Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Johtamiskorkeakoulun TUTORKOULUTUS - tutor opintojen suunnittelun tukena 8.4.2013 kello 14.15-16, Paavo Koli.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Johtamiskorkeakoulun TUTORKOULUTUS - tutor opintojen suunnittelun tukena 8.4.2013 kello 14.15-16, Paavo Koli."— Esityksen transkriptio:

1 Johtamiskorkeakoulun TUTORKOULUTUS - tutor opintojen suunnittelun tukena kello , Paavo Koli

2 Iltapäivän ohjelma Koulutuksen sisältö ja tavoitteet
Tutoropettajajärjestelmä Orientoivien opintojen sisältö ja aikataulu 2013 Tutor opintojen suunnittelun tukena ohjeita ja vinkkejä Tutorina toimiminen opintosuorituksena (2 op)

3 Tutoropettajat JKK:ssa
tutkinto-ohjelmilla omat tutoropettajakäytännöt ja tutoropettajat (/hops-opettajat) politiikan tutkimuksessa tutoropettajia ollut jo pidempään, hallintotieteissä ja kauppatieteissä otettu käyttöön 2012: pari tapaamista vuodessa tutoropettajan johdolla tutoropettajan kanssa käydään keväällä läpi avoin hops vuosisuunnitelma palautetaan moodleen huhtikuun loppuun mennessä tutoropettaja on uuden opiskelijan tuttu opettaja, jolta voi kysellä opintoihin liittyviä asioita. Jos tutoropettaja ei tiedä vastausta, hän osaa aina ohjata eteenpäin kun opinnot etenevät pidemmälle, tutoropettajan rooli pienenee ja ohjaus siirtyy opintosuuntiin

4 Orientoivat opinnot, 29.8-2.9.2013 alustava ohjelma
Torstai , luentosali D10a klo – Tutkinto-ohjelman vastaavan tervehdys uusille kauppa/hallinto/politiikkatieteilijöille klo – Johdatus yliopisto-opiskeluun ja opintojen suunnitteluun (klo – Tietoa tutkintoon kuuluvien kieliopintojen suorittamisesta (vain kauppatieteilijät, muilla yleinen info Perjantai , luentosali D10a klo 9.15 – 9.45 Johtajan tervehdys johtamiskorkeakoulun uusille opiskelijoille klo 9.45 – Johtamiskorkeakoulun ylioppilaat (JKY) esittäytyy klo – Yliopiston sähköiset palvelut ja tietoverkkojen käytön mahdollisuudet, klo – Opintotuki-info klo – Opiskelijavaihto klo – Iltapäivällä tutustumista kampukseen, JKK:n tiloihin ja henkilökuntaan tutor-ryhmien johdolla. Maanantai , luentosali D10a klo Tutkinto-ohjelman opintosuunnat ja tutor-opettajat esittäytyvät MITÄ ORIENTOIVISTA OPINNOISTA PUUTTUI, MISTÄ OLISI PITÄNYT PUHUA ENEMMÄN, MIKÄ OLI HYÖDYLLISTÄ? MITÄ OPINTOSUUNNISTA PITÄISI KERTOA? Johtajuus-symposium kampuksella ! Hyvinvointiorientoivat, kieli-infot

5 Tutor opintojen suunnittelun tukena (1)
Keneltä saa apua? Kurssi-ilmoittautumiset Tenttiminen Tenttiin valmistautuminen (oma oppiminen) Yliopiston tilat Opintojen aikatauluttaminen (Lukujärjestys?) Läsnäolo: jokainen oppii omalla tavallaan (älä neuvo kuuntelemalla oppivaa, että luennot ovat turhia) Opintojen aikatauluttaminen: lukujärjestys Ilmoittautuminen: kieliopinnot, pääsääntöisesti muillekin jaksoille RYHMÄTYÖ: Mihin oma tutorisi ei osannut vastata, ota selvää ja osaat vastata itse kun tilanne tulee! Valinnaiset opinnot? Vastaanotot Läsnäolo luennoilla? JOO Teemat

6 ”Opintojen suunnittelu”
”Vaikka suurin osa fukseista oli oikein innolla mukana muissakin tapahtumissa, niin pienen osan poisjäännistä tuli kieltämättä sellainen olo, että ehkä tuutorointi vaatisi myös jonkinlaista kehittämistä, jotta heidätkin saataisiin hiukan aktiivisemmin mukaan. Tähän voisi auttaa se, jos esimerkiksi jonkinlaisia alkoholittomia tapahtumia olisi enemmän. Tai sitten jotain muuta tavallaan toiminnallisempaa.” ”Opintojen suunnittelu” Kastajaiset Passion? Fuksiviikot? Smurffipassi? Haalaribileet Teekkarit? Haalarit? Hervantapeli Vappu

