Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Avoin data ja sen julkaisutekniikat

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Avoin data ja sen julkaisutekniikat"— Esityksen transkriptio:

1 Avoin data ja sen julkaisutekniikat

2 Koulutuksen ohjelma klo 8.30 Esittely ja koulutuksen tavoitteet klo 8.50 Johdanto avoimeen dataan klo 9.30 Eräajotiedostot klo Case: eräajotiedostoavaus, vuorovaikutussuunnittelija Maija Mattila, KSV: Helsinki kyselyn vastaukset klo Lounas (omakustanteinen) klo Dataformaatit (XML, JSON, CSV) & REST-palvelut klo Case: rajapinta-avaus, projektipäällikkö Mirjam Heikkinen, Helsinki: Pääkaupunkiseudun Palvelukartan REST-rajapinta klo Iltapäiväkahvit klo Avoin data ja paikkatietoaineistot, tutkija Faris Alsuhail, tietokeskus klo Avoimen datan hyödyntäminen (esimerkkejä) ja yhteistyö hyödyntäjien kanssa / Omat data-avaukset klo Koulutuksen päättäminen

3 Avoin data ja Helsinki Region Infoshare
Avoin data ja sen julkaisutekniikat -koulutus Hami Kekkonen

4 Avoin data

5 Avoin data Julkista tietoa Lupa käyttää Koneluettavassa muodossa
Maksutonta “A piece of content or data is open if anyone is free to use, reuse, and redistribute it — subject only, at most, to the requirement to attribute and/or share-alike.”

6 Julkisuus ja tiedon avaaminen
Julkinen tieto: pääsy tietoon, ihmiset pääsevät lukemaan tietoja Avoin julkinen tieto (data): kansalaiset ja yritykset voivat käyttää tietoja omiin tarkoituksiinsa tasavertaisesti julkisen hallinnon kanssa Lähde: Anne Kauhanen-Simanainen, VM, JulkICT-toiminto

7 Esimerkkinä KSV:n julkaisema liikenneonnettomuus-julkaisu, joka on sinänsä ok ja hieno julkaisu, mutta pdf-muodossa eli ihmisystävällisiä, mutta halutaan koneluettavaa..

8

9 Avoimen datan hyötyjä Hallinnon sisäinen tehokkuus
Läpinäkyvyys ja demokratia Liiketoiminta ja innovaatiot Julkishallinnon datan maksuton jakaminen hyödyttää yksilöitä, yhteisöjä, yrityksiä ja koko yhteiskuntaa monin tavoin: Hallinnon sisäinen tehokkuus: Datan avaaminen helpottaa sen hyödyntämistä myös hallinnon organisaatioiden välillä. Toimintatapojen yhdenmukaistaminen tuo mittakaavaetua ja helpottaa osaamisen siirtämistä. Datan avaaminen saattaa myös auttaa havaitsemaan toimintatapoja, joissa digitaalisuuden kaikkia mahdollisuuksia ei ole vielä ymmärretty hyödyntää. Markkinat ja innovaatiotoiminta: Julkishallinnon datan maksuton jakaminen hyödyttää suomalaista liike-elämää. Se synnyttää uusia markkinoita ja innovaatioita. Esimerkiksi uudet tavat käsitellä dataa syntyvät usein silloin, kun tavallisesta poikkeavan koulutustaustan omaavat henkilöt työstävät dataa omasta näkökulmastaan. Läpinäkyvyys ja demokratia: Datan avaaminen tukee mahdollisuuksia aktiiviseen kansalaisuuteen, yhteiskunnalliseen tutkimukseen ja journalismiin lisäämällä hallinnon läpinäkyvyyttä. Datan saatavuus avaa uusia mahdollisuuksia esimerkiksi nettikeskusteluissa, kun osalliset voivat nykyistä paremmin viitata hallinnon tietovarantoihin. …mitä kunta tuottaa, mihin tietoon perustuen, minkälaisia päätöksiä on tehty tai on tekeillä – tietoisuus paranee, osallistumaan ja vaikuttamaan oman kuntansa asioihin

