Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Tuotteistaminen.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Tuotteistaminen."— Esityksen transkriptio:

1 Tuotteistaminen

2 Mitä tuotteistaminen on
Palvelun tai tuotteen paketointi Määritellään tuotteen / palvelun Sisältö Tarkoitus Laajuus Laatu Kustannukset Hinta Muut ominaisuudet, esim takuu

3 Miksi tuotteistaa Saadaan aikaan määrämuotoinen kokonaisuus
Sisältö, prosessit ja hinta Luodaan tehokkuutta Laadukkaampi ja asiakaslähtöisempi toiminta Markkinointi ja viestintä helpottuu Oma organisaatio oppii ja kehittyy Vastuun jakaminen helpottuu

4 Miksi tuotteistaa Nykyisen palvelun parantaminen
Palvelutarjonnan laajennus Uudet palvelut Kannattavuuden parantaminen Kasvun hakeminen

5 Tuotteistusaste Monistettava tuote, fyysinen tai sähköinen
Tuotteistettu palvelu Palvelulla tuotetuki Sisäiset työmenetelmät

6 Tuotteistusaste Vakioimattomat osat Vakioidut osat
Täysin tuotteistettu Ainutlaatuinen

7 Tuotteistamisen vaiheet
Perustehtävän määritys Asiakasodotusten selvitys ja arviointi Seuranta ja arviointi Kehitys ja uudistaminen Oman ja muiden tuotteiden arviointi Markkinointi ja tiedotus Palveluvalikoiman Määritys, kuvaukset Ja mallinnus Resurssit, kohderyhmä, sisältö, kustannukset, hinta Tuotantoprosessin kuvaus

8 Tuotteistamisen toiset vaiheet
Erotu, poista riskin tunne, paketoi Helpota ostamista Tarina, Monopoli, Törkeä lupaus Hanki epäreilu ylivoima Hinnoittele, räätälöi raatälöimättä Myy edullisesti Käynnistä hittitehdas Kehitä ketterästi, monista

9 Palvelumääritys, tuotekuvaus, palveluseloste
- Palvelukuvaus kertoo muun muassa: minkä nimisestä palvelukokonaisuudesta on kyse kenelle palvelu on tarkoitettu mitä palvelun avulla halutaan saada aikaan, millaisia hyötyjä tavoitellaan mitä palvelu sisältää millaisia vaatimuksia esimerkiksi palvelun laadulle asetetaan miten palvelun onnistuminen arvioidaan (asiakaspalaute ym.) mitkä ovat palvelun tuotantokustannukset.

10 Tuote- / palvelualusta
Samasta osaamisesta / tuotteesta usealle eri kohderyhmälle Mahdollistaa massaräätälöinnin Mahdollistaa uusien palveluiden / tuotteiden synnyttämisen Kasvattaa tuottavuutta Nopeuttaa tuotekehitystä

11 Tuotealusta, case pankki
State the intended goal

12 Tuotealusta Case ohjelmisto

13 Tuotealusta, case palvelu

14 Tuotealusta Palvelujen kohdentaminen eri segmenteille
Palveluarviointi (kannattavuus, riskit jne.) Tarjooma Palvelu A Palvelu A Palvelu A Palvelu B Palvelu B Palvelu C Palvelu C Palvelu D Palvelu E As. tarpeet Osaaminen

15 Palvelun konkretrisointi
Yhtenäinen viesti Aineellista Painotuotteet Tavarat Asiakkaan odotukset oikealla tasolla Business caset auttavat Referenssit, sertifikaatit takuu

16 Palvelun muotoilu 4:n kontaktipisteen tarkastelua Tilat Esineet
Vaikuttaa käyttäytymiseen ja aisteihin Esineet Asiakkaat joko käyttävät tai näkevät Prosessit Määrittelee palvelun tuotantotavan Ihmiset Vuorovaikutteiden koreagrafia

17 Tilat Fyysinen tai virtuaalinen paikka
Toimisto, myymälä, laiva jne. Sisustus, valaistus, äänimaailma tuoksumaailma Merkittävä vaikutus palvelukokemukseen Kaikkien pisteiden havainnointi Vaikka 99 % kunnossa 1 % voi pilata

18 Esineet ja prosessit Kaikki esineet jotka synnyttävät vuorovaikutusta
Esim. ruokalista, lautasliina, ruokailuvälineet Myös näkyvillä olevat tuotantovälineet Tiskikone, Oluthana Prosessi kuinka esim. tervehditään

19 Ihmiset 2 ryhmää asiakas ja asiakaspalvelija
Monimutkainen vuorovaikutteinen koreografia Useita pieniä episodeja jotka koostuvat “palvelutuokioista” Kohtaamisessa usein “riskejä” Esim uniformut auttavat hallitsemaan Kukin polku uniikki vaikka palvelu sama

20 Summa summarum Laaja prosessi jolla saavutettavissa
Odotukset ylittävää palvelua Tehokkuutta Uusia tuotteita Jatkuvaa asiakkaan kannalta mukautuvaa liiketoimintaa Kannattavaa liiketoimintaa


Lataa ppt "Tuotteistaminen."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google