7 Tutor opintojen suunnittelun tukena (2)
Tutustu omaan tutorryhmääsi ja mieti, millaista tietoa kukin heistä erityisesti tarvitsee. pidä yhteyttä tarpeen mukaan (joku kaipaa tukeasi pidempään, ole käytettävissä) osallista aina kaikki mukaan (jokainen tekee itse päätöksensä osallistumisesta) ”Tutorin tehtävät jatkuvat aina kevääseen ja vuosienkin päähän, ainahan tuoreemmat opiskelijat saavat tulla kysymään neuvoja mieltä askarruttavissa asioissa.” ”Myöhemmin syksyllä olisi voinut yrittää järjestää enemmän yhteistä tekemistä, sillä meidän ryhmämme kohdalla yhteinen tekeminen jäi pitkälti ensimmäisiin viikkoihin. ” ”Minusta tärkeää on ollut jättää hetkeksi omat tuttavat ja kaverit tapahtumissa syrjempään ja keskittyä tutustumaan uusiin opiskelijoihin, ja varmistamaan että he pääsevät kaikki hyvin mukaan porukkaan ja toimintaan.” ”Esimerkiksi case: ”Miten toimia, kun Pekka ei juo?”, on kaikessa huvittavaisuudessaan on itse asiassa vakavasti otettava asia, sillä se voi pahimmillaan sulkea Pekan ryhmän ulkopuolelle.” Alkuun kannattaa huolehtia lähinnä ensimmäisen opiskeluperiodin valinnoista. onhan tutoroitavasi muistanut ilmoittautua haluamilleen kursseille ja kielikursseille (1. vieras kieli), voi suorittaa myös vasta keväällä tai 2. vuonna (politiikka) selvittänyt hyväksiluvut sisällyttämiset hallinnossa, korvaavuudet opintosuunnissa Kielikeskuksella oma lomake hyväksilukuihin

8 Tutor opintojen suunnittelun tukena (2)
Anna tutoroitavasi suunnitella opintoja omista lähtökohdistaan, ja rohkaise häntä tutustumaan tarjontaan laajasti. Ensimmäisen syksyn aikana ei tarvitse vielä tietää mihin haluaa opinnoissaan suuntautua! tutoreiden ei ole tarkoitus olla päätösten takana vaan rohkaista tutustumaan tarjontaan laajasti muistuta, että myöhemmin syksyllä ja keväällä järjestetään opintojen suunnitteluun liittyviä tilaisuuksia, joihin kannattaa osallistua ”lukujärjestyksen” teko palvelee osaa, osa haluaa suunnitella itsenäisesti ”Tajusin, että fuksit pitävät tuutoreitaan arvossa ja varsinkin ensimmäisten päivien käyttäytymisellä on suurta merkitystä.” ”Osa tuutoreista, olivat sitten vitsillä tai ei, mainostaneet omaa ainejärjestöään ja se koettiin jollakin tavalla kiusalliseksi. ” ”Oma ryhmäni toivoi meiltä jotain apua siihen, että mihin opintosuuntaan heidän kannattaisi suuntautua. Tässä asiassa varoin itse ihan tarkoituksella olla neuvomatta liikaa, sillä mielestäni kaikkien on tärkeää huomata ja päättää itse se, mihin opintosuuntaan tahtoo suuntautua. Tällaista ohjausta fuksit jäivät siis kaipaamaan ainakin jonkin verran. Ohjasinkin tutoroitaviani osallistumaan opintosuuntainfoihin ja olemaan yhteydessä opintokoordinaattoriin jos jokin asia askarrutti.”

9 Tutor opintojen suunnittelun tukena (2)
Tutorin ei tarvitse itse tietää, kunhan hän tietää mistä tieto löytyy: Internet ajankohtaista-palstat! Opinto-opas (verkossa, ostettavissa painettuna versiona opastuksesta) Opetusohjelma (verkossa) Huom! Opetusohjelmassa näkyvät vain ne opintojaksot, joista järjestetään opetusta. Kielikeskuksen opinto-opas (verkossa) ja opetusohjelma (verkossa) Henkilökunta (kun on ensin tutustunut itse asiaan yllä mainittujen keinojen avulla!) MIHIN KYSYMYKSEEN OMA TUTORISI EI OSANNUT VASTATA? ”Pelkäsin hieman, etten osaa auttaa kaikissa kiperissä kysymyksissä mitä smurffit saattaisivat esittää. Koulutuksessa ymmärsin, ettei minun tarvitsekaan – riittää, että osaan ohjata heidät oikean henkilön luo.”

10 Tutor opintojen suunnittelun tukena (2)
Opintosuuntien henkilökunta (PinniA 2.-5.krs) Kysymykset liittyen opintokokonaisuuksiin tai yksittäisiin opintojaksoihin Korvaavuudet Tutoropettajat Johtamiskorkeakoulun hallinto (PinniA, 2.krs) Johtamiskorkeakoulun hallinnossa hoidetaan erityisesti opiskelijoiden tutkintorakennetta koskevia asioita, annetaan opintojen ohjausta ja neuvotaan harjoittelu- ja kansainvälistymiseen liittyvissä asioissa. Uusia opiskelijoita auttavat hallinnossa erityisesti: KAUPPATIETEET: opintokoordinaattori Heli Tontti (vastaanotto ti ja to) HALLINTOTIETEET & POLITIIKAN TUTKIMUS: opintopäällikkö Kirsti Järvinen (vastaanotto ti ja to) KV-ASIAT: Terhi Nieminen, Minna Höjer Henkilökunnan yhteystiedot:

11 Tutorina toimiminen opintojaksona (2op)
Ohjeet: Raportissa toivon erityisesti palautetta JKK:n koulutuksesta sekä kehitysideoita! Palautus syyslukukauden 2013 aikana


Lataa ppt "Johtamiskorkeakoulun TUTORKOULUTUS - tutor opintojen suunnittelun tukena 8.4.2013 kello 14.15-16, Paavo Koli."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google