10 Helsinki Region Infoshare

11 HRI:n taustaa Eteneminen Pilottivaihe vv. 2010-2012
Vakiinnuttamisvaihe v. 2013 Osa kaupunkien normaalia toimintaa v > Toimijat Johtoryhmä: PKS-kaupunginjohtajat Ohjausryhmä: PKS-kaupunkien vastuuhenkilöt Operatiivinen toiminta: Tietokeskus/HRI-tiimi, kaupunkien HRI-ryhmät Tärkeimpiä yhteistyötahoja: Forum Virium Helsinki, Sitra, VM, avoimen datan yhteisö

12 Avoimen datan linjauksia Helsingissä
Kaupunginhallituksen päätös Strategiaohjelma IT-ohjelma Talousarvion laatimisohjeet

13 Helsinki Region Infoshare www.hri.fi
Avoimen datan palvelu, datakatalogi, jossa olevia pääkaupunkiseutua tai sen osia koskevia tietoaineistoja voi kuka tahansa vapaasti hyödyntää – yli 1100 aineistoa Lisäksi sivustolla: Ohjeita datan avaamiseen Hyödyntämisvinkkejä ja -esimerkkejä Palautteenanto avatuista datoista Datatoiveiden esittäminen

14 HRI:ssa avattuja tietoaineistoja
Tilastoja ja ennusteita Esim. asuminen, työllisyys, hyvinvointi, väestö Paikkatietoaineistoja Esim. aluejaot, vanhat kartat ja ilmakuvat, rakennustietoja, liikennevalot, lumiaurojen sijantitiedot Muita tietoaineistoja Esim. PKS:n palvelupisterekisteri, päätöksentekodataa, HSL:n aikatauludataa, kuntien tilinpäätöstiedot, HKO:n konserttitietokanta, kirjastojen dataa, …

15 HRI-toimintamalli ja toiminta 2014
CLEARING HOUSE Dataa Palautetta ja toiveita Loppukäyttäjät Kriteerit ja ohjeet Palautetta datasta Dataa ja metadataa Julkisen tiedon tuottajat ja lähteet Clearing house Tiedon jakelija ”Datan metatieto-rekisteri” ”Helsingin seudun datakatalogi” Tiedon tuottaminen Tiedon avaaminen Tiedon jakaminen Tiedon hyödyntäminen Luokitusten ja avainsanojen päivitys Eri datoja yhteentoimiviksi Kaupungin tieto-varannot näkyväksi (IT-KA) Data-avauksia Infoja Koulutusta CC4.0 lisenssin käyttöönotto hri.fi-etusivun uudistus CKAN-haku näkyviin Viestintätoimia Hel <3 Dev Datademo-pilotti Yhteistyötä mm. kuntien (6AIKA), valtion ja korkeakoulujen kanssa Kv-yhteistyö 2014

16 Mitä dataa kaivataan?

17 HRI ja avoin data 3 minuutissa
Esittelyvideo HRI:sta ja avoimesta datasta suomeksi ja englanniksi – tulossa myös ruotsiksi &feature=youtu.be piirrosvideona/

18 Datan avaajan muistilista

19 Datan avaajan muistilista
Julkishallinnon datan maksuton jakaminen hyödyttää yksilöitä, yhteisöjä, yrityksiä ja koko yhteiskuntaa monin tavoin: Hallinnon sisäinen tehokkuus: Datan avaaminen helpottaa sen hyödyntämistä myös hallinnon organisaatioiden välillä. Toimintatapojen yhdenmukaistaminen tuo mittakaavaetua ja helpottaa osaamisen siirtämistä. Datan avaaminen saattaa myös auttaa havaitsemaan toimintatapoja, joissa digitaalisuuden kaikkia mahdollisuuksia ei ole vielä ymmärretty hyödyntää. Markkinat ja innovaatiotoiminta: Julkishallinnon datan maksuton jakaminen hyödyttää suomalaista liike-elämää. Se synnyttää uusia markkinoita ja innovaatioita. Esimerkiksi uudet tavat käsitellä dataa syntyvät usein silloin, kun tavallisesta poikkeavan koulutustaustan omaavat henkilöt työstävät dataa omasta näkökulmastaan. Läpinäkyvyys ja demokratia: Datan avaaminen tukee mahdollisuuksia aktiiviseen kansalaisuuteen, yhteiskunnalliseen tutkimukseen ja journalismiin lisäämällä hallinnon läpinäkyvyyttä. Datan saatavuus avaa uusia mahdollisuuksia esimerkiksi nettikeskusteluissa, kun osalliset voivat nykyistä paremmin viitata hallinnon tietovarantoihin. …mitä kunta tuottaa, mihin tietoon perustuen, minkälaisia päätöksiä on tehty tai on tekeillä – tietoisuus paranee, osallistumaan ja vaikuttamaan oman kuntansa asioihin

