Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Urasuunnittelu Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Urasuunnittelu Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu"— Esityksen transkriptio:

1 Urasuunnittelu Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu Seija Leppänen Aalto-yliopiston ura- ja rekrytointipalvelut

2 Tilaisuuden sisältöä Mitä urasuunnittelu on ja mihin urasuunnittelutaitoja tarvitaan? Erilaisia urasuunnittelutyyppejä Mikä vetää puoleensa: motivaatiotekijät ja ura-ankkurit Omien vahvuuksien ja osaamisen tunnistaminen Ryhdytkö yrittäjäksi? Miten johdat itseäsi? Oman asiantuntijuuden kehittyminen

3 Mitä urasuunnittelu on?
Vaihtoehtojen pohtimista, ajatusten selkiyttämistä, ajan käyttämistä Uusien näkökulmien etsimistä ja ideointia: haluatko mennä sinne minne kaikki muutkin? Tarkastelun kohteena henkilökohtaiset ominaisuudet, opintojen hyödyntäminen, oma vastuu tulevaisuudesta Uravalintojen tekeminen edellyttää tietämistä ja toimimista Urasuunnittelutaidot eivät ole alasidonnaisia vaan osa yleisiä urahallinta- ja työelämätaitoja

4 Urasuunnittelun kulmakiviä
1) Mitä osaan? Ammattipätevyys ja taidot 2) Mitä haluaisin? Motiivit, kiinnostukset ja arvot 3) Mihin sovellun? Omat vahvuudet ja kehittymisalueet 4) Tulevaisuuden Elämäntilanne, omat odotukseni tavoitteet?

5 Urasuunnittelutaitojen oppimisen polku
Kuka olen? Minne haluan olla menossa? Keneksi haluan tulla? Miten yhdistän nämä eli miten pääsen sinne? Mitä polkuja ja konkreettisia keinoja löydän? Professori Tony Watts UK

6 Urasuunnittelun kolme näkökulmaa
Itsensä johtamisen näkökulma: Mihin omat alavalinnat johtavat ja mihin suuntaan haluat kehittyä. Korkeakoulun näkökulma: Motivoituneet opiskelijat suorittavat tutkinnon kohtuullisessa ajassa ja sijoittuvat työmarkkinoille hyvin. Työnantajan näkökulma: motivoituneita kesätyöntekijöitä ja harjoittelijoita, joilla on perusvalmiudet työelämään.

7 Erilaisia urasuunnittelutyyppejä
”Mä kans” (minä kanssa kun kaveritkin…) Opiskeluputki (”otan sitä ja tätä, mutta mitä opintojen jälkeen..”) Ajopuu (”tätä tänään ja huomenna ehkä jotain muuta, jotain aina sattuu kohdalle..”) Tuuppausefekti ihanteiden tai perinteiden suuntaan (”meidän suvussa kaikki ovat opiskelleet täällä…”) Visionääri (”minulle on selvää, mihin opinnoillani tähtään…”) Timo Lampikoski

8 "Motivaatio on sitä, että unelmien ylle vedetään työhaalarit
"Motivaatio on sitä, että unelmien ylle vedetään työhaalarit." Mikä sinulle on tärkeää? Vaihtelevuus, mahdollisuus kohdata uusia ihmisiä, ongelmia, tilanteita Mahdollisuus yhteistyöhön ja yhdessä tekemiseen, olla osa kokonaisuutta Tasapainoinen elämä: työn, perheen ja vapaa-ajan keskinäinen tasapaino Itsenäisyys, mahdollisuus suunnitella ja organisoida omaehtoisesti Pätevyys ja asiantuntemus, taitojen hallinta Johtaminen, esimiesasema: mahdollisuus vaikuttaa kokonaistulokseen Mahdollisuus henkilökohtaiseen kehittymiseen ja kasvuun Arvostettu asema yhteiskunnassa, tulla tunnetuksi osaamisellaan Riippumattomuus, ajattelun ja toiminnan vapaus Mahdollisuus itsensä toteuttamiseen, käyttää kykyjään ja luovuuttaan Mahdollisuus puolustaa ja edistää tärkeitä arvoja, ajatuksia tai periaatteita Oman jutun löytäminen

