Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

tavallisen opettajan kokemina

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "tavallisen opettajan kokemina"— Esityksen transkriptio:

1 tavallisen opettajan kokemina
Draama, pelit ja leikit tavallisen opettajan kokemina Katri Sarlund , Turun normaalikoulu

2 Pelit Opetuspelit (valmiit, itse tehdyt, oppilaiden tekemät)
muistipelit, lautapelit, käsitteitä opettavat pelit, simulaatiot, nettipelit ym sisällä, ulkona, luokassa, käytävässä, netissä Tietokilpailut, visat Ryhmäytymistä tukevat pelit (esim. luokanohjaus) Oppimispeleissä pyritään harjoittelemaan opittuja taitoja. Pelin puitteet pitää suunnitella hyvin etukäteen. Hyvän pelin luominen on haastavaa, mutta ei välttämättä työlästä. Toisaalta kerran luotua peli on helppo hyödyntää uudestaan. Tärkeä oppimisen mahdollistava tekijä on pelaamisen havainnointi ja analysointi. Pelaaminen ei ole itsetarkoitus vaan siitä opittavat asiat.

3 Leikit Roolipelit ja –leikit (esim. näytelmät, lavastetut kohtaukset)
Käsitteitä avaavat leikit Rakentelu, mallintaminen (esim. muovailuvaha, jäteainekset) Kuvapatsaiden rakentaminen, pantomiimit (käsitteet) Mielipidejanat Sanaleikit (esim. ryhmittely, alias), arvoitukset Piha- ja liikuntaleikit, musiikkileikit Draama- ja nukketeatterileikit

4 Leikit jatkuu… Koulussa yleensä ohjattua leikkimistä, ei vapaata.
Oppimisessa on tärkeää toiminta ja leikissä oppilas on aktiivinen tekijä ja kokija. Leikkiä voi olla vaikea mieltää oppimistilanteeksi, koska siinä ei aina ole selkeitä tavoitteita eikä se johda välittömään lopputulokseen. Tärkeä oppimisen mahdollistava tekijä on leikin havainnointi ja analysointi.

5 Draama Kertomusten, teemojen ja opetettavien sisältöjen tutkimista teatterin, leikin ja kasvatuksen keinoin. Luodaan merkityksiä fiktion ja roolissa toimimisen kautta. On: yhdessä tekemistä, osallistumista, yhteisen näkemyksen luomista, jokaisen osallistujan arvojen ja mielipiteiden itsetutkiskelua. Ei ole: teatteriesityksen tekemistä tai katsomista. Antaa mahdollisuuden kokeilla uusia rooleja, uutta ajatustapaa, pohtia arvoja ja ihmissuhteita, entä jos –tilanteita ja vaihtoehtoja. Draamakasvatuksessa opitaan: sisältöä (esim. millaisia ympäristövaikutuksia liikkumisella on) omaa itseä (esim. miten käyttäydyn ryhmässä) sosiaalisia taitoja (esim. miten voin vastustaa sosiaalista painetta) muotoa eli draamaa Käytettyjä työtapoja: lämmittely, roolityöskentely, improvisoidut esitykset, piirretty rooli, ohjaaja roolissa, still-kuva, pantomiimi, koko ryhmän liikkuva kone tai patsas, herättävät kokemukset/hätkähdyttäminen…

6 Draama jatkuu… Draama-oppitunnilla huomioitavia seikkoja
virittäytyminen eli lämmittelyharjoitus, esim. kontaktiharjoitus aiheen käsittely roolisuojan varmistaminen nimeämällä roolihenkilöt roolien riisuminen ja kokemusten purku eheyttävä lopetus, kokoaa annin ja suuntaa tulevaan. Pelkkä kokemus ei takaa oppimista vaan se tarvitsee työstämisen, reflektion. ohjaajan tehtävä edellyttää valmistautumista innostaminen, heittäytyminen, itseensä uskominen roolissa pysyminen, tilan antaminen ajankäytöstä huolehtiminen, turvallisuus palaa myöhemmin draamakerran herättämiin ajatuksiin

7 Hyviä sivuideoita: Tarinanetti: harjoituksia
Draamapedagogisia menetelmiä terveyskasvatukseen


Lataa ppt "tavallisen opettajan kokemina"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google