20 Onko data avointa? Data on avoimessa muodossa Data on julkista
Esim. csv, xls, xml, rajapinta … (Ei pdf, html.) Data on julkista Data ei saa sisältää esim. henkilötietoja eikä rikkoa tekijänoikeuksia. Mitkään sopimukset eivät estä datan avaamista. Data on lisensoitu kaupallisenkin uudelleenkäytön sallivalla lisenssillä Tulossa kansallinen avoimen datan lisenssi Creative Commons 4.0

21 Datan julkaiseminen Metatiedot kuntoon Aineiston jakelualusta Julkaisu
Sanallinen kuvaus: mitä data pitää sisällään, miten se on tehty, mitä käyttäjän tulee huomioida ja tietää siitä + avainsanoitus ym. hakutoimintoja varten Aineiston jakelualusta Julkaisu

22 Jatko Avaukseseta tiedottaminen Datan ylläpito
Kenelle ja missä avaamisesta on hyvä tiedottaa? Datan ylläpito Muutoksista tiedottaminen Datan / metadatan muutokset Palautteen kerääminen ja keskustelu Seuraa, millaisen vastaanoton data saa, kerää palautetta Datan päivittäminen Päivitä dataan uusimmat tiedot ilmoitetun päivitystiheyden mukaisesti esim. kerran vuodessa.

23 Koulutusmateriaalia HRI järjestää PKS:n kaupunkien työntekijöille koulutusta, materiaalit saatavissa: Lisäksi hyvä perusteos: ”Julkinen data - johdatus tietovarantojen avaamiseen.” Q&A: – artikkeleja ym. Lähde: Photo Credit: Muddy fun on Flickr, Creative Commons 

24 Avoimen datan hyödyntämisesimerkkejä

25 Avoin data Datajournalismi Opetus ja tutkimus Visualisointeja
Sovelluksia Osallistuminen

26 Median voima - datajournalismi
Liikenneonnettomuudet Helsingissä

27 Datajournalismi Mistä varaa ostaa asunto? HS 16.9.2014
Laskuri perustuu Tilastokeskuksen tietoihin (Vanhojen vapaarahoitteisten asuntojen hinnat postinumeroalueittain ja rakennusvuosittain) Laskurissa käytetään sijainnin arvioimisessa vanhojen vapaarahoitteisten asuntojen keskimääräistä neliöhintaa vuodelta 2013

28 Tutkimuksen kautta uutta tietoa
HSY - Rakennusmaavaranto SeutuRAMAVA

29 Dataa hallinnon sisäiseenkin käyttöön
Helsingin liikennemeluvyöhykkeet Helsingin perus- ja 2. asteen opetuksen oppilasmäärät kouluittain

30 Läpinäkyvyyttä visualisoinneilla
Vantaan kaupungin tulot ja menot openspending.org

31 Kurkistus menneisyyteen ja muutokseen
Helsingin ilmakuvat 1930-, 1940-, 1950-, 1960-, 1970-, ja 2010-luvuilta -> Helsinki ilmakuvina 1932–2012

32 Sovelluksilla uutta liiketoimintaa ja innovaatioita
HSL:n avoin rajapinta ReittiGPS

33 Päätöksenteko järjestelmästä kännykään
OpenAhjo & Ahjo Explorer

34

35 Seudullinen tilastorajapinta
”Lähitulevaisuudessa kaupunkilaisen on ehkä mahdollista hakea vaikka oma lähikirjastonsa kartalta, tarkastella sen budjettia suhteutettuna alueen asukasmäärään ja väestötietoihin, saada tietoa kirjastoa koskevista päätöksistä jo niiden suunnitteluvaiheessa ja tutkia, millaiset kirjat ovat suurimmassa suosiossa hänen naapurustossaan.”

