Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Tampere 14.1.2009 Seurakunnan aamu- ja iltapäivätoiminta lapsen ja perheen tukijana verkostojen viidakossa Miten turvaamme yhdessä jokaiselle pienelle.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Tampere 14.1.2009 Seurakunnan aamu- ja iltapäivätoiminta lapsen ja perheen tukijana verkostojen viidakossa Miten turvaamme yhdessä jokaiselle pienelle."— Esityksen transkriptio:

1 Tampere Seurakunnan aamu- ja iltapäivätoiminta lapsen ja perheen tukijana verkostojen viidakossa Miten turvaamme yhdessä jokaiselle pienelle koululaiselle ”jokapäiväisen leivän, levon ja leikin”, osallisuuden omaan elämäänsä ja mahdollisuuden kasvaa yhä enemmän omaksi itsekseen? Tarkoitus keskustella yhdessä teidän kysymyksistänne ja keinoistanne kehittää aip-työtä hteistyössä.. Liisa Luukkonen

2 Sinun kysymyksesi verkostoista ja keinoja kehittämiseksi
yhteistyö kotien kanssa yhteistyö koulun kanssa koordinaatio kunnan ja muiden toimijoiden kanssa seurakunnan sisäinen yhteistyö Liisa Luukkonen

3 Yhteistyö kotien kanssa
milloin tapaatte vanhempia miten yhteiset pelisäännöt sovitaan miten tieto kulkee minkälaiseen suunnitteluun ja päätöksentekoon vanhemmat osallistuvat Liisa Luukkonen

4 Yhteistyö koulun kanssa
yhteys luokanopettajiin uskonnonopetuksen ja aip:n yhteistyö osallistuminen koulun vanhempien iltoihin koulussa vai muissa tiloissa: tilan vaikutus yhteistyöhön Liisa Luukkonen

5 Koordinaatio kunnan ja muiden toimijoiden kanssa
mikä sujuu missä parantamisen varaa miten vastuut sovitaan miten erityistä tukea tarvitsevien lasten osalta aip toimii Liisa Luukkonen

6 Seurakunnan sisäinen yhteistyö
Miten seurakunnan aip-toiminnassa voidaan hyödyntää sen nivoutuminen varhaiskasvatuksen ja varhaisnuorisotyön välimaastoon? miten toiminnan suunnittelu toteutetaan keiden kanssa tehdään yhteistyötä johtajuus ja vastuut tiedonkulku Liisa Luukkonen

7 Kysely seurakuntien aip-toiminnasta, 2007 Virmakari, (www.evl.fi)
Hallinnollinen yhteistyö kunnan kanssa erittäin sujuvaa tai sujuvaa (76 %) yhteistyö huoltajien kanssa sujuvaa (85 %) yhteistyö koulun kanssa sujuvaa (61 %) ja jossain määrin sujuvaa (32 %) yhteistyö seurakunnan sisällä erittäin sujuvaa tai sujuvaa (68 %), kohtalaista (26 %) lastenohjaajista 60 % osallistuu srk:n työntekijäkokouksiin Kristillinen kasvatus toteutuu lähes 100 %:ssa kirkon aip-toimintaa Yhteenvetoa , vastaajia 202 suomenkielistä srk:aa Liisa Luukkonen

8 Aip-toiminnan laadun selvitys OPH, kevät 2008
Koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjaajista naisia on 94 %, miehiä 6 %. Ryhmissä on keskimäärin 2-3 erityisopetus-päätöksen saanutta oppilasta, heidän ohjaamiseen ohjaajat eivät koe saaneensa riittävästi tukea. Ohjaajilla on jonkin verran epätietoisuutta toiminnan vastuukysymyksistä Ohjaajat kaipaavat kehittämiskohteissaan suunnitelmallisuutta ja yhteistyötä koulujen kanssa. Liisa Luukkonen

9 Tästä eteenpäin Miten kehitämme osallistavaa suunnittelua aamu- ja iltapäivätoiminnassamme? Miten kehitämme oman aamu- ja iltapäivätoimintamme yhteistoimintaa, jotta takaamme jokaiselle pienelle koululaiselle jokapäiväisen leivän, levon ja leikin, osallisuuden omaan elämäänsä sekä mahdollisuuden kasvaa yhä enemmän omaksi itsekseen? Lähtökohtana lapsi, lapsen ja perheen hyvinvointi ja osallisuuden mahdollisuus. Liisa Luukkonen

10 Osoitteita ja materiaaleja
Tehdään hyvä päivä yhdessä, esite, Kirkkohallitus Luukkonen (toim): Jokapäiväinen leipä, lepo ja leikki, kirkon aamu- ja iltapäivätoiminnan käsikirja, Lasten Keskus, 2008 Varhaiskasvatuksen kehittämissuunnitelma, Kirkkohallitus, 2008 Ohjaajan perehdytyskansio, OPH, 2007 Rajala (toim): Erityistä tukea tarvitsevat oppilaat aamu- ja iltapäivätoiminnassa, OPH, 2007 Tulossa talvella 2009: Opetusministeriön selvitys, tekijä Esa Iivonen Liisa Luukkonen


Lataa ppt "Tampere 14.1.2009 Seurakunnan aamu- ja iltapäivätoiminta lapsen ja perheen tukijana verkostojen viidakossa Miten turvaamme yhdessä jokaiselle pienelle."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google