Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Valtatien 5 merkitys Pohjois-Savolle ja Suomelle

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Valtatien 5 merkitys Pohjois-Savolle ja Suomelle"— Esityksen transkriptio:

1 Valtatien 5 merkitys Pohjois-Savolle ja Suomelle
Tulevaisuuden hankkeet ja niiden vaikutukset Pohjois-Savon sisäisessä aluerakenteessa ja ulkoisessa saavutettavuudessa Ympäristövastaava Airi Muhonen Tiehallinto, Savo-Karjalan tiepiiri Kehityskäytävätyöryhmien kokous Defris -seminaari / A.Muhonen

2 Valtatie 5 (Helsinki-Sodankylä) valtakunnallisesti merkittävä pääväylä
kuuluu yleiseurooppalaiseen TEN -teiden ja tai Eurooppa teiden verkkoon kuuluu suurten erikoiskuljetusten verkkoon ehdolla runkotieksi Iisalmeen saakka valtakunnallisesti merkittävä yhteys, Itä-Suomen pääväylä pohjoissavolaisten yhteys etelään ja pohjoiseen sekä eteläsuomalaisten yhteys pohjoiseen tärkeä yhteys Joensuusta Varkauden kautta Etelä-Suomeen alueellisesti merkittävä yhteys tärkeä joukkoliikenneyhteys Defris -seminaari / A.Muhonen

3 Valtatie 5 (Helsinki-Sodankylä) valtakunnallisesti merkittävä pääväylä
viitostiehen liittyy useita itä-länsi suuntaisia valta- ja kantateitä tien tuntumaan tai sen välittömään läheisyyteen liittyy useita liike- ja palvelutoimintoja sekä teollisuusalueita tavaraliikenteen kuljetukset siirtymässä entistä enemmän maanteille raskaan liikenteen määrä suuri Iisalmeen saakka Kuopio sijainniltaan terminaalitoiminnan kannalta keskeinen vt:n 5 kautta kuljetetaan kappaletavaraa Savon lisäksi Pohjois-Karjalaan (vt 17 ja vt 23) ja Kainuuseen Defris -seminaari / A.Muhonen

4 Valtatie 5 (Helsinki-Sodankylä) valtakunnallisesti merkittävä pääväylä
liikenneyhteydet ovat aluekehityksen ja alueiden käytön perusedellytys (investoinnit, ylläpito ja hoito) ihmisten hyvinvoinnin kannalta toimintojen saavutettavuus on oleellinen asia (työmatkat, palvelut, vapaa-aika) liikenneyhteyksien parantaminen laajentaa pendelöintiä, erityisesti tämä on nähtävissä Kuopion seudulla yritysten toimintaedellytyksiin ja sijoittumispäätöksiin vaikuttavat saavutettavuus, työvoiman saanti ja liikenneyhteydet Defris -seminaari / A.Muhonen

5 Defris -seminaari / A.Muhonen

6 Defris -seminaari / A.Muhonen

7 Defris -seminaari / A.Muhonen

8 Valtatie 5 ehdolla runkotieksi Iisalmeen saakka
2006 alussa voimaan tulevaan maantielakiin sisältyvä käsite LVM päättää vuonna 2006 suppea korkean palvelutason tieverkko yhdistävät pääkaupunkiseudun ja valtakunnan suurimmat kaupunkiseudut sekä pääkaupunkiseudun ja valtakunnan osat toisiinsa nykyistä tiukempi liittymälupapolitiikka, uusia liittymiä vain tiesuunnitelmamenettelyllä paikallinen liikenne erotetaan pitkämatkaisesta liikenteestä parantaa suunnitelmallisuutta tiestöllä ja maankäytön suunnittelussa runkotiet merkitään maakuntakaavoihin Vaikutustarkastelu aloitettu (SOVA =suunnitelmien- ja ohjelmien ympäristövaikutusten arviointi) (ympäristö, alue- ja yhdyskuntarakenne, liikennöitävyys, liikenneturvallisuus, talous) Defris -seminaari / A.Muhonen

9 Pääteiden kehittämiseen liittyvät selvitykset
Pääteiden kehittämisellä turvataan asumisen ja elinkeinoelämän edellyttämät kuljetukset ja liikkuminen sekä varaudutaan ja luodaan mahdollisuuksia alueiden tulevaan kehittymiseen Pääteiden kehittämisen toimintalinja -projekti (2001) Pääteiden kehittämisen toimintalinjat yhteysväleittäin (2002) vt 5 yhteysväli Kuopio-Kajaani kehittämisselvitys vt 5 yhteysväli Mikkeli - Kuopio kehittämisselvitys Tavoitteena määritellä ko. osuudelle tarvittavat toimenpiteet ja niiden kehittämispolku vuoteen 2030 saakka jaoteltuna kolmeen kiireellisyysluokkaan toimintalinjojen mukaisesti Defris -seminaari / A.Muhonen

