Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

TYÖSSÄOPPIMINEN.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "TYÖSSÄOPPIMINEN."— Esityksen transkriptio:

1 TYÖSSÄOPPIMINEN

2 ERILAINEN OPPIJA TYÖSSÄOPPIMASSA
Työpaikka: organisaatio ym. Työyhteisö - asenne Työpaikka- ohjaaja Työtehtävät työn asettamat vaatimukset Opiskelija yksilölliset tarpeet Muut opiskelijat TOPS ohjaus, tuki HOPS (HOJKS) Oppilaitos asenne, tukitoimet työssäoppimisen järjestelyt oppimistehtävät Ohjaava opettaja Yhteistyö- tahot OPS

3 ERILAINEN OPIJA TYÖSSÄOPPIMASSA
OPS

4 OPISKELIJA

5 TYÖSSÄOPPIMISEN LÄHTÖKOHTA - OPISKELIJAN YKSILÖLLISET TARPEET
vahvuudet ja voimavarat, oppimistyyli mahdolliset ongelmat ja oppimisvaikeudet ammatillisten perusvalmiuksien taso lisäksi mm. epäonnistumisen ja epävarmuuden sieto tarpeet ja odotukset kokemus valtasuhteista ympäristöärsykkeiden sieto

6 LUKIVAIKEUDEN VAIKUTUS TYÖSSÄOPPIMISEEN
lukivaikeuksien aiheuttamat ongelmat suullisten ohjeiden ymmärtämisessä ja kirjallisen materiaalin ymmärtämisessä sekä tuottamisessa vaikeudet vieraita kieliä tai matematiikan taitoja edellyttävissä tehtävissä hitaus työtehtävien oppimisessa ja suorittamisessa muistin ongelmat - heikko lyhytmuisti

7 …muut vaikeudet tarkkavaisuuden, hahmottamisen ja motoriikan ongelmien vaikutukset työsuorituksessa ohjeiden ymmärtämisen ja muistamisen vaikeus itsetunto-ongelmat ja epäonnistumisen pelko sosiaalisten taitojen ongelmat TYÖSSÄOPPIMISEN JAKSO ON USEIN ERILAISELLE OPPIJALLE ONNISTUMISEN KOKEMUS!

8 TYÖPAIKKA JA TYÖPAIKKAOHJAAJA

9 TYÖSSÄOPPIMISEN PAIKAN VALINTA
sopivan työssäoppimisen paikan löytäminen on tärkein tukitoimi erilaisen oppijan työssäoppimisen onnistumiselle huomioitava mm. työpaikan asenne erilaisuutta kohtaan työtehtävien laajuus ja vaativuus ohjauksen saatavuus innostunut työpaikkaohjaaja myös työnjohdon asenne ja tuki

10 TYÖPAIKKAOHJAAJAN ROOLI
turvallisen, myönteisen ilmapiirin luominen perehdytys työpaikkaan, työyhteisöön, työtehtäviin jakson suunnittelu yksilöllisesti työntekijän ja tarvittaessa muiden tahojen kanssa (työtehtävät, eteneminen, tuen suunnittelu) oikea-aikainen ja oikeanlainen ohjaus ja palaute yhteistyö

11 OPPILAITOS JA OPETTAJA

12 OPPILAITOKSEN TYÖSSOPPIMISEN JÄRJESTELYT
Työssäoppimisen järjestämisen suunnitelma Asenne erilaista työssäoppijaa kohtaan Työssäoppimisen tavoitteet Työssäoppimisen toteutusmuodot Tuki- ja ohjaustoimien huomiointi työssäoppimisen järjestelyissä ja toteutuksessa Opettajien resurssi työssäoppimisen ohjaukseen Oppimistehtävät

13 OPETTAJAN ROOLI opiskelijan yksilöllisten tarpeiden tunnistaminen
tops: sopivan työssäoppimisen paikan järjestäminen, jakson järjestelyt, yksilölliset tavoitteet, yksilöllinen arviointi tiedon välittäminen (huom. salassapito, luottamus!) työpaikkaohjaajan ohjaus, tuki opiskelijan ohjaus ja tuki tarvittaessa ohjaus muihin tukitoimiin

14 EI OPPI OPEAKAAN OJAAN KAADA
asenteet avointa arviointia riittävät resurssit luki- vaikeudet ohjauksen menetelmät ujo yksilöllisyys (tops) aina myöhässä laiska vaikeuksien huomioiminen opiskelijan vahvuudet esiin kömpelö häirikkö Koulutus (koko oppilaitoksen tehtävä) Työparityöskentely (kaikkien osapuolten yhteinen asia) Verkostot (ikkunat ja ovet auki; miten muualla?) Tiedon jakaminen ja kirjallisuus (ei pantata)

