Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuJulia Heino Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Ympäristöväittämien käyttö tuotteiden myynninedistämisessä Johtaja Anja Peltonen Kuluttajavirasto 29.4.2010Ympäristöseminaari Kuluttajavirasto
2
Ympäristömarkkinoinnin toinen kukoistuskausi Huomion kohteena erityisesti OECD-maissa - USA:ssa, Australiassa, Englannissa, Pohjoismaissa. OECD:n kuluttajapoliittisen komitean seminaari www.oecd.org/sti/consumer-policy/greenclaims Hyvää asiaa ei saa pilata ylilyönneillä, tärkeän asian uskottavuus syytä säilyttää. Voiko yksikään teollisesti valmistettu tuote olla ympäristöystävällinen? Ympäristöseminaari Kuluttajavirasto29.4.2010
3
Kuluttajien luottamus helppo menettää edellyttää, että ympäristöväittämä on selkeä ja ymmärrettävä relevantti, realistinen ja todennettavissa auttaa vertailussa mainos kokonaisvaikutelmaltaan oikea Ympäristöseminaari Kuluttajavirasto29.4.2010
4
Pelisäännöt sinänsä yksinkertaiset Tehdyt toimenpiteet voidaan ja on syytäkin kertoa Totta pitää puhua ja näytön pitää olla luotettavaa Yrityskuvamarkkinointi viestii yrityksen toimista, ei tuotteiden vaikutuksista Ympäristömerkit Tavoitteet ja nykytila erotettava toisistaan Täsmällinen viesti olennaisista asioista – ei liian pitkälle meneviä päättelyketjuja Ympäristöseminaari Kuluttajavirasto29.4.2010
5
United Nations Environment Programme 29.4.2010Ympäristöseminaari Kuluttajavirasto http://www.unep.fr/scp/communications/ad/ details.asp?id=6684291&cat=3
6
29.4.2010Ympäristöseminaari Kuluttajavirasto
7
Pelkkä ympäristöteko ei riitä käytettävyys ja laatu suhde hintaan ja ympäristöteossakin seurattava yleistä kehitystä: se, mikä kerran oli edelläkävijän ominaisuus, onkin äkkiä keskiverto Ympäristöseminaari Kuluttajavirasto29.4.2010
8
Jos yritys haluaa profiloitua ympäristöasioissa, ei kannata kokeilla vain rannalta vettä varpaillaan laaja ympäristöohjelma on vastuullista yritystoimintaa Ympäristöseminaari Kuluttajavirasto29.4.2010
9
Kansainvälinen kehitys yhteiset periaatteet hyvin pitkälle: ICC:n uusitut ohjeet yleistävät väittämät huomion kohteena esim. vihreä, ympäristöystävällinen vrt ympäristömerkki Ympäristöseminaari Kuluttajavirasto29.4.2010
10
Mitä yrityksen kannattaa tehdä : suunnitella ensin ja kertoa sitten varmistaa tosiasiat kertoa asiat niin kuin ne ovat kansantajuisuus ei tarkoita epämääräisyyttä unohtaa liioittelu, yleistys, oletus käydä dialogia kuluttajien kanssa
11
Pääviesti selväksi Ei pikkuprinttiä, asteriskia Tiedon olennaisuus Visuaalinen vaikutelma
12
Mitä kuluttajan kannattaa tehdä Tarkistaa, löytyykö ympäristömerkkiä Kysellä väittämien sisällöstä Sivuuttaa väittämät, jotka tuntuvat liian hyviltä ollakseen totta Käydä keskustelua yritysten kanssa, reagoida, kertoa toiveistaan 29.4.2010Ympäristöseminaari Kuluttajavirasto
13
Entä muut toimet? tuotteiden kestoikäkysymykset kuluttajan valinnanvapaus esim. kylkiäiset palvelun sisällön pohtiminen: ravintolan ruokajätteet Ohjaaminen ympäristön kannalta parempiin kulutustottumuksiin 29.4.2010Ympäristöseminaari Kuluttajavirasto
14
29.4.2010Ympäristöseminaari Kuluttajavirasto
15
29.4.2010Ympäristöseminaari Kuluttajavirasto
16
Yrityksen johdon vastuu Kun eri alojen ammattilaiset toimivat omista lähtökohdistaan vaikkakin parhaansa tehden, lopputulos ei aina onnistu => säilytettävä kuluttajan näkökulma 29.4.2010Ympäristöseminaari Kuluttajavirasto
17
29.4.2010Ympäristöseminaari Kuluttajavirasto http://www.unep.fr/scp/communications/ad/deta ils.asp?id=43041&cat=3 United Nations Environment Programme
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.