Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

1 Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus 1 2014-12-15 Työvalta / Kaarnakorpi, Laine, Muotka, Ovaska ”Tekemällä oppii!” - Liiketalouden perustutkinto.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "1 Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus 1 2014-12-15 Työvalta / Kaarnakorpi, Laine, Muotka, Ovaska ”Tekemällä oppii!” - Liiketalouden perustutkinto."— Esityksen transkriptio:

1 1 Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus 1 2014-12-15 Työvalta / Kaarnakorpi, Laine, Muotka, Ovaska ”Tekemällä oppii!” - Liiketalouden perustutkinto työvaltaisesti

2 2 Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus 2 2014-12-15 Työvalta / Kaarnakorpi, Laine, Muotka, Ovaska Kesken vuotta aloittava Opintojen täydentäjä Pudokas Pieni ryhmä Kesken vuotta aloittava Opintojen täydentäjä Pudokas Pieni ryhmä ORIENTAATIO Valinnaiset opinnot (työvaltaisen opis- kelun kokeilu) Ammatilliset opinnot Yhteiset opinnot VALMISTUMINEN/ TYÖLLISTYMINEN Oppilaitoksella tapahtuva oppiminen TYÖVALTAINEN OPETUSSUUNNITELMA HOJKS: hops, tops, hensu Työpaikalla tapahtuva oppiminen

3 3 Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus 3 2014-12-15 Työvalta / Kaarnakorpi, Laine, Muotka, Ovaska Työvaltainen opetussuunnitelma Tehdään koulukohtaisen opetussuunnitelman pohjalta Työpaikalla suoritettavat opinnot Oppilaitoksella suoritettavat opinnot Esim. yhteisistä ammatillisista opinnoista (liiketalous ja hallinto) noin puolet

4 4 Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus 4 2014-12-15 Työvalta / Kaarnakorpi, Laine, Muotka, Ovaska Orientaatio Orientaation tavoitteet: – HOJKSin ja HOPSin laatiminen – Työpaikan hakeminen – Työvaltaisen opetussuunnitelman henkilökohtaistaminen – Yleisten työelämävalmiuksien hankkiminen – Motivaation kartoittaminen Vapaasti valittavat opinnot toimivat orientaationa työvaltaiseen opiskeluun

5 5 Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus 5 2014-12-15 Työvalta / Kaarnakorpi, Laine, Muotka, Ovaska Hops Kartoitetaan työpaikkakohtaisesti mahdollisuudet suorittaa opintoja työvaltaisesti Sovitaan opiskelijakohtaisesti työpaikalla ja oppilaitoksella suoritettavat opintojaksot Aikataulutetaan opinnot Määritellään opintojaksojen tavoitteet Opintoviikot kertyvät samalla tavalla kuin koulukohtaisessa opsissa Opiskelijalla on mahdollisuus siirtyä takaisin luokkaopetukseen

6 6 Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus 6 2014-12-15 Työvalta / Kaarnakorpi, Laine, Muotka, Ovaska Kenelle työvaltainen opiskelu sopii? Pudokas, joustavalla sisäänotolla aloittava, opintojen täydentäjä, pienryhmä Työllistyminen mahdollista Asenne ja motivaatio kunnossa Mahdollisesti näyttöä aikaisemmilta työssäoppimisjaksoilta tai aikaisempaa työkokemusta Oma aktiivisuus (esim. työpaikan hankinnassa)

7 7 Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus 7 2014-12-15 Työvalta / Kaarnakorpi, Laine, Muotka, Ovaska Tyypillinen työvaltainen opiskelija Oppii tekemällä Työskentelytavoiltaan nopeatempoinen Keskittymisvaikeuksia Teoriaopinnoissa vaikeuksia Lukivaikeuksia Matemaattisia vaikeuksia Hahmotusvaikeuksia

8 8 Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus 8 2014-12-15 Työvalta / Kaarnakorpi, Laine, Muotka, Ovaska Työvaltaiseen opiskeluun sopiva työpaikka Tuttu työssäoppimispaikka ja työpaikan sijainti kohtuullisen lähellä oppilaitosta Organisaatiossa mahdollisuus tehdä erilaisia työtehtäviä Sopimus mahdollisimman pitkäksi aikaa -> mahdollisuus monipuolisempiin tehtäviin Vähittäiskaupasta helpointa löytää sopivia työtehtäviä Asiakaspalvelun ja markkinoinnin opintojen työvaltaistaminen onnistuu parhaiten

9 9 Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus 9 2014-12-15 Työvalta / Kaarnakorpi, Laine, Muotka, Ovaska Työpaikalla tapahtuva ohjaus Työpaikalla nimetty koulutettu työpaikkaohjaaja Työpaikkaohjaaja tietää työvaltaisen opiskelun opiskelijakohtaiset tavoitteet Työpaikkaohjaajalla aikaa ohjaukseen ja opiskelijan tukemiseen Työpaikkaohjaaja toimii työparina ja mahdollisesti samalla työvalmentajana

10 10 Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus 10 2014-12-15 Työvalta / Kaarnakorpi, Laine, Muotka, Ovaska Työvaltaisen opiskelun onnistumista tukevia asioita Toimiva yhteistyö opettajan, työpaikkaohjaajan ja opiskelijan välillä Onnistunut perehdyttäminen ja ohjaus työpaikalla Mahdollisesti työvalmentajan tuki Mahdollisuus osallistua työpaikan koulutustilaisuuksiin ja palavereihin Saatavilla perehdytysmateriaalia ja muuta organisaation toimintaan liittyvää materiaalia (esim. ketjukäsikirjat, tuotekansiot)

11 11 Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus 11 2014-12-15 Työvalta / Kaarnakorpi, Laine, Muotka, Ovaska Työvaltaopettaja Näkee työvaltaisen opiskelun mahdollisuutena Suunnittelee opiskelijakohtaisen ohjelman työvaltaisesti Tekee yhteistyötä opiskelijan, vastuuopettajan, aineenopettajien, työpaikkaohjaajan ja työvalmentajan kanssa Tukee opiskelijaa, tiivis yhteydenpito opiskelijaan / työpaikkaan Hopsin pitäminen ajan tasalla Hojksin toteutumisen seuraaminen

12 12 Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus 12 2014-12-15 Työvalta / Kaarnakorpi, Laine, Muotka, Ovaska Oppilaitoksella tapahtuva opiskelu Opiskellaan opintojaksoja, joiden tavoitteita ei työpaikalla voida saavuttaa 1 – 3 päivää viikossa Opiskelu ryhmän mukana Henkilökohtainen ohjaus –Oppimistehtävien tekeminen –Erityistä tukea vaativat opintojaksot –Opintojen muu tukeminen

13 13 Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus 13 2014-12-15 Työvalta / Kaarnakorpi, Laine, Muotka, Ovaska Opiskelijoiden suusta ” Tää on tosi motivoivaa” ” Jippii, opinnot etenee” ” Helpompi, kun voi oman työn kautta selittää” ” Itsevarmuuteni lisääntyy joka päivä” ” Tää on ainoa tapa, jolla voin opiskella” ” Hyvä mahdollisuus, en valmistuisi ilman tätä” ” Hyvä tapa, käytännönläheistä”


Lataa ppt "1 Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus 1 2014-12-15 Työvalta / Kaarnakorpi, Laine, Muotka, Ovaska ”Tekemällä oppii!” - Liiketalouden perustutkinto."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google