Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

KOMPETENSSIANALYYSI KPAMK:SSA Case liiketalous, Kokkola

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "KOMPETENSSIANALYYSI KPAMK:SSA Case liiketalous, Kokkola"— Esityksen transkriptio:

1 KOMPETENSSIANALYYSI KPAMK:SSA Case liiketalous, Kokkola
Vaasa AM

2 KPAMK LIIKETALOUS, Kokkola 4 paikkakuntaa 7 koulutusalaa
650 aloituspaikkaa LIIKETALOUS, Kokkola Koulutusohjelmat liiketalous, tietojenkäsittely ja Degree Programme in Business Management 88 aloituspaikkaa n. 15 opettajaa Vaasa AM

3 OPS-TYÖ: Käynnistyi syksyllä 2003 Kimmokkeina ja materiaalina
KKA: Suomalaista kilpailukykyä liiketoimintaosaamisella. Kauppatieteiden ja liiketalouden korkeakoulutuksen arviointi. 6:2003 KKA: Laatua ammattikorkeakouluihin. 7:2003 Arene: Hallinnon ja kaupan osaamistarvetyöryhmän loppuraportti 3:2003 Tutustumismatkat: SAMK, proAkatemia, Tiimiakatemia, Jönköping Kokemukset yritysyhteistyöstä, elinkeinoelämän tarpeet ja kysyntä Vaasa AM

4 TAVOITTEET: Tradenomin tiedot ja taidot
Koulutusohjelman / suuntautumisvaihtoehdon tiedot ja taidot Keskeiset oppimiskokonaisuudet (moduulit) Opintojaksot ja niiden laajuus Oppimismenetelmät Vaasa AM

5 KÄYTÄNNÖN TOTEUTUS: 9/2003 – 2/2005 Mukana kaikki opettajat
Opiskelijaedustaja Varattu aika lukujärjestykseen Yhteisiä suunnittelupäiviä Alakohtainen yhteistyö, ECTS-työryhmä (KPAMK:n sisällä) Valtakunnallinen yhteistyö Vaasa AM

6 TULOKSIA: Kompetessikuvaus liiketalouden alalle
Koulutusohjelmakohtaiset kuvaukset Mallin levittäminen koko ammattikorkeakouluun (ja muuallekin) Modulaarinen opetussuunnitelma kaikissa koulutusohjelmissa Integroiva case (liiketalouden ko) Alan yhteisten opintojen päivitys Opintopisteisiin siirtyminen sujuvaa Opettajien välinen yhteistyö tiivistynyt Yhteiset käytänteet, arvot, tavoitteet ym. selkiytyivät Jokaisella opettajalla kokonaisnäkemys ops:sta Vaasa AM

7 Osaava ja ammattitaitoinen tradenomi
Strateginen kompetenssi Oman roolin ymmärtäminen työyhteisössä, verkostoitumiskykyinen Kriittinen ajattelutapa ja suhtautuminen, informaatiolukutaito Ongelmanratkaisutaidot, innovatiivisuus ja hallittu riskinotto Ammattitekninen kompetenssi Laaja liiketaloudellinen osaaminen organisaation toiminnoista ja prosesseista Toimintaa tukevien menetelmien ja välineiden käyttö ja hallinta Osaava ja ammattitaitoinen tradenomi Sosiaalinen kompetenssi Henkilökohtainen kompetenssi Sisäinen yrittäjyys, sitoutuminen ja vastuullisuus omasta työstään ja itsensä jatkuvasta kehittämisestä Eettinen ja kestävän kehityksen mukainen toiminta Yhteistyökyky ja –halu, joustavuus sekä sopeutuminen uusiin tilanteisiin Viestintä- ja vuorovaikutustaidot ja tapakulttuuri Avoin suhtautuminen monikulttuurisuuteen Vaasa AM Mukaillen A Lundmark 1998

8 Osaava ja ammattitaitoinen tradenomi
Ammattitekninen kompetenssi Laaja liiketaloudellinen yrityksen toimintojen ja prosessien osaaminen Toimintaa tukevien menetelmien, tekniikoiden ja välineiden käyttö ja hallinta Strateginen kompetenssi Työyhteisössä toimimisen taidot Verkostoitumiskyky Kriittinen ajattelutapa ja informaatiolukutaito Ongelmaratkaisutaidot Innovatiivisuus ja hallittu riskinotto Johtamisosaaminen Menetelmä- ja välineosaaminen Yhteiskunta-osaaminen Kansainvälinen osaaminen Osaava ja ammattitaitoinen tradenomi Yrittäjyys- ja liikkeen-johdollinen osaaminen Markkinointi-osaaminen Talous- ja laskentaosaaminen Viestintä-osaaminen Henkilökohtainen kompetenssi Sisäinen yrittäjyys Sitoutuminen ja vastuullisuus omasta työstään ja itsensä jatkuvasta kehittämisestä Oppimaan oppiminen Eettinen ja kestävän kehityksen mukainen toiminta Sosiaalinen kompetenssi Yhteistyökyky ja -halu Joustavuus ja sopeutuminen uusiin tilanteisiin Viestintä- ja vuorovaikutustaidot, tapakulttuuri Avoin suhtautuminen monikulttuurisuuteen Vaasa AM

9 ESIMERKKI MODUULEISTA:
Johdanto korkeakouluopintoihin ja liiketoimintaan 15 op Markkinointi 11 op Taloushallinto 16 op Johtaminen menestystekijänä 13 op Liiketoiminnan kokonaisuuksien hallinta 5 op Vaasa AM

10 TYÖ JATKUU: Tänä lukuvuonna testataan moduulien toimivuutta
Opettajien yhteistyön tiivistäminen Moduulikohtainen palaute Moduulikohtainen arviointi? Tarkempi ydinainesanalyysi opintojaksoittain? Oppimismenetelmä? Elinkeinoelämän rooli? Vaasa AM


Lataa ppt "KOMPETENSSIANALYYSI KPAMK:SSA Case liiketalous, Kokkola"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google