10 Päätiet Defris -seminaari / A.Muhonen

11 Valtatie 5 yhteysväli Mikkeli - Kuopio
Nykytila, merkitys Etelä- ja Pohjois-Savon sekä Kainuun päätieyhteys Etelä-Suomeen liikennemäärät ovat suurimmillaan Mikkelin ja Kuopion seuduilla ja Varkauden kohdalla liikenteelle tyypillistä ovat viikonloppujen ja kesäajan suuret liikennemäärät Ongelmat liikenneturvallisuuden kannalta vaarallisin osuus on Mikkeli - Juva väli liikennöitävyysongelmia esiintyy väleillä Mikkeli - Juva ja Leppävirta - Vehmasmäki Defris -seminaari / A.Muhonen

12 Valtatie 5 yhteysväli Mikkeli - Kuopio kehittäminen välillä Joroinen - Vuorela
Nykytila Tavoitetila ~2025 Kehittämispolku Joroinen–Varkaus 18 km, KVL 5 400–8 400 2-kaistatie, 100 km/h KVL-enn. 7 000–15 000 jatkuva 2+1-kaistatie, 100 km/h Joroinen–Varkaus tie avataan liikenteelle Liittymät eritasoliittymiä. 2-kaistatie+ohituspaikat, jatkuva 2+1 -tie, 4-kaistatie. Varkaus–Vehmasmäki 60 km, KVL 4 200–5 500 KVL-enn –7 400 2-kaistatie toistuvin 2+1 ohituspaikoin, 100 km/h. 1. Vaihe: Liikenneturvallisuuden parantamistoimenpiteitä (liittymäjärjestelyjä) välillä Palokangas-Humalajoki. 2. vaihe: Lisätään ohituskaistaosuuksille keskikaiteet . Parannetaan Leppävirta–Palokangas-väliä nykyisellä paikallaan. Eritasoliittymät+rinnakkaistiet. Parannetaan Palokangas-Humalajoki väli. Yleissuunnitelmaa ja YVA:aa laaditaan parhaillaan, vaihtoehtoa ei ole valittu. Vehmasmäki–Vuorela 22 km, KVL 4 200–28 000 Moottoritie KVL-enn –37 000 Moottoritie. 1. vaihe: Päiväranta - Vuorela väin parantaminen ja rinnakkaistien rakentaminen. Laaditaan kehittämisselvitys Kuopion keskusta-alueen kohdalla, jossa selvitetään lisäkaistatarve ja ramppien parantamistarve. 2. vaihe: Kaista- ja ramppijärjestelyjen toteuttaminen Kuopion kohdalla. Defris -seminaari / A.Muhonen

13 Valtatie 5 yhteysväli Kuopio - Kajaani
Nykytila, merkitys yhdistää Kuopion suurehkon ja kasvavan kaupunkiseudun Kajaanin keskisuureen seutukuntaan itärajan läheisyys tuo kansainvälistä merkitystä mm. yhteydet Niiralan ja Vartiuksen raja-asemille liikennemäärät suurimmillaan Kuopion ja Siilinjärven välillä liikenteestä suurin osa on pitkämatkaista liikennettä matkailuliikenteen osuus on merkittävä Defris -seminaari / A.Muhonen

14 Valtatie 5 yhteysväli Kuopio - Kajaani
Ongelmat liikenneturvallisuus on paikoin melko heikko, valtaosa onnettomuuksista on kohtaamisonnettomuuksia liikennöitävyyttä haittaavat tien kapeus, mäkisyys ja mutkaisuus. Ohitusmahdollisuudet ovat parannettuja osuuksia lukuun ottamatta huonot monin paikoin tarvetta pohjavesien suojaukselle ja meluntorjunnalle Defris -seminaari / A.Muhonen

15 Valtatie 5 yhteysväli Kuopio - Kajaani kehittäminen välillä Kuopio - Soinlahti
Nykytila Tavoitetila ~2025 Kehittämispolku Kuopio–Siilinjärvi 13 km, KVL 10 000–15 000 Moottoritie KVL-enn. 14 500–22 000 Moottoritie. 1. vaihe: Joukkoliikenteen laatukäytäväjärjestelyt sekä telemaattiset ohjausjärjestelmät. Siilinjärvi–Ohenmäki 52 km, KVL 4 500–6 500 2-kaistatie, 80–100 km/h. KVL-enn. 6 900–9 000 2‑kaistatie toistuvin 2+1 ohituspaikoin 1. vaihe: Tien parantaminen välillä Siilinjärvi–Pöljä, eritasoliittymän rakentaminen, 4-kaistatie osuus ja keskikaiteellisia ohituskaistoja, liittymäjärjestelyjä, kevyen liikenteen järjestelyjä. Vaihtoehtoa ei ole vielä valittu. Mäntylahti-Humppi välin leventäminen+ohituskaistat. Kevyen liikenteen järjestelyt Nerkoon kohdalla. 2. vaihe: Ohituskaistoille keskikaiteet välillä Humppi–Honkaharju ja Nerkoo–Ohenmäki. Nykyisen tien parantaminen/ohikulku Nerkoon kohdalla. Ohenmäki–Soinlahti 16 km, KVL 2 600–7 900 2-kaistatie toistuvin ohituskaistoin, pääosin 100 km/h KVL-enn. 3 600–11 000 Jatkuva ohituskaistatie (2+1) ohituspaikoin 3. vaihe: Telematiikan kehittäminen. Jatkuvan ohituskaistatien rakentaminen. Defris -seminaari / A.Muhonen

