Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Pilottiprojekti viljelijätukien sähköisestä hausta 2008 Kokemuksia ja palautetta Ilkka Kommeri.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Pilottiprojekti viljelijätukien sähköisestä hausta 2008 Kokemuksia ja palautetta Ilkka Kommeri."— Esityksen transkriptio:

1 Pilottiprojekti viljelijätukien sähköisestä hausta 2008 Kokemuksia ja palautetta Ilkka Kommeri

2 Taustaa Laki sähköisestä asioinnista hallinnossa (1318/1999, uudistettu 13/2003) Viljelijätietojen selainpalvelu Vipu käyttöön 2003 Sähköinen sonnipalkkiohaku käyttöön 2005 –Vipun ja sähköisen sonnipalkkiohakemuksen käyttö suhteellisen vähäistä (10-15 % viljelijöistä) Peltokarttasovellus viljelijöiden käyttöön 2007

3 Projektin tavoitteet ja lopputulos Määritellä, suunnitella ja toteuttaa rajoitettu pilottisovellus vuoden 2008 viljelijätukien päätukihakuun. –Vähintään 50 viljelijää hakee tukea sähköisesti 2008. Hankkia kokemuksia –Teknologiasta –Sähköisestä hakuprosessista –Sähköisen lomakesovelluksen liittymistä kolmannen osapuolen toimittamiin viljelijäohjelmiin ja Tukisovellukseen Tavoitteena ottaa pilotti käyttöön 1.4.2008 Käyttäjien kokemukset kartoitetaan Projektin lopputuloksena on toimiva pilottisovellus ja kokemuksia viljelijätukien sähköisestä tukihausta. Pilotin kokemusten perusteella päätetään jatkotoimista.

4 Sähköisen tukihaun ympäristö

5 Projektin rajaukset I Mukana 14 kuntaa kolmen TE-keskuksen alueella (Varsinais-Suomi, Etelä-Pohjanmaa, Pohjois-Savo) –Käyttäjien neuvonta pääosin kuntien vastuulla, Mavin help-desk auttoi tietyissä tilanteissa Rajattu toiminnallisuus –Sisällöllisesti mukana101A, 101B, 102A, 102B –Esim. peruslohkojen hallinnansiirrot, yhdistämiset ja jaot, tukioikeuksien hallinnointi oli rajattu pilotin ulkopuolelle

6 Projektin rajaukset II Kolme viljelysuunnitteluohjelmistoja tarjoavaa ohjelmistotoimittajaa mukana –Suonentieto, Pro-Agria ja Softsalo –Kasvulohkodatan siirto sähköiseen palveluun

7 Tuloksia 2008 Yleisesti ottaen projekti onnistui hyvin –Kaikki tärkeimmät tavoitteet saavutettiin Sovellus oli käytössä koko huhtikuun ilman isompia ongelmia Saatiin kokemuksia erilaisista tekniikoista ja rajapinnasta kolmansien osapuolten toimittamiin ohjelmiin 256 tilaa jätti hakemuksia sähköisesti (1008 lomaketta) –Noin 2/3 siirsi kasvulohkotiedot viljelysuunnitteluohjelmasta Saatiin paljon hyödyllistä palautetta sekä loppukäyttäjiltä että kuntien viranomaisilta

8 Kokemuksia ja johtopäätöksiä I Pilotin myötä saatiin arvokasta kokemusta ja tietoa jatkoa varten –Pilotin kautta tuli esiin monenlaisia tukikäsittelyn ongelmia ja yksittäistapauksia Sähköisen tukihaun kehittäminen edellyttää sekä hallinnon että tietojärjestelmien kehittämistä yhtäaikaisesti Viranomaistoiminnot pitää saada käyttöön samoihin aikoihin kun sähköinen tukihaku avataan

9 Kokemuksia ja johtopäätöksiä II Kuntien asenne ja viljelijöiden rohkaiseminen tärkeää sähköisen tukihaun kannalta Kaksitasoinen käytön tuki (kunnat – Mavin HD) toimi ainakin pilotissa hyvin EU-avustajat/neuvojat tärkeä sidosryhmä sähköisessä asioinnissa Pilotin käyttöaika 07.00-24.00 (7 pv/viikko) riittävä?

10 Sovelluksesta saatua palautetta Lomake 101A (MAATILALOMAKE) + Lomake oli hyvä. Helppo ja selkeä täyttää Lomake 101B (TUKIHAKEMUS) + Lomake oli selkeä ja nopea täyttää - Liitteitä ei pystynyt palauttamaan sähköisesti (esim. vuokrasopimus) Lomake 102A (PERUSLOHKOLOMAKE) + Helppokäyttöinen ja selkeä + Esitäyttövaihtoehdot kätevät, helpottivat täyttöä huomattavasti - enemmän väriä, rivit eivät erotu kunnolla - eroavaisuuksia paperilomakkeen ja sähköisen lomakkeen kesken - lohkojen jakoja ja yhdistämisiä ei voinut tehdä sähköisesti Lomake 102B (KASVULOHKOLOMAKE) - epäselvä ja sekava lomake - ei näkynyt kokonaan ruudulla + muutaman mielestä ok, + esitäyttö viljelysuunnitteluohjelmistosta hyvä juttu!

11

12

13

14

15 Lomakkeiden esikatselu/tulostus

16 Palvelun käytettävyys Vastausten keskiarvo 8,5

17 Palvelusta saatava hyöty Vastausten keskiarvo 8,7

18 Palvelu kokonaisuutena Vastausten keskiarvo 8,7

19 Palvelun hyvät puolet, (avoin kysymys) - hakemuksia voi jättää virka- ajan ulkopuolella - ei tarvitse jonottaa maataloustoimissa palautettaessa lomakkeita - täyttäminen ja palautus on nopeaa - helpottaa tukihakemusten täyttöä, koska allekirjoituksia ei enää tarvita - yhteensopivuus viljelysuunnitteluohjelmistojen kanssa Palvelun huonot puolet, (avoin kysymys) - kaikkia lomakkeita pystynyt palauttamaan sähköisesti - pdf- lomakkeiden luonti ja tulostus takkuili - tekniikan toimivuus, hakemusten perille meneminen - kun hakemukset jätetään sähköisesti jää kunnan tekemä hakemusten tarkistus pois, jolloin ei voida olla varmoja siitä, onko hakemukset täytetty oikein vai ei

20 Käyttö tunneittain

21 Käyttö viikonpäivittäin

22 Käyttö hakuaikana


Lataa ppt "Pilottiprojekti viljelijätukien sähköisestä hausta 2008 Kokemuksia ja palautetta Ilkka Kommeri."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google