15 OHJAUS

16 TYÖSSÄOPPIMISEN OHJAUSPROSESSI
yksilöllisyys: hops/ tops (hojks) Ennen Jälkeen Aikana Alussa Lopussa valmennus hops työpaikan valinta riittävä ohjaus ja tuki yhteistyö palaute ja jatkoon valmentautu-minen perehdytys hopsin tarkennus arviointi- keskustelu itsearviointi Työllistyminen

17 Työssäoppimisen henkilökohtainen suunnittelu
Opetussuunnitelman perusteet Työssäoppimisjakson yleiset tavoitteet OPETTAJA Työpaikka työtehtävät ja työjärjestelyt työympäristö TYÖPAIKKAOHJAAJA Opiskelijan vahvuudet ja tuen tarpeet HOJKS, (hops) OPISKELIJA Opiskelijan henkilökohtainen työssäoppimisen suunnitelma tavoitteet työtehtävät ja jakson eteneminen tuki ja ohjaus arviointi

18 ERILAISEN OPPIJAN TYÖSSÄOPPIMISEN OHJAAMINEN
työntekijä- valmiudet työpaikan valinta yleinen elämänhallinta palaute jaksosta Työpaikan perehdytys jatkuva havainnointi ja palaute työtehtävien kartoitus Valmennus etukäteen ASENNE! koko työyhteisö rehellinen palaute Palaute ja arviointi ERILAISEN TYÖSSÄOPPIJAN OHJAAMINEN kiireettömyys Siirtymävaiheen tuki Ohjauksen menetelmät empaattisuus, kuunteleminen Tukimuodot apuvälineet, tulkki ym. työllistyminen hyvä elämä tila kannustaminen Perehdytys työpaikkaan Yksilöllisyys, TOPS ohjeet selkeys vastuun antaminen pelisäännöt pala kerrallaan Rajoitteet/ vaikeudet ja vahvuudet huomioidaan aikaa ja kärsi- vällisyyttä Sosiaaliset työmuodot: pari/ryhmä- työ Sopivat ja motivoivat työtehtävät jarruttaminen, jäsentäminen

19 Valmennus etukäteen yleinen elämänhallinta työntekijävalmiudet
työpaikan valinta työtehtävien kartoitus Työpaikan perehdytys ASENNE! koko työyhteisö ERILAISEN TYÖSSÄOPPIJAN OHJAAMINEN

20 ERILAISEN TYÖSSÄOPPIJAN OHJAAMINEN
siirtymävaiheen tuki tukimuodot - apuvälineet, tulkki ym perehdytys työpaikkaan: tilaa, ohjeet, pelisäännöt yksilöllisyys, TOPS Rajoitteet/ vaikeudet ja vahvuudet huomioidaan sosiaaliset työmuodot: pari / ryhmätyö sopivat ja motivoivat työtehtävät

21 OHJAUKSEN MENETELMÄT empaattisuus, kuunteleminen
jarruttaminen, jäsentäminen kiireettömyys vastuun antaminen kannustaminen pala kerrallaan aikaa kärsivällisyyttä selkeys

22 ARVIOINTI

23 PALAUTE JA ARVIOINTI palaute jaksosta jatkuva havainnointi ja palaute
rehellinen palaute

24 TYÖSSÄOPPIMISEN ARVIOINTI JA ERILAINEN OPPIJA
TAVOITTEET ohjata ja kannustaa opiskelijaa työssäoppimisjaksolle asetettujen tavoitteiden saavuttamisessa. kehittää opiskelijan itsearviointitaitoja vahvistaa opiskelijan minäkuvaa ja tukea hänen kasvuaan ammatti-ihmiseksi.  KUKA ARVIOI vuoropuhelua, johon osallistuvat työssäoppimista ohjaava opettaja, työpaikkaohjaaja ja opiskelija itse.

25 Alkuarviointi Opiskelijan lähtötaso: vahvuudet ja tuen tarpeet, henkilökohtaiset tavoitteet Motivoi opiskelijaa ja antaa työpaikkaohjaajalle tietoa opiskelijasta Opiskelija kertoo opettajan tuella mahdollisista sairauksista tai muista seikoista (luki-ongelma), jotka tulee huomioida työssäoppimisessa. Työpaikkaohjaaja voi myös suoraan tiedustella opiskelijalta

26 tietosuoja ja tiedonvälitys tuen tarpeesta
Opettaja ei ilman opiskelijan lupaa saa kertoa opiskelijan henkilökohtaisista asioista, mutta opettajan tehtävänä on huolehtia siitä, että työssäoppimispaikka saa opiskelijasta riittävät tiedot työssäoppimisen hoitamista varten. ” ei me mitään ihme diagnooseja tarvita, vaan tietoa siitä, miten vaikuttaa työhön ja miten pitäis ohjata” (työpaikkaohjaajan kommentti)

