Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kielikoulutuskeskus / HAMK Mari Kokkonen

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kielikoulutuskeskus / HAMK Mari Kokkonen"— Esityksen transkriptio:

1 Kielikoulutuskeskus / HAMK 23.1.2013 Mari Kokkonen

2 Uuden kynnyksellä opetuksessa
Näkökulmana kieli- ja viestintä- osaaminen

3 Iltapäivän ohjelma: Marin alustus Ryhmätyöskentely
Modulaarisuus Työelämän tarpeita vastaava osaaminen? Odotukset opettajalle? Odotukset opiskelijalle? Ryhmätyöskentely Ryhmätyöskentelyn tulokset ja yhteenveto

4 Luoda IDEOITA siihen, mitä muutos tarkoittaa omassa työssäni
Tavoitteena: Luoda IDEOITA siihen, mitä muutos tarkoittaa omassa työssäni

5 Modulaarisuus OPSissa / OSKUssa
Tutkinnon edellyttämä osaaminen rakentuu moduuleista Rakenne tuottaa väh. 55 op /vuodessa Luovutaan koulutusohjelma- nimekkeistä MODUULI on osaamistavoitteiltaan määritelty sekä sisällöltään ja toteutukseltaan joustava osaamiskokonaisuus Osaamistavoitteet ovat ajassa säilyviä, riittävän yleisiä Moduulit 15 op, opintojaksot 3-5 op

6 FUAS-tasolla linjattua
”ydinosaaminen” ”täydentävä osaaminen” HOPSit laaditaan moduulipohjalta Oppimista ohjataan moduuleittain Opettajien työn suunnittelu moduulipohjalta työkalut? Ohjausosaaminen Ydinkysymys: miten liimataan osaamiset toisiinsa?

7 Työelämän tarpeita vastaava osaaminen
KESU, EQF Keskeisiä työelämätaitoja korkea-asteelta: (Nykänen & Tynjälä 2012) Akateeminen tiedonmuodostus Tiedon integraation taidot Sosiaaliset ja viestintätaidot Itsesäätelytaidot Johtamis- ja verkostoitumistaidot ”Tutkimusten mukaan korkeakoulusta valmistuneet ovat kokeneet, ettei koulutus ole antanut riittäviä valmiuksia ja taitoja, joita työelämässä tarvitaan” Työelämässä tarvittavia valmiuksia / EK / Oivallus:

8 Työelämätaitojen kehittämisen suunta
Mistä:? Koulutuksessa painotetaan tutkimusperusteisuutta, yhteys työelämään koetaan tärkeäksi yleisellä tasolla Työelämäsuhteiden hoitaminen keskitetty spesialisteille Verkostoituminen vähäistä Minne? Koulutuksen arvopohjassa työelämälähtöisyys, työelämän ja koulutuksen luottamus, sitoutuminen yhteistyöhön, osaaminen ja oppiminen jaettua Ops ja toimintatavat suosivat verkostoitumista Työelämäsuhteet upotettu rakenteisiin ja opsiin

9 Kehittämisen suunta: Mistä? Työelämäasiat omina kursseinaan
Erityistyöntekijät , työntekijöiden selkeä työnjako Teoriaa Teoreettinen tieto, käytännöllinen tieto ja itsesäätelytieto erillisiä Erikoistunut ohjaaja koulutuksen ja työelämän siirtymässä Minne? Ops kirjoitettu osaamispohjaisesti Linjakkuus: osaamistavoitteet – arvioinnin kriteerit arvioinnin menetelmät - sisältö Työelämä fuusioitunut toimintaan Monipuolisten oppimisympäristöjen käyttö – osaamistavoitteiden mukaan Ei ”menetelmällistä itsetarkoitusta”

10 Minne? Eri toimijoiden oppiminen on toisiaan ruokkivaa
Yhteistoimintainen opiskelijoiden, opettajien ja työelämän hankeyhteistyö muuttaa ajattelua ja toimintatapoja Teoreettinen, käytännöllinen ja itsesäätelytieto fuusioituneet Teorian tarve lähtee kulloinkin ratkaistavasta ongelmasta Ohjaus, arviointi, reflektointi läheisiä prosesseja Kaikki opettajat työskentelevät oppimisen ohjaajana Opiskelija toiminnan keskiössä

11 Suunta opiskelijan kannalta
Ottaa huomioon opiskelijan aiemman osaamisen, tiedon, käsitykset Vahvistaa opiskelijan Ongelmanratkaisutaitoja Johtamistaitoja, vastuunottoa, oma-aloitteisuutta Reflektointitaitoja Ryhmätyöskentely- ja sosiaalisia taitoja Kielellisiä valmiuksia, vuorovaikutustaitoja Verkostoitumistaitoja ja verkostoja Valinnanmahdollisuuksia – lisää motivaatiota Selkeyttävät opiskelijan: Ymmärrystä siitä, mitä oikeasti osaa Tavoitteenasettelua (mitä voi saavuttaa) Työnhakua

12 Suunta opettajan kannalta:
Opettajat työskentelevät koulutuksen ja työelämän rajapinnalla yhdessä toistensa ja opiskelijoiden kanssa Opettaja ei mene teoria edellä opetustilanteeseen, vaan tutkiminen, analysointi ja reflektointi tapahtuvat yhdessä opiskelijoiden kanssa Opettaja myös oppija, oppija myös ohjaaja Pitkäkestoinen opettajien yhteis- suunnittelu ja työskentely yhdessä Osaamisen jakaminen, kollegatuki

13 Pohdi ja keskustele oman työsi näkökulmasta:
Mitä tulee vähentää? Mitä tulee vahvistaa? Mitä voidaan poistaa? Mitä uutta pitää luoda? ”Uuden kynnyksellä” Opetussuunnitelman sisällöt Opetussuunnitelman tavoitteet Opetuksen käytänteet ja toimintatavat Työn organisointi Tilat, välineet ja materiaalit Oppimisympäristöt Jne.. Lähde: Sinisen meren strategia (2007)


Lataa ppt "Kielikoulutuskeskus / HAMK Mari Kokkonen"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google