Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

KDK:n asiakasliittymän käytettävyydestä Eija Liukkonen.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "KDK:n asiakasliittymän käytettävyydestä Eija Liukkonen."— Esityksen transkriptio:

1 KDK:n asiakasliittymän käytettävyydestä Eija Liukkonen

2 1/10/20152 Asiakasliittymä ›Yksinkertainen, helppo ja nopea yhden luukun palvelu kirjastojen, arkistojen ja museoiden digitaalisiin aineistoihin. ›Asiakkaiden käytössä on kattava, ominaisuuksiltaan monipuolinen ja ajanmukainen tiedonhaun käyttöliittymä. Tiedonhaku Oma kori/kirjahylly Sosiaalinen metadata Asiakasliittymää koskeva palaute www.kdk2011.fi

3 1/10/20153 Käytettävyys › Ominaisuus, joka kertoo kuinka helppoa, tarkoituksenmukaista ja miellyttävää tuotteen tai palvelun käyttäminen on. › Käytettävyyteen liittyvät myös saavutettavuus ja käyttäjäkokemus › Käyttäjälähtöinen suunnittelu Projekti- tai suunnittelutiimin käyttäjälähtöisyys Käyttäjätarpeiden selvitys Käytettävyystutkimukset Käytön seuranta

4 1/10/20154 Käytettävyys -työryhmä ›Työryhmä vastaa käytettävyyssuunnitelmasta. ›Työryhmä pyrkii tuomaan suunnittelu- ja toteutusprosessiin käyttäjälähtöisiä näkökulmia hankkeen eri vaiheissa. ›Yhteistyö muiden suunnittelevien ja toteuttavien työryhmien kanssa oleellista. ›Heli Kautonen (Suomalaisen Kirjallisuuden Seura) ›Eija Liukkonen (Valtion taidemuseo) ›Markku Mäenpää (Kansallisarkisto) ›Jessica Parland von Essen (Svenska litteratursällskapet) ›Leena Saarinen (Kansalliskirjasto) ›Tapani Sainio (KDK) ›Eero Sormunen / Pekka Henttonen (Tampereen yliopisto) ›Mikael Vakkari (Museovirasto)

5 1/10/20155 Ohjeistusta ›Käyttäjälähtöisyys verkkopalveluiden suunnittelussa (VM:n julkaisu 5/2008)Käyttäjälähtöisyys verkkopalveluiden suunnittelussa ›Verkkopalvelujen laatukriteeristö (VM:n julkaisu 7a/2007)Verkkopalvelujen laatukriteeristö ›JHS 173 ICT-palvelujen kehittäminen: VaatimusmäärittelyJHS 173 ICT-palvelujen kehittäminen: Vaatimusmäärittely ›Handbook on cultural web user interaction (Minerva)Handbook on cultural web user interaction

6 1/10/20156 Etukäteisarviointi ›Käyttäjätarpeiden selvitys ›Käyttötapausmallit ja linjaukset Käyttötapausmallien laatimisen tavoitteena on täsmentää ja konkretisoida asiakasliittymän toiminnallista vaatimusmäärittelyä käyttäjän näkökulmaa painottaen ›Kriittisten käytettävyystekijöiden tunnistaminen Suunnitteluratkaisujen tuottaminen ›Palvelukonseptin testaus

7 1/10/20157 Palvelukonseptin testaus ›Yksilöhaastattelut Välittäjät Hyödyntäjät ›harrastajat ›opettajat ›lukiolaiset ›Teemat Tilanteet Tietoisuus Tiedon arviointi

8 1/10/20158 Käytettävyystutkimukset ›Käytettävyysanalyysi Asiantuntija-arviointi / heuristinen arviointi ›Asiakasliittymä testaus / loppukäyttäjät Käyttöliittymän laatuun liittyvät kriteerit; navigoitavuus, saavutettavuus, helppokäyttöisyys jne. ›Hallintakäyttöliittymän testaus / organisaatiot

9 1/10/20159 Käytön seuranta ja evaluointi ›Kävijäliikennetiedot Mittauskoodien määrittely, seurantajärjestelmä ja tietojen analysointiin ›Käyttäjäpalaute Spontaanin palautteen kerääminen, k äsittely, ohjaus ja analysointi Erilliset palaute toiminnot ja palautelomakkeet ›Käyttäjäfoorumit ›Käyttäjäkyselyt Määrälliset ja laadulliset käyttäjäkyselyt Säännölliset ja ”syventävät” kehittämisintressien mukaan ›Muut arvioinnit Tunnettuustutkimukset, mediaseuranta, yliopistollinen tutkimus

10 1/10/201510 Asiakasliittymän haasteita ›Aineistolähtöisyys ›Aineiston heterogeenisyys ›Aineiston ymmärrettävyys ›Asiakasliittymän palvelukonsepti ›Positiivinen palvelukokemus !

11 1/10/201511 Tietoa tarvitseville ja elämyksiä etsiville ›Muuttaa organisaatio- ja aineistolähtöisen ajattelun Ei tarvitse olla aineistojen asiantuntija Ei tarvitse tietää mitä voi saada ›Palvelut siellä missä asiakas 24/7 Kaikki palvelut käytössä kerralla ›Asiakkaan puolesta Palvelu on tehty loppukäyttäjälle Sosiaalisen median palvelut


Lataa ppt "KDK:n asiakasliittymän käytettävyydestä Eija Liukkonen."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google