27 Arviointi jakson aikana
Väliarviointia voidaan tehdä koko jakson ajan. Opiskelijaa ohjataan itsearviointiin, ts. opiskelija itse havainnoi vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan. Väliarvioinnin tarkoituksena on pohtia sen hetkistä oppimistilannetta ja ohjata opiskelijaa loppujaksolle. Arviointi on kehittävää ja ohjaavaa kun yhdessä pohditaan, mitä on jo opittu ja mitä pitäisi vielä oppia.

28 Arviointi jakson loppuvaiheessa
kootaan jakson aikana saadut näkemykset tavoitteiden toteutumisesta sekä opiskelijan kehittymisestä arviointikeskustelu: kannustava ja avoin, huomioidaan vahvuudet ja kehittämisalueet opiskelijaa tuetaan itsearvioinnissa sanallinen arviointi on tärkeää arviointilomake on helppokäyttöinen ja ymmärrettävä ja sen täyttämisessä opiskelija on saanut ohjausta mukana työpaikkaohjaaja, opiskelija ja opettaja

29 Muistilista palautteen antamiseksi:
Kerro ensin mikä kaikki on onnistunut - Sen jälkeen tarkastelkaa yhdessä, mitä ja miten toimintaa voisi kehittää! Anna palaute tekemisestä, älä henkilöstä - Tekemistä voi muuttaa, luonnetta ei! Anna palaute senhetkisestä tekemisestä, kuvaa mitä tapahtui, mitä näit tai kuulit - Älä tulkitse äläkä muistele menneitä! Anna palaute heti toiminnan jälkeen! - Jos olet kuitenkin vaikkapa kiihtynyt, odota vähän. Anna  palaute tulevaisuutta ja kehittymistä varten - Ihminen ei ole taidoiltaan valmis vaan kehittyy jatkuvasti! Hampurilaispalaute! (vrt Lehtoranta 2003)

30 MITÄ ARVIOIDAAN JA MILLÄ PERUSTEELLA ERITYISOPETUKSESSA?
Erityisopiskelijan arvioinnissa noudatetaan samoja periaatteita kuin muutoinkin. Yleensä käytetään samoja tavoitteita, arvioinnin kohteita ja kriteereitä, mutta ohjauksessa, jakson järjestelyissä ym. on huomioitu erilaisen oppijan tarpeet arvioinnin kohteet tulisi määritellä selkeästi ja ymmärrettävästi, jotta opiskelija tietää mitä häneltä odotetaan myös arvioinnin kriteerit on tulisi kuvata mahdollisimman konkreettisesti eli millaista on kiitettävä, hyvä ja tyydyttävä osaaminen. on huomioitava opiskelijoiden erilaiset lähtötasot sekä se, missä vaiheessa opiskelijan opinnot ovat

31 Mukautetun arvioinnin toteuttaminen
arvioinnin suunnittelussa on mukana erityisopetuksen edustaja ja periaatteet on kirjattu opiskelijan HOJKS:aan mahdollisuus arvioinnin mukauttamiseen päätetään ennen työssäoppimisen jaksoa työssäoppimiseen laaditaan mukautetut arviointikriteerit työpaikkaohjaajaa ja opiskelijaa ohjataan mukautettujen kriteereiden käytössä työssäoppimisen toteutuksessa ja ohjauksessa huomioidaan opiskelijan yksilölliset tarpeet ja niiden vaikutus arviointiin opiskelijalle jää edelleen mahdollisuus suorittaa työssäoppimisen jakso joko kokonaan tai osin tavallisten tavoitteiden mukaisesti

32 YHTEENVETO

33 TYÖSSÄOPPIMISEN TUKEMINEN
asenteet – tilaa erilaiselle oppimiselle yksilöllisyys HOPS ja TOPS (työpaikka, ohjaus) opiskelijan vahvuudet esiin mahdollisten ongelmien huomiointi organisointi: jaksotus, toimintatavat resurssit: aika, osaaminen yhteistyö

34 …ohjaus ja arviointi ohjaus - ajoitus, menetelmät, roolit :
vaiheistus: ennen-alussa-aikana-lopussa-jälkeen ohjauksen menetelmät: kannustaminen, yksilöllisyys, pohtiminen opiskelijan oman aktiivisuuden, luovuuden ja sitkeyden kannustaminen arviointi: avoin, kannustava, sanallinen, jatkuva, itsearviointiin kasvattava


Lataa ppt "TYÖSSÄOPPIMINEN."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google