Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuVeikko Saarinen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Tulevan hallituskauden tiede- ja yliopistopoliittiset painopisteet (Edistyksellinen tiedeliitto 12.2.2007) Rehtori Keijo Virtanen Turun yliopisto Suomen yliopistojen rehtorien neuvosto
2
Tiedettä moniin tarpeisiin Julkishallintoon kytkeytyvän tieteisopin ajajat Tieteen omaehtoisuuden puolestapuhujat Tieteen taloudellisen hyödyllisyyden korostajat Sosiaalisen tasauksen ja sivistyksen kehittämisen ajajat
3
Yliopistojen tehtävät Perinteinen tehtävä: Tehdä tieteellistä tutkimusta ja antaa siihen perustuvaa opetusta Kolmas tehtävä: Vaikuttaa välittömästi alueelliseen kehitykseen
4
Ristiriita (toivottavasti) näennäinen Alue voi menestyä kansainvälisessä kilpailussa vain, jos sillä on kansainväliset mitat täyttävää osaamista Yliopisto kykenee auttamaan tässä vain, jos se itse edustaa korkeaa kansainvälistä tasoa Ollakseen hyödyllinen yliopiston on oltava sekä kansainvälinen että alueellinen
5
Ristiriidasta muodostuu todellinen, jos ”Puhtaan” perustutkimuksen edellytyksiä ei riittävästi turvata Yliopistojen arvomaailma yhdenmukaistuu yritysten arvomaailman kanssa
6
Julkinen sektori Yliopistot Yritykset Ulkoistaminen Yksityistäminen Ulkoinen rahoitus SOVELTAVA TUTKIMUSPERUSTUTKIMUS SEKTORITUTKIMUS
7
Yhteistyön tae on yhteinen etu Jokaisen yhteistyöhön osallistuvan on voitava itse määritellä oma etunsa
8
Miten alue auttaa yliopistoa Alueellisella strategiayhteistyöllä voidaan synnyttää sovituille aloille kriittinen massa Tietoa on myös yliopiston ulkopuolella. Perustutkimus saa virikkeitä. Materiaaliset edellytykset paranevat klusteripohjaisella yhteistyöllä. Alueen tuki lisää resursseja suoraan ja epäsuorasti
9
Yliopiston ja alueen yhteistyö ei ole vain innovaatiotoimintaa Se on myös osallistumista henkisen hyvinvoinnin lisäämiseen Se on ihmisen käyttäytymistä säätelevien tekijöiden ja vieraiden kulttuurien tuntemuksen lisäämistä Se on osallistumista kulttuuriympäristön luomiseen
10
Yliopistot tarvitsevat pitkäjänteistä koulutus-, tiede- ja rahoituspolitiikkaa seuraavalla hallituskaudella Turvataan lainsäädännöllä yliopistojen rahoitus Määrärahojen mitoittamisessa on otettava huomioon yliopistojen kasvavat tehtävät ja niihin tarvittavat taloudelliset resurssit ja toimintaedellytykset Yliopistojen rahoitusta lisätään Tiede- ja teknologia- neuvoston kesäkuussa 2006 hyväksymien ehdotusten mukaisesti (4 x 50 miljoonan euron lisäys perus- rahoitukseen vuosina 2008-2011)
11
Turvataan täydentävän rahoituksen riittävä yleiskustannusosuus Huolehditaan tutkijakunnan saatavuudesta ja kehitetään tutkijanuramalleja Selkiytetään yliopistojen ja ammattikorkea- koulujen työnjakoa ja ylimmän koulutuksen rakenteita
12
Myös oma eksperttiys käyttöön Tutkijakoulut menestyksenä Seuraavana vaiheena tohtoreiden (post docien) osaamisen hyödyntäminen
13
Yliopistojen hallinnollista ja taloudellista asemaa uudistetaan autonomiaa kunnioittaen Uudistetaan yliopistojen juridista asemaa ja lisätään taloudellista toimivaltaa Sallitaan kaikille yliopistoille rahastotalous (toteutettu 1.1.2007 alusta) Mahdollistetaan oikeushenkilön asema yliopistoille (selvitysmiesten Jääskinen - Rantanen raportti julkistettu 17.1.2007)
14
Julkisen tutkimus- ja kehittämisrahoituksen (budjetti) keskimääräinen vuotuinen kasvuaste vuosina 1995-2003 (%) Lähde: The OECD Science, Technology and Industry (STI) Scoreboard 2005 (www.oecd.org)
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.