Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

TYÖTAPAVERSTAS 10.03.2014 Tea Kantola (KAT).

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "TYÖTAPAVERSTAS 10.03.2014 Tea Kantola (KAT)."— Esityksen transkriptio:

1 TYÖTAPAVERSTAS Tea Kantola (KAT)

2 Työtavat ja luonnontieteiden opetus
Oppilaille pyritään antamaan valmiudet sopeutua ja selvitä nykyaikaisessa tietoyhteiskunnassa Oppilaiden on pystyttävä arvioimaan tietoa kriittisesti ja luomaan uutta tietoa.

3 Luonnontieteiden opetuksessa huomioitavaa
Tieto ja sen ymmärtäminen Miten tietoa hankitaan ja miten sitä voidaan käyttää. Luonnontieteelliselle tiedolle on tyypillistä monitasoisuus.

4 Opettajakeskeinen oppilaskeskeinen Opettajajohtoinen Opettaja esittää, analysoi, tekee johtopäätökset Oppilaat kopioivat Oppilaat suunnittelevat ja esittävät tai opettaja esittää Opettaja ohjaa oppilasjohtoinen Opettaja esittää, oppilaat antavat ohjeita Oppilaat suunnittelevat ja toteuttavat Oppilaat keksivät itse, mitä ja miten tutkivat ja mitä siitä opitaan.

5 Ryhmiin jakaminen Värikortit- väri ja numero Muokatut pelikortit
”jaksollinen järjestelmä” Alkuaine – kemiallinen merkki Kemian välineet Kysymys - vastaus

6 Kokeellisuus Luonnontieteen käsitteiden ja periaatteiden omaksuminen
Oppimaan oppiminen Taitojen harjaantuminen Asenteiden kehittäminen Oppilaan persoonallisuuden kehittyminen Havaintojen teon oppiminen (ja opettaminen)

7 Oppiminen alkaa havainnoista
Luova havaitseminen Oppiminen alkaa havainnoista Uuden asiakokonaisuuden alussa monipuolinen ilmiömaailman havaitseminen ja tarkastelu Auttaa huomaamaan, tunnistamaan ja luokittelemaan uusia ilmiöitä. Tarjoaa virikkeitä

8 Kysely

9 Yhteistoiminnallinen oppiminen
Yhteistoiminnallinen keskustelu Yhteistoiminnallinen ryhmätyö Roolitus esim: lukija, rohkaisija, johtaja, työskentelyn tarkkailija ja yhteenvedon tekijä Lopuksi ryhmä arvioi toiminnan ja tuotoksen.

10 2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 4 1 Kotiryhmät kotiryhmä kotiryhmä

11 Opiskeluryhmät/ asiantuntijaryhmät
2 1 3 4

12 Opetus ja oppiminen kotiryhmissä, arviointi
2 3 4 1 kotiryhmä 2 3 4 1 kotiryhmä 2 3 4 1

13 Roolileikki, draamapedagogiikka/näytelmä
Ongelman hahmotus Näytteleminen Keskustelu Arviointi

14 Rentouttava mielikuvaharjoite (suggestopedagoginen)

15 Uusia kokeiluja Minuuttikierros
Pecha kucha, salama-alustus, mikroluento Powerpoint-karaoke Prosessikävely / näyttelykävely Ketjukirjoitus Oppimiskahvila Aktivoiva luento


Lataa ppt "TYÖTAPAVERSTAS 10.03.2014 Tea Kantola (KAT)."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google