Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Seminaarin tavoitteet Murmanskissa 1.-2. joulukuu 2010 Mare Rantaniemi ja Natalia Strelskaja Projektipäälliköt.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Seminaarin tavoitteet Murmanskissa 1.-2. joulukuu 2010 Mare Rantaniemi ja Natalia Strelskaja Projektipäälliköt."— Esityksen transkriptio:

1 Seminaarin tavoitteet Murmanskissa 1.-2. joulukuu 2010 Mare Rantaniemi ja Natalia Strelskaja Projektipäälliköt

2 Laatu Compa-projektissa Asiakaslähtöinen Koulu tarjoaa hyvätasoisen oppimisympäristön, missä opettajat ovat päteviä ja motivoituneita, yhteisön ja koulun vuorovaikutus aktiivista ja kaiken tavoitteena on opiskelijan osaamisen ja elämänhallinnan kehittäminen. Prosessiperustainen Dokumentointi, läpinäkyvyys, saatavuus, selkeys

3 Mitä varten manuaali Väline yhteisön osallistumisen kehittämiseksi Opas kehittäjille Yhteisen osaamisen kokoelma Disseminointi laajemmin alueella Hyvien käytäntöjen saatavuus myös muiden toimijoiden käyttöön Tulosten tiedottaminen yhteiskunnallisille partnereille

4 Mitä varten matriisi Itsearviointiväline Yhteiset indikaattorit ja kriteerit Kehittämisväline Myös muiden toimijoiden käyttöön Väline myös kuntien käyttöön

5 Tavoitteita työryhmille 1. Hyvät käytänteet 2. Best practices – Parhaat käytänteet 3. Malli yhteisöjen osallistumiselle koulutuksen laadun arvioinnissa - Koulun, kunnan ja aluetasolla 4.Käytäntöjen disseminointi 5. Käytäntöjen adaptointi 6. Matriisi 7. Palaute – ryhmäkeskustelua 8. Hyvien ja huonojen kokemuksien listaus 9.Suosituksia ministeriölle listaus 10.Manuaalin sisältö ja pilottien case-rakenne

6 Team 1 1. Käsikirja (manuaali, ohjeistus, opas): Models for Community Participation in General Education for Improvement of the Quality of Education - Yhteisöjen osallistumisen mallin kuvaus -Koulujen ja kuntien hyvät ideat ja käytäntöjen esimerkit: -Yhteisöpartnereiden tiedottaminen Manuaali (mahdollinen sisältö): Sisältö -rakenne, Tausta Pilottien kuvaus – kuvausten rakenne Parhaat käytänteet – “Best practices” Matriisi Suosituksia Venäläisten ja suomalaisten eksperttien: analyysit yhteiskunnan ja koulun vuorovaikutuksesta Lapissa ja Murmanskin alueella? Pilottien vertailu – Suomi jas Venäjä tai pilottien yhteenveto

7 Team 2. Matriisi käyttöön kouluissa ja kunnissa. Matriisin käytön mahdollisuuksia Vastuutuksia Pitäisikö pisteyttää indikaattorit ? Pilottien kokemusten adaptointi i ja disseminointi; - suositukset; Toiveita opettajien täydennyskoulutukselle; Mitä asioita yhteisön osallistumismallin pitäisi sisältää - listaus

8 Asioita pohdittavaksi: -Mitkä ovat käytäntöjen yleisluontaiset piirteet? -Löytyykö piloteista jotain yhteisiä linjoja, onnistuneita piirteitä, käytäntöjä, ratkaisuja? -Mitkä ovat näiden käytäntöjen tai piirteiden säilyttämisen edellytykset organisaatioissa? -Miten prosesseja (muutosprosesseja) organisaatioissa hallittiin(hallitaan)? -Miten sidosryhmät sitoutettiin -Mitä opittiin? -Hyvien käytäntöjen kriittisiä pisteitä, vinkkejä -Hyviin käytänteisiin ja niiden siirtämiseen liittyy aina oppimisprosessi, jossa myös hiljaisella tiedolla on merkittävä asema.

9 Odotukset Saada uusia välineitä koulujen, kodien ja yhteisöjen välisen yhteistyön työstämiseksi ja kehittämiseksi Hyvän kumppanuuden ja käytänteiden kehittäminen koulujen ja hallintojen välille Uuden tutkimustiedon tuottaminen opettajakoulutuksen käyttöön Oppia Murmanskin ja Lapin koulujen hyvistä käytänteistä

10


Lataa ppt "Seminaarin tavoitteet Murmanskissa 1.-2. joulukuu 2010 Mare Rantaniemi ja Natalia Strelskaja Projektipäälliköt."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google