Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Ideaali luokkahuone Ressussa

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Ideaali luokkahuone Ressussa"— Esityksen transkriptio:

1 Ideaali luokkahuone Ressussa
IB-ohjelmat asettavat erityisiä vaatimuksia oppimisympäristölle. Keskeistä on joustava, monenlaisia työskentelytapoja mahdollistava luokkatila. Ennakkosuunnittelu ja arviointi ovat osa tutkivan lähestymistavan mukaista oppimisympäristöä. Eri oppiaineilla on niille ominaisia, erityisiä tarpeita oppimisympäristön suhteen. Luokkatilan tulee itsessään houkutella käyttämään tutkivaa lähestymistapaa. Ressun peruskoulu Kati Heiskanen, Niko Lewman, Juha Säämänen

2 Oppimisympäristökuvaaja
Fyysinen ympäristö, kaikki eri tilat Työkalut, tietolähteet jne. Pedagogiset menetelmät Toimijat Opittavat ajattelutaidot Oppija Oppiainerajat ylittävät opiskelutaidot Koulu, kodit, lähiympäristön yhteistyökumppanit, asiantuntijat Tutkiva, ilmiökeskeinen lähestymistapa Kalustus, käsikirjasto, dokumenttikamerat, datatykit, TVT (mm. kannettavat), kirjasto (+luokkakohtainen), älytaulu Perinteinen, frontaaliopetukseen suunniteltu opetustila, isot käytävät

3 Oppimistoiminnan kuvaus
1: Tarve Ohjelmissa (PYP ja MYP) painottuu temaattinen ja useita oppiaineita ja niiden näkökulmia yhdistävä oppiminen Luokissa on monentyyppistä toimintaa samanaikaisesti ja oppimisessa käytetään monenlaisia materiaaleja Tutkiva lähestymistapa ohjaa toimintaa luokassa Nykyiset luokkatilat ja niiden varustus ei tue näitä tarpeita kovinkaan hyvin, toisinaan se jopa haittaa oppimista Tämänhetkinen tila ei toimi parhaalla tavalla

4 Oppimistoiminnan kuvaus
2: Tutkivan oppimisen sykli Tuning in – virittäydyn Finding out – otan selvään Sorting out – järjestän Going further – syvennän Making conclusions – teen johtopäätöksiä Taking action – toimin oppimani mukaan => Reflecting on Personal Understandings – ymmärrän, opin, reflektoin [Kuvateksti tähän tarvittaessa]

5 Oppimistoiminnan kuvaus
3: Tarpeen kartoitus Kehittämistarpeita on kartoitettu opettajille suunnitellulla kyselyllä. Tulosten analysoinnin perusteella määritellään keskeiset kehittämiskohteet jatkotyöskentelyä varten.

6 Oppimistoiminnan kuvaus
4: Toimenpiteitä määritellään keskeiset kehittämiskohteet jatkotyöskentelyä varten. Oppilaskunta selvittää kehittämistarpeita ja -ideoita oppilaiden osalta. Pyritään löytämään ne konkreettiset tekijät, jotka tukevat tai haittaavat tavoitteen mukaista oppimista. Eri oppilailla on erilaisia tehtäviä saman oppitunnin aikana

7 Oppimistoiminnan kuvaus
4: Toimenpiteitä Tehdään ohjeita ja malleja: Mitä ja millaisia materiaaleja, välineitä ja kalusteita hankitaan (priorisointilista) Miten luokkatila kannattaa järjestää Koulutetaan ja opetellaan käyttämään jo olemassa olevaa laitteistoa ja materiaaleja tavoitteen suuntaisella tavalla, kehitetään myös käyttökulttuuria Suunnittelua kehitetään: ajankäyttöä selkeytetään jne.

8 Oppimistoiminnan kuvaus
4: Mallitila [Kuvateksti tähän tarvittaessa]


Lataa ppt "Ideaali luokkahuone Ressussa"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google