16 VEHMASMÄKI-HILTULANLAHTI
moottoritie valmistui v. 2000 Parannetut ja suunnitteilla olevat tiehankkeet välillä Joroinen - Iisalmi HILTULANLAHTI-JYNKKÄ moottoritie valmistui v. 1994 JOROINEN-VARKAUS avataan liikenteelle parantaa liikenneturvallisuutta ja toimivuutta parantaa koko Itä-Suomen saavutettavuutta ja sitä kautta elinkeinoelämän toimintaedellytyksiä parantaa Itä- ja Pohjois-Suomen liikenneyhteyksiä pääkaupunkiseudulle ja etelärannikon satamiin parantaa yhteyttä Varkaudesta Joroisten lentokentälle mahdollistaa vanhaan valtatiehen tukeutuvan maankäytön kehittämistä VARKAUS-LEPPÄVIRTA tie valmistui v. 2000 SIIKALAHDEN LIITTYMÄJÄRJESTELYT valmistuvat syksyllä 2005 parantaa Kuopion vilkkaimman sisääntulotien liikenneturvallisuutta ja sujuvuutta tukee elinkeinoelämän kuljetusten ja työmatkaliikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta sekä Savilahden alueen maankäyttöä LEPPÄVIRTA-KUOPIO väli LEPPÄVIRTA-PALOKANGAS tiesuunnitelma valmistuu 2005 LEPPÄVIRTA-KUOPIO väli PALOKANGAS-HUMALAJOKI alustavan yleissuunnitelman ja YVA:n laatiminen on käynnissä vaihtoehtoa ei ole vielä valittu VARKAUDEN PORTTI valmistui v. 2004 Defris -seminaari / A.Muhonen

17 Parannetut ja suunnitteilla olevat tiehankkeet välillä Joroinen - Iisalmi
HUMPPI-HONKAHARJU (Lapinlahden kohta) tie valmistui v. 1996 VUORELA-SIILINJÄRVI moottoritie valmistui v. 1992 NERKOON KOHTA kevyen liikenteen väylän tiesuunnitelman laatiminen käynnistynyt PÄIVÄRANTA-VUORELA tiesuunnitelman laatiminen käynnistyy vuoden 2005 lopussa parantaa auto- ja kevyen liikenteen turvallisuutta parantaa kevyen liikenteen olosuhteita parantaa radan geometriaa parantaa laivaliikenteen ja uiton olosuhteita luo uusia mahdollisuuksia maankäytön kehittämiseen vähentää melusuojausten ansiosta melulle altistuvien määrää SIILINJÄRVI-PÖLJÄ YVA ja alustava yleissuunnitelma ovat valmiita vaihtoehtoa ei ole vielä valittu NERKOO-OHENMÄKI tie valmistui v. 1997 OHENMÄKI-SOINLAHTI (Iisalmen ohitustie) tie valmistui 1996 Defris -seminaari / A.Muhonen

18 Muita toimenpiteitä viitostiellä välillä Varkaus-Iisalmi
tievalaistus koko matkalle automaattien nopeusvalvonta koko matkalle pieniä liikenneturvallisuustoimenpiteitä viitostien MaisemaGalleria välillä Varkaus - Sonkajärvi täydentyy kahdella teoksella Varkauteen Defris -seminaari / A.Muhonen

19 "Iisalmi-Kuopio-Varkaus" -kehityskäytävä
valtatie 5; Savon rata; Mikkelin, Varkauden ja Kuopion lentoasemat sekä Varkaus-Kuopio-Siilinjärvi syväväylä ja Iisalmeen saakka jatkuva syväväylää matalampi väylä luovat erinomaiset mahdollisuudet Pohjois-Savon kehittymiselle kehityskäytävä on nähtävä laajemmin kuin liikenneyhteyksinä. Teemoja voisivat olla esim. kulttuuri, koulutus, elinkeinoelämä, alueiden käyttö jne.. Defris -seminaari / A.Muhonen

20 KIITOS Defris -seminaari / A.Muhonen


Lataa ppt "Valtatien 5 merkitys Pohjois-Savolle ja Suomelle"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google