Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Suomi-koulujen opettajat suomenopettajina

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Suomi-koulujen opettajat suomenopettajina"— Esityksen transkriptio:

1 Suomi-koulujen opettajat suomenopettajina
Reija Määttä Jyväskylän yliopisto Kielten laitos

2 Mitä Suomi-koulut ovat?
Frankfurtin Suomi-koulu marraskuu 2007

3 Suomi-koulut maailmalla
1. Suomi-koulu perustettu Kanadassa 1960-luvulla Nyt Suomi-kouluja toimii 36 maassa, joissa on yhteensä n oppilasta Toimintaa tukee Opetushallitus Lukukausimaksut Vanhempien vapaaehtoistyö Lahjoitukset esim. Suomi-Seura ry Eri tahot järjestävät koulutusta opettajille Lisätietoja

4 Suomi-koulujen toiminta
Opetusta on tavallisesti 2 t / vko, yleensä lauantaisin Opetetaan suomen kieltä ja kulttuuria Koulu on suomen kielen ylläpitäjä, kehittyminen vaatii panostusta myös koulun ulkopuolella Oppilaiden kohtaamispaikka

5 Oppilaat 1. Pysyvästi ulkomailla asuvat
 suomen kieli on toinen, kolmas tai vieras kieli 2. Ulkomailla väliaikaisesti asuvat  suomen kieli on äidinkieli ja kotikieli Oppilasryhmät taidoiltaan ja iältään heterogeenisiä  Oppilaiden kielelliset tavoitteet vaihtelevat suuresti

6 Opettajat Opettajien koulutustaustat heterogeenisia
Useimmilla ei ole suomen kielen tai opettajan koulutusta Aito kiinnostus suomen kieltä kohtaan Opettajayhteisöt: työ on usein yksinäistä < > kollegiaalinen tuki

7 Vaikeinta ja haastavinta Suomi-koulun työssä
Oppilaiden eri tasoiset kielitaidot, eriyttäminen Tuntien suunnittelu uusien ja kiinnostavien aiheiden / ideoiden keksiminen motivaation aikaansaaminen, oppilaiden levottomuus materiaaliviidakko ”Saada vanhemmat ymmärtämään että olemme koulu emmekä lasten viikonloppuhoitopaikka ja että suomea pitäisi harjoitella kotonakin.”

8 Oppimateriaali opetuksessa
Koulun resurssit vaikuttavat materiaaliin Esim. monistaminen, oppikirjat, askartelumateriaalit, Internet, autenttisen materiaalin hankinta Vain osa käyttää autenttista materiaalia Opettajat oppineet paljon työnsä kautta Useilla kouluilla kirjastot (lehtiä, kirjoja, DVD-elokuvia)

9 Opettajien käsityksiä kielitaidosta
Puhumista pidetään usein tärkeämpänä kuin kirjoittamista (vrt. oppilaiden ikä ja tavoitteet)  Oppiminen ei aina tapahdu kaikilla kielitaidon osa-alueilla Lukemista arvostetaan ja kannustetaan Puhekieli < > kirjakieli, mitä pitäisi opettaa? Kuva: Aalto, E. 2007

10 Opettajien käsityksiä kielitaidosta
Puheen ymmärtämisen harjoittelu koetaan vaikeaksi mm. pula materiaalista Rakenteita opetetaan vasta nuoriso- ja aikuisryhmille  Kielioppi mielletään säännöiksi ja rakenteiksi, joita ei lapsille opeteta Sanastoa opitaan esim. laulujen, leikkien kautta, oppituntien teemat

11 Opetukseen vaikuttavia tekijöitä
Koulua usein lauantaisin tekemisen täytyy olla mukavaa, oppilaiden ikä huomioiden Oppilaiden ja heidän vanhempiensa motivaatio

12 Arviointi arviointi = todistus
entäs jatkuva-arviointi ja itsearviointi? Useat koulut antavat todistuksen läsnäolosta ja sanallista, positiivista palautetta Vain muutamat koulut antavat numeroarvioinnin

13 Ilon aiheita tuottavia kokemuksia Suomi-kouluissa
”Oppilaat tulevat kouluun mielellään. Lasten takia tätä työtä jaksaa tehdä.” ”Oppilaiden palaute, edistyksen näkyminen, vanhempien kommentit.” ”Yhdessäolo lasten kanssa, lasten onnistumiset.” ”Oppilaat lähtevät tunnilta iloisesti ja olisivat valmiita jäämään vielä tunnin jälkeenkin.”

14 Lähteet: Pro gradu -työtä varten tehdyt haastattelut ja kyselyt Suomi-koulujen opettajille Opekon verkkokurssit Suomi-koulujen opettajille


Lataa ppt "Suomi-koulujen opettajat suomenopettajina"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google