9 Ura-ankkurit vetävät puoleensa
Johtajuus, vaikuttaminen: haluan olla päättävässä asemassa, haluan olla mukana päättämässä kokonaisuuksista ja johtaa muita. Päätösten tekeminen on minulle yleensä helppoa. 2) Ammatillinen erityisosaaminen: Haluan olla erinomainen jossain tietyssä aiheessa. Nautin oppimisesta ja haluan tuntea aiheeni syvällisesti. Haluan huippuosaajaksi. 3) Luovuus, yrittäjyys: Minulle on keskeistä jonkin oman asian tai tavan luominen. En niinkään halua toteuttaa jotain jo ennalta määriteltyä asiaa määrätyllä tavalla. Yrittäjyyden ja luovuuden edellytyksenä on myös hyvä riskinsietokyky. Meillä on omat lähtökohdat töiden tekemiseen, haluamme työltämme eri asioita. Näitä asioita tunnistamalla voit esimerkiksi löytää omaa työmotivaatiotasi. Työasenteilla tarkoitetaan lähtökohtaa ja motivaatiota omalle työlle, ja näillä asenteillä voi olla merkitystä sille millaisia tavoitteita tulet asettaneeksi. Työn tekemisen lähtökohtana voi olla esimerkiksi jokin seuraavista: keikka, homma, duuni, ammatti, kutsumus tai elämäntehtävä. Työn merkitys eri elämänvaiheissa usein myös vaihtelee.

10 Ura-ankkurit vetävät puoleensa
4) Itsenäisyys, vapaus, riippumattomuus: Haluan vastata itse omista tekemisistäni enkä mielellään kanna vastuuta muiden tekemisistä. Sopiva ratkaisu voi olla vaikkapa itsenäinen ammatinharjoittaminen. 5) Turvallisuus: Minulle tärkeää on jatkuvuus, ennakoitavuus ja sovitusta kiinni pitäminen. Tämä ura- ankkuri voi voimistua elämän kriisitilanteissa. 6) Omistautuminen, auttaminen: Haluan olla avuksi muille, haluan tehdä yhteiskunnallisesti merkitsevää työtä. Usein tämä motivaatio lisääntyy iän ja kokemuksen myötä, kun osaamista on kertynyt jaettavaksi.

11 Ura-ankkurit vetävät puoleensa
7) Haasteet, itsensä likoon laittaminen: Minulle tyypillistä on jatkuvasti hakeutua tilanteisiin, joissa joutuu ponnistelemaan osaamisensa ja kykyjensä äärirajoilla. Kun haaste alkaa muuttua rutiiniksi, on aika etsiä uusia haasteita. Ulospäin ura saattaa näyttää poukkoilevalta, mutta haasteiden kaipuu selittää hakeutumista uusiin tilanteisiin. 8) Elämän kokonaistasapaino: Minulle tyypillistä on halu eri elämänalueiden tasapainoon (työ, perhe, ystävät, harrastukset). Elämässä pitää olla tilaa myös perheelle ja yksityiselämälle. Haluan ottaa huomioon omat voimavarani. Lähde: Edgar H. Schein

12 Motivaatio ja valinnat: porinaryhmä
Miksi alun perin valitsit oppiaineen jota opiskelet? Tunnistatko itsesi jostain urasuunnittelutyypistä? Ovatko sinua opintojesi suhteen motivoivat tekijät muuttuneet? Mikä sinua nyt motivoi?

13 Henkilökohtaiset vahvuudet: millainen minä olen?
Mitkä asiat sujuvat sinulta hyvin? Millaisista tekemisistä saat voimaa? Mitä osaamistasi ja henkilökohtaisia ominaisuuksiasi haluat toteuttaa myös työssäsi? Millaisia keinoja sinulla on selviytyä vaikeista, hankalista tilanteista? Millaisten ihmisten kanssa haluat työskennellä? Mikä on sinulle mieluisa yksintyöskentelyn ja ryhmässä työskentelyn suhde? Mitä sinusta sanoisivat paras ystäväsi, opiskelukaverisi, perheesi?

14 Kaikissa työtehtävissä haluttuja ominaisuuksia
Ahkeruus Oma-aloitteisuus Täsmällisyys Sosiaaliset taidot, yhteistyökyky, halu luoda kontakteja ja verkostoitua Itseluottamus Halu kehittyä Luovuus Päätöksentekokyky oman osaamisalueen asioista Tavoitteellisuus

15 Millainen olen? Klo 13.50 tehtävä
Omia ominaisuuksia voi sanoittaa tulemalla uraohjaukseen tai pyytämällä palautetta kavereilta tai kesätyön työkavereilta ja esimieheltä: kerro minulle millainen olen.

