opettajajohtoisesti, välipalaute. Vierailuluento. Opetustuokio 8, väittely. Ryhmätyö, jossa tuotetaan 15 minuutin suullinen esitys vertaisarviointi. Essee, 4-6 sivua + loppupalaute. Muutamia tekstejä luettavana (osasta keskusteltiin yhteisesti).
7
Esimerkki 2: luentokerran rakenne 4. Kerta: Ekspansiivisesta ulkopolitiikasta sotatalouteen (Ke 16.11 klo 12– 14 BK122) Tausta: Poliittinen radikalisoituminen/ääriliikkeiden nousu, salamurhien ja vallankaappausyritysten alku, uusi ekspansiivinen ulkopolitiikka Mantsurian selkkauksesta täysimittaiseen sotaan Kiinaa vastaan, puolueiden lakkautus ja uudet poliittiset toimijat, länsivaltojen suhtautuminen Japanin toimiin, Pearl Harbor, sota, tappio 35 min Virittely teht: tekstianalyysi; House of Yamanaka; muokkaako yritystoiminta valtioiden välisiä suhteita vai määrittääkö valtioiden väliset suhteet yritysten toimintaedellytykset? 20 min Luennointia: Taloudelliset tarpeet ekspansiivisen ulkopolitiikan moottorina, uudet ja vanhat zaibatsut, kansallis-sosialistiset aloitteet Japanissa 1930-luvulla, raaka-aineiden tarve vs. länsivaltojen vaatimukset, sotatalouden rakenne ja romahdus. 35 min Osaamistavoite: Opiskelija osaa kuvata miten Japani ajautui kansainvälisestä talouslamasta sota-ajan komentotalouteen. Opiskelija osaa kuvata miten kansallinen mobilisointi vaikutti yritysten toimintaedellytyksiin ja millä tavoin Japanin osallistumista toiseen maailmansotaan voidaan selittää taloudellisilla seikoilla.
8
Esimerkki 3: Virittelytehtävä
9
Väittely (1/2) Arvonta kolmeen ryhmään (Kanta A, Kanta B, Tuomarit). Väittelyn teema on: ”Onko Japanin talouden kehitys ollut viimeisen 150- vuoden aikana riippuvaisempi kotimaisesta kehityksestä/ sisäsyntyisistä aloitteista vai maailmantalouden muutoksista/ ulkoisesta paineesta”.
10
Väittely (2/2): Ryhmien valmistautuminen ja tuomareiden ohjeistus: 20 min Avauspuheenvuorot molemmilta ryhmiltä 6 min (2 * 3 min) Väittely:14 min Istuntotauko ja loppupuheenvuorojen valmistelu: 10 min Loppupuheenvuorot6 min (2 * 3 min) Tuomareiden päätöksen ja lausunnon valmistelu9 min Tuomareiden lausunnon kuuleminen
11
Palautetta ja opittua Kannattaa kokeilla, opiskelijat voivat yllättää. Ei makiaa mahan täyeltä, mutta suklaa toimii aina. Motivointi, kerro miksi jotakin tehdään! Palautetta: välitehtävät toimi, toisista pidettiin enemmän, välitehtävän sitominen luennointiin, aktivoituminen ei kestä kovin pitkään. Ryhmätyö positiivinen kokemus. Monisteesta tykättiin, joidenkin opiskelijoiden mielestä tahti liian kova, esim. mentori eri mieltä…
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.