Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuLiisa Hänninen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
28.8.02.1 Oppilaan sukupuoli ja fysiikan opetuksen työtavat Jari Lavonen Opettajankoulutuslaitos jari.lavonen@helsinki.fi
2
28.8.2002Sukupuoli ja työtavat2 Survey tutkimus Kyselytutkimus lukion 2. luokkalaisille keväällä 2002 (aik. Norjassa vastaava) Kaikkien lukioiden 2. luokan oppilaista pyydettiin vastaamaan aakkosissa 12 ensimmäistä www-pohjaiseen kyselyyn Kyselyyn vastasi 1285 oppilasta (596 tyttöä) n. 100 lukiosta (n. 30 %)
3
28.8.2002Sukupuoli ja työtavat3 Fysiikan numero (n = 1285)
4
28.8.2002Sukupuoli ja työtavat4 Oma arvio pärjäämisestä fysiikassa (n = 1285)
5
28.8.2002Sukupuoli ja työtavat5 Kemian numero (n = 1285)
6
28.8.2002Sukupuoli ja työtavat6 Oma arvio pärjäämisestä kemiassa (n = 1285)
7
28.8.2002Sukupuoli ja työtavat7 Matematiikan numero
8
28.8.2002Sukupuoli ja työtavat8 Fysiikan helppous (n = 1285) 0 5 10 15 20 25 30 35 40 45 erittäin helppoa erittäin vaikeaa tyttöpoika (%)
9
28.8.2002Sukupuoli ja työtavat9 Kemian helppous (n = 1285) 0 5 10 15 20 25 30 35 40 45 erittäin helppoa erittäin vaikeaa tyttöpoika (%)
10
28.8.2002Sukupuoli ja työtavat10 Matematiikan helppous 0 5 10 15 20 25 30 35 40 erittäin helppoa erittäin vaikeaa tyttöpoika (%)
11
28.8.2002Sukupuoli ja työtavat11 Asiat, joita fysiikan tun- nilla opiskellaan ovat (n = 1285)
12
28.8.2002Sukupuoli ja työtavat12 Asiat, joita kemian tunnilla opiskellaan ovat (n = 1285)
13
28.8.2002Sukupuoli ja työtavat13 Fysiikan opetuksen laatu (n = 1285)
14
28.8.2002Sukupuoli ja työtavat14 Kemian opetuksen laatu (n = 1285)
15
28.8.2002Sukupuoli ja työtavat15 Työmäärä fysiikassa (n = 1285)
16
28.8.2002Sukupuoli ja työtavat16 Työmäärä kemiassa
17
28.8.2002Sukupuoli ja työtavat17 Fysiikan mieluisuus oppiaineena
18
28.8.2002Sukupuoli ja työtavat18 Kemian mieluisuus oppiaineena
19
28.8.2002Sukupuoli ja työtavat19 Fysiikka ja kemia oppilaiden kokemana Pojat arvioivat positiivisemmin omaa pärjäämistään fysiikassa ja kemiassa Fysiikka (ja kemia) on poikien mielestä helpompaa, mielenkiintoisempaa, mieluisampaa ja pienitöisempää kuin tyttöjen mielestä Fysiikan ja kemian opetus on korkealaatuista, erityisesti poikien mielestä
20
28.8.02.20 Mitä hyötyä ja miten fysiikkaa …
21
28.8.2002Sukupuoli ja työtavat21 Fysiikan opiskelu 0 10 20 30 40 50 60 ei edellytä matemaattisia taitoja edellyttää matemaattisia taitoja tyttöpoika (%) (n = 1285)
22
28.8.2002Sukupuoli ja työtavat22 Fysiikan opiskelussa 0 5 10 15 20 25 30 35 40 45 50 labrakokeet eivät tärkeitä labrakokeet tärkeitä tyttöpoika (%) 60 % (n = 1285)
23
28.8.2002Sukupuoli ja työtavat23 Fysiikan opiskelu 0 5 10 15 20 25 30 35 40 45 50 ei auta ymmärtämään maailmaa auttaa ymmärtämään maailmaa tyttöpoika (%) (n = 1285)
24
28.8.2002Sukupuoli ja työtavat24 Fysiikan opiskelu
25