16 Persoonallisuuden ominaisuudet
Tehtävät: Millainen olen 1) Persoonallisuuden ominaisuuksia 2) Toimintatapaani kuvaavia esimerkkejä

17 Ryhdytkö yrittäjäksi? Työelämässä menestymiseen ovat yhteydessä:
Hyvät ihmissuhdetaidot, sosiaalisuus ja seurallisuus Korkea suoriutumistarve Asettaa itselleen haasteita ja työskentelee mielellään itse ongelmien ratkaisemiseksi Suosii tilanteita, joissa saa nopeaa ja konkreettista palautetta suoriutumisestaan Miettii, miten voisi tehdä asioita aikaisempaa paremmin Uskomus sisäiseen kontrolliin elämässä Uskomus siihen, että ihminen on oman kohtalonsa herra ja että voi itse ohjata tapahtumia elämässään tahdonvoiman ja taidon avulla (sen sijaan että tapahtumia ohjaisivat onni, sattuma, muut henkilöt tai organisaatiot) Joustavuus Ajattelun ja sosiaalisen käyttäytymisen mukautuvuus Tehtäväsuuntautuneisuus Halu suoriutua oman ponnistelun avulla, halu saada palautetta, kiinnostus luoda itse jotain uutta ja suunnitella tulevaisuutta Virtanen-Keskinen: Yrittäjän muotokuva, Turun aluetyöterveyslaitos

18 Taiteilijatoiminnan kehittäminen yrittäjämäiseen suuntaan
Taiteen tekemiseni motiivit? Vapaan taiteen ja asiakaslähtöisen yrittämisen ristiriita: voiko asiakas olla vapaan taiteen ja itseilmaisun lähtökohta? Järkevä yrittäminen edellyttää maksavaa asiakasta. Haluanko olla oikeassa vai myydä taidetta? Kaupanteko- tilanteisiin pyrkiminen ja kaupan aikaansaaminen, oma myyntipuhe, fokus: ketä taiteeni kiinnostaa ja miten tavoitan heidät? Resurssit – tuotanto on rajallista ja haavoittuvaa (kaikki on omasta aktiivisuudesta ja jaksamisesta kiinni). Lepo, ihmissuhteet, vertaistuki.

19 ”Taiteen tavoitteena on kuvata yksityistä kokemusta mahdollisimman hyvin. Taiteilijan ammatti vaatii, että sietää keskeneräisyyttä, ristiriitoja ja jatkuvaa epäonnistumisen mahdollisuutta.” (Leea Klemola Sara-lehdessä 11/2011) Välillä on rauhallisempaa luovaa ideoiden keräämisaikaa ja sitten vastakohtana on hyvin kiireinen esim. tilaustyön tai näyttelyn tekoaika.

20 Henkilökohtainen urakuntotodistus
Arvioi toimintakykyäsi nyt ja tee suunnitelma 6 kk ajalle: Kehon kunto Psyykkinen kunto, mielenvire, ”henkinen kantti” Sosiaalinen kunto, läheiset, lähiystävät ja kaukoystävät Harrastuskunto: elvyttävät harrastukset, oma ajankäyttö Omien arvojen kunto: itseä kantava voimavara ja oman elämän itse ajateltu tarkoitus Taloudellinen kunto: tapa hoitaa raha-asioita Työmarkkinakunto: asenne, osaaminen, tavoitteet, työnhaun dokumentit

21 Itseä koskevat käsitykset vaikuttavat motivaatioon ja suoriutumiseen
Suunnitteluorientoitunut optimisti: ”Jos ponnistelen, todennäköisesti onnistun!” Onnistuminen johtuu omasta toiminnasta (itsestä johtuva, pysyvä syy). Defensiivinen pessimisti: ”Pidän tavoitteen alakantissa varmuuden vuoksi, niin en pety.” Onnistuminen johtuu hyvästä onnesta, tehtävän helppoudesta tai hyvästä opettajasta (ulkoinen, tilapäinen, vaihtuva syy). Itseä vahingoittava tyyli: ”Onnistuminen on epätodennäköistä joten voin suunnata mielenkiintoni johonkin muuhun. Epäonnistuin, koska oli muuta mielen päällä, en itse asiassa ollut tosissani.” Klo 14.40

22 Oman osaamiseni kehittymisen polku
Oman osaaminen ymmärtäminen: mitä jo osaan, mitä voin oppia lisää Oman osaamisen dokumentointi: hops, portfolio Oman osaamisen reflektointi: yksin, vertaisryhmässä, portfoliolla Oman osaamisen esittäminen Ymmärrys kehittyy tekemällä – hyvin toteutettu opetussuunnitelma tukee sitä Asiantuntijaksi tullaan oppimisen ja harjoituksen avulla Asiantuntija tietää mitä tietää, mutta lisäksi hän tietää mitä ei tiedä Peruskoulutukseen perustuva identiteetti vähenee sitä mukaa kuin erityisosaamista kehittyy lähde: Sakari Saukkonen JYU

23 Osaamisen tulee näkyä CV:ssä
Ammattiosaaminen on eri asia kuin henkilökohtaiset vahvuudet (esim. aloitteellisuus, yhteistyökyky ja järjestelmällisyys ovat henkilökohtaisia ominaisuuksia, ei ammattiosaamista) Perusosaaminen / ydinosaaminen on koulutuksen ja ammatin perusteella kertynyttä osaamista, jota henkilö on tehnyt paljon ja jonka hallitsee hyvin. Erityisosaaminen konkretisoi vastuualueet ja profiloi henkilön. Perusosaamiseen sisältyy usein kokemuksen tuomaa syvällistä erityisosaamista. Erityisosaamista voivat olla myös toimialatuntemus tai maan / kulttuurin / kielen tuntemus.