36 Sovellusgalleria 1 Ulkopuolisten tahojen tekemien, avointa dataa hyödyntävien sovellusten, visualisointien ja ohjeistuksien esittelyä Sovellusideoiden kerääminen käyttäjiltä

37 Miten edistää datojen hyödyntämistä
Kilpailut, esim. Apps4Finland Kehittäjäyhteistyö, esim. Helsinki Loves Developers Avoimen datan avoin konttori Datademo-rahoitusmalli Hackathonit Jne.

38 Datojen hyödyntäminen yhteistyössä ulkopuolisten kanssa?
Avoimen datan hyödyntäjänä voi olla kuka tahansa Miten kehittäjien sovelluksiin suhtaudutaan? Miten kehittäjiä saataisiin mukaan ratkomaan kaupungin haasteita? Edellyttää kaupungilta uudenlaisia toimintatapoja ja yhteistyöalustoja

39 Avoimen datan haasteita ja tulevaisuudennäkymiä

40 Datan avaamisen haasteita
MOTIIVI - Ei koeta hyödylliseksi, tai koetaan haitalliseksi. RESURSSIT – Koetaan ettei ole aikaa, rahaa tai osaamista JURIDIIKKA – Uhka yksityisyydensuojalle tai yleiselle turvallisuudelle TEKNIIKKA – Ei ole sopivassa muodossa, ei ole paikkaa laittaa tiedostoja julkiseen jakeluun VÄÄRINKÄYTÖN PELKO – Pelätään että julkaistua dataa tulkitaan väärin tai käytetään väärin. PALAUTTEEN PELKO – Ei haluta julkaista dataa koska pelätään palautteen ja mahdollisen kritiikin aiheuttamaa kuormitusta. TOIMINTAKULTTUURIN MUUTOS

41 Datan avaamisen tulevaisuus
Datan avaaminen jatkuu osana PKS-kaupunkien normaalitoimintaa Avattavaa dataa riittää – tuodaan ne näkyville Avoimia ja standardoituja rajapintoja tavoitellaan yhä enemmän Hyödyntämisen aktiivinen edistäminen (viestintä ja uudet toimintamallit) Yhteistyötä yli rajojen: Kunnan sisällä Kuntien kesken – erityisesti PKS ja kuusi suurinta kaupunkia Valtion kanssa – erityisesti VM, avoindata.fi Kansainvälisillä kentillä – erityisesti Euroopassa Asukkaiden, kehittäjien, korkeakoulujen, yrittäjien jne. kanssa Uusia rahoitusvälineitä erityisesti 6Aika-ohjelma ja Horizon

42 Rohkeasti avaamaan ja hyödyntämään dataa..
strategista tai toiminnallista aika ajoin päivittyvää tai reaaliaikaista koko tietoaineisto tai sen osa harmonisoimatonta tai harmonisoitua helppo avaus vs. työläämpi avaus (rajapinnat) jolle on kysyntää, hyödyntämispotentiaalia, edistää muiden datojen hyödyntämistä  Nykyiset datat maksimaaliseen käyttöön  Luodaan enemmän lisäarvoa kuntalaisille Helsingin kaupungin aineistopankki/Matti Tirri

43 KIITOS! Helsinki Region Infoshare (HRI) Verkkopalvelu: www.hri.fi
Sähköposti: Facebook: Twitter: @HRInfoshare Projektipäällikkö Suunnittelija Tanja Lahti Hami Kekkonen


Lataa ppt "Avoin data ja sen julkaisutekniikat"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google