28.8.2002Sukupuoli ja työtavat25 Fysiikan opiskelu
26
28.8.2002Sukupuoli ja työtavat26 Fysiikan opinnoilla
27
28.8.2002Sukupuoli ja työtavat27 Fysiikan opiskelu… edellyttää matemaattisia taitoja ja laboratoriotyöskentelyä, auttaa ymmärtämään maailmaa ja jokapäiväisiä ilmiöitä ei ole käytännönläheistä, erityisesti tyttöjen mielestä on tie jatko-opintoihin, poikien mielestä
28
28.8.02.28 Opetuksen työtavat fysiikan tunnilla 331 poikaa ja 60 tyttöä, joiden mielestä fysiikka on lukion tärkein reaaliaine
29
28.8.2002Sukupuoli ja työtavat29 Opettaja tekee muistiin- panoja taululle (n = 391) Oma toive Käytännössä
30
28.8.2002Sukupuoli ja työtavat30 Opettaja ratkaisee ongelmia taululla/kalvolla (n = 391) Käytännössä Oma toive
31
28.8.2002Sukupuoli ja työtavat31 Opettajan johdolla keskus- telu ”käsitteistä” (n = 391) Käytännössä Oma toive
32
28.8.2002Sukupuoli ja työtavat32 Pienissä ryhmissä keskus- telu ”käsitteistä” (n = 391) Käytännössä Oma toive 0 10 20 30 40 50 60 ei koskaanusein tyttöpoika (%)
33
28.8.2002Sukupuoli ja työtavat33 Itsenäinen työskentely ongelmien parissa (n = 391) Käytännössä Oma toive
34
28.8.2002Sukupuoli ja työtavat34 Pienessä ryhmässä työsken- tely ongelmien parissa (n = 391) Käytännössä Oma toive
35
28.8.2002Sukupuoli ja työtavat35 Projektityö (n = 391) Käytännössä Oma toive
36
28.8.2002Sukupuoli ja työtavat36 Oppilastyö (n = 391) Käytännössä Oma toive
37
28.8.2002Sukupuoli ja työtavat37 Demonstraatio (n = 391) Käytännössä Oma toive
38
28.8.2002Sukupuoli ja työtavat38 Lukemalla ja kirjoittamalla opiskelu (n = 391) Käytännössä 0 10 20 30 40 50 60 ei koskaanusein tyttöpoika (%) Oma toive Yo-kokeen sanalliset tehtävät?
39
28.8.2002Sukupuoli ja työtavat39 Käsitekarttatekniikka (n = 391) Käytännössä Oma toive
40
28.8.2002Sukupuoli ja työtavat40 Luova ongelmanratkaisu (n = 391) Käytännössä 0 10 20 30 40 50 60 ei koskaanusein tyttöpoika (%) Oma toive
41
28.8.2002Sukupuoli ja työtavat41 Teollisuusvierailu (n = 391) Käytännössä 0 10 20 30 40 50 60 ei koskaanusein tyttöpoika (%) Oma toive
42
28.8.2002Sukupuoli ja työtavat42 Väittely (n = 391) Käytännössä 0 10 20 30 40 50 60 ei koskaan usein tyttöpoika (%) Oma toive
43
28.8.2002Sukupuoli ja työtavat43 Työvälineohjelmien käyttö (n = 391) Käytännössä Oma toive
44
28.8.2002Sukupuoli ja työtavat44 Internetin käyttö (n = 391) Käytännössä Oma toive
45
28.8.2002Sukupuoli ja työtavat45 MBL:n käyttö (n = 391) Käytännössä Oma toive
46
28.8.2002Sukupuoli ja työtavat46 Oppilaat haluavat … lisää opettajan johdolla keskustelua, lisää pienessä ryhmässä keskustelua, ongelmien parissa työskentelyä, oppilastöiden tekemistä, lisää: lukemalla ja kirjoittamalla oppiminen, käsitekarttatekniikka, luova ongelmanratkaisu, teollisuusvierailu lisää tvt:n käyttöä: työvälineohjelmat, Internet
47
28.8.02.47 Kiitos!
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.