24 Muut taidot, esimerkiksi
Kouluttaminen tai opettaminen Kirjoittaminen (mm. projektisuunnitelmat ja -raportit, artikkelit, manuaalit) Ihmissuhdetaidot (esim. tiimityötaidot) Esiintymis-, viestintä- ja neuvottelutaito Projektityöskentely Vieraiden kielten ja kulttuurien tuntemus

25 Työelämätaitoja Seija Nykänen, tutkija, JYU
1. Tieteellisen ajattelun taidot (ongelmanratkaisu) 2. Tiedon yhdistämisen taidot (monitieteisyys, kyky erottaa yhteyksiä) 3. Sosiaaliset taidot (palautteen antaminen ja vastaanottaminen, , osallistuminen, yhteistyö, sitoutuminen, eettisyys) 4. Itsesäätelytaidot (kyky toimia paineessa, muutoksessa, oman toiminnan reflektoinnin taito, ohjaavan palautteen avulla edistyminen, epävarmuuden ja keskeneräisyyden sieto) 5. Johtamis- ja verkostotaidot (itsensä, asioiden ja henkilöstön johtaminen; alaistaidot, verkostotyön taidot)

26 Pekka Ruohotie

27 Osaamiskartta Kirjoita itsellesi osaamiskartta hyödyntäen vieruskaverin apua. Kirjaa vasempaan laitaan 5-10 koulutuksen ja ammatin perusteella hankkimaasi perusosaamisaluetta. Kirjoita sen jälkeen kunkin perusosaamisalueen kohdalle, mitä erityisosaamista sinulla on siihen liittyen.

28 Mihin osaamisesi soveltuu?
Ideoi vieruskaverin kanssa tai triossa, millaisiin työrooleihin ja työympäristöihin tällaiset motivaatiotekijät ja osaaminen sopivat ja missä ne edistävät vahvuuksiesi menestymistä!

29 HYVIN MUOTOILTU TAVOITE
Tavoite ilman suunnitelmaa on unelma! Tavoitteeseen liittyy aina suunnitelmallisuus. Tavoite on päämäärä, ei haave. Jos täsmälliset tavoitteet puuttuvat, motivaatio katoaa ja projekti loppuu lyhyeen. Tavoitteiden asettaminen edellyttää, että nykytilasta on realistinen käsitys: missä ollaan nyt ja miten siihen on päädytty. Toimivat tavoitteet ovat mitattavia, yksinkertaisia, realistisia, toiminnallisia, minäkeskeisiä ja haluttavia. Jos tavoite on kovin laaja, se on muotoiltava uudelleen tai jaettava useisiin osatavoitteisiin.

30 Tavoite on SMART S Spesific (Yksityiskohtainen, konkreettinen: mitä, missä asiayhteydessä, milloin, kenen kanssa) M Measurable (Mitattavissa, mistä tiedät että tavoite on toteutunut, mistä muut tietävät) A Attainable (Saavutettavissa, realistinen ja riippuu omasta toiminnasta) R Relevant (Oleellinen, haluttava, vaivan arvoinen) T Time-bound (Aikaan sidoksissa, aikataulu ja osatavoitteet) Klo 14.15 10 min

31 Mieti tavoitteesi uudelleen jos ne ovat
Epärealistisia Epämääräisiä Epärehellisiä Ristiriidassa muiden tavoitteidesi kanssa Omien vaikutusmahdollisuuksiesi ulkopuolella

32 Työhön liittyviä kysymyksiä pohdittavaksi
Kun mietit sitä, mitä tiedät kyvyistäsi ja mahdollisuuksistasi, missä työssä tuntisit eniten tyydytystä (jos pääsisit sitä tekemään)? Kun ajattelet koulutustasi, taitojasi ja tietojasi, mistä saavutuksistasi olet tähän mennessä kaikkein ylpein? Mitä osaat tehdä todella hyvin? Mitkä ovat vahvuutesi työntekijänä omalta kannaltasi katsottuna? Mitkä ovat kolme sinulle mielekkäintä asiaa, joita nykyään teet? Mitä arvelet tekeväsi viiden vuoden kuluttua? Seuraava askeleesi siihen suuntaan? Mitä voit tehdä nyt?


Lataa ppt "Urasuunnittelu Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google