Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuRitva Nieminen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
AKATEEMINEN OHJAUSSUHDE Anna Raija Nummenmaa Kansanterveystieteen tutkijakoulu 31.1.2008
2
Akateeminen ohjaus yliopistossa annettavaa ohjausta, joka tähtää ohjattavan tieteellisen sivistyksen ja ajattelun kehittämiseen se pyrkii myös edistämään ohjattavassa tieteelliseen ajatteluun perustuvaa yleisempää asiantuntijuutta ja identiteettiä
3
Akateeminen ohjaus on osa laajempaa tohtorikoulutuksen ohjausjärjestelmän kokonaisuutta: ohjausta liittyy rekrytointiin valintaan, henkilökohtaisen opiskelu- ja ura- suunnitelmiin jne
4
Akateemisen ohjauksen keskiössä väitöskirjan ohjaus tämä rakentuu ohjaajan ja ohjattavan väliselle työ - ja ohjaussuhteelle tutkimuskirjallisuudessa tätä suhdetta on jäsennetty eri näkökulmista: vuorovaikutussuhteena,roolisuhteena, valtasuhteena, ohjaussuhteeseen liittyviä ongelmia jne
5
Ohjaussuhde ammatillisena yhteistyösuhteena edellyttää molemminpuolista sitoutumista yhteistyöhön; aitoa kiinnostuneisuutta; toisen osapuolen kunnioittamista; asiakeskeisyyttä tasa-arvoista, avointa vuorovaikutusta
6
Ohjaussopimuksella voidaan määrittää molemminpuoliset odotukset ja sitoumukset; sopia ohjaukseen liittyvistä käytännön- järjestelyistä; ohjaussopimus on luonteeltaan psykologinen sopimus;
7
Ohjaajan erilaisia rooleja johtaja; fasilitaattori; neuvoja; opettaja; neuvonantaja; kriitikko tuenantaja; manageri; ystävä; tentaattori
8
Ohjaajan muuttuva rooli ohjaajan omaksuma rooli sijoittaa opiskelijan vastarooliin erilaiset roolit toimivia ohjausprosessin eri vaiheissa
9
Ohjaussuhde muutosvaiheina (Philips&Jones 1982) molemminpuolisen ihailun vaihe; suhteen kehitysvaihe; psykologinen irtaantumisvaihe; eroamisvaihe; transformaatiovaihe
10
Ohjaajan toiminta ohjaustilanteessa (Atkins &Brown 1988) vuorovaikutuksen emotionaalinen sävy (lämmin-kylmä) ohjauskeskustelun struktuuri (strukturoimaton -strukturoitu
11
Tohtoriopiskelijoiden kuvauksia onnistuneesta ohjaustilanteesta ohjauksen perusedellytykset (aika, agenda ja valmistautuminen) ohjaajan ja ohjattavan välinen vuorovaikutus (motivaation ylläpitäminen, kuunteleminen, opiskelijan ajatusten huomioiminen): ohjauskäytännöt (opiskelijalähtöisyys, dialogisuus) ohjaus palautteenantona
12
KIRJALLISUUTTA Nummenmaa, AR,. Pyhältö. K. & Soini, T. (2008) Hyvä Tohtori. Tohtorikoulutuksen rakenteita ja prosesseja. Tulossa Nummenmaa, AR. & Lautamatti, L. 2004.Ohjaajana opinnäytetyön työprosesseissa. Tampere; Tampere University Press.
Samankaltaiset esitykset
© 2023 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.