Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kielten opiskelu multimediaohjelmiston avulla Kieli-pilotti Tutkija, KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus ETÄKAMUn loppuseminaari.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kielten opiskelu multimediaohjelmiston avulla Kieli-pilotti Tutkija, KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus ETÄKAMUn loppuseminaari."— Esityksen transkriptio:

1 Kielten opiskelu multimediaohjelmiston avulla Kieli-pilotti Tutkija, KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus ETÄKAMUn loppuseminaari 21.-22..1.1999

2 Pilotin tausta ja tavoitteet Kielten opiskelu monimuotoisesti Multimediaohjelmistojen hyödyntäminen Opiskelu työn ohessa Ajasta ja paikasta riippumattomuus Tavoitteena... Multimedia-avusteisen kielen opiskelun kehittäminen Verkkoympäristöön soveltuvien kieltenopetustekniikoiden kehittäminen Riikka Pajunen 22.1.1999 ETÄKAMUn loppuseminaari 21.-22..1.1999

3 Yhteistyötahot Promentor Solutions Oy AAC-opisto Sonera Kaakonseudun oppimiskeskus Kotkan opisto Riikka Pajunen 22.1.1999 ETÄKAMUn loppuseminaari 21.-22..1.1999

4 Pilottiprojektit Soneran henkilöstö Englannin kielen monimuotokurssi, lähiopetusta ja itseopiskelua Mukana seitsemän oppijaa Testattavana Promentorin Business or Pleasure - ohjelmisto Kotkan opisto Mukana monta erityyppistä englannin kielen kurssia Testattavana Promentorin Business or Pleasure - ohjelmisto Riikka Pajunen 22.1.1999 ETÄKAMUn loppuseminaari 21.-22..1.1999

5 Pilottiprojektit Kaakonseudun oppimiskeskus Englannin kielen monimuoto-opiskelujakso Pääpaino itsenäisellä työskentelyllä, tarvittaessa tutorin ohjaus videoneuvottelun avulla Kurssilla mukana 16 henkilöä Riikka Pajunen 22.1.1999 ETÄKAMUn loppuseminaari 21.-22..1.1999

6 Business or Pleasure Riikka Pajunen 22.1.1999 ETÄKAMUn loppuseminaari 21.-22..1.1999

7 Pilotin arviointi Promentorin multimediapohjaisen kieltenopetusohjelmiston pedagoginen ja tekninen arviointi Tiedonhankintamenetelmä Kyselylomake, jossa myös avoimia kysymyksiä Soneran pilottiprojektista valmistunut pro-gradu - tutkimus, jossa arvioidaan mm. itseohjautuvuusvalmiuksia ja tutorointia. http://matriisi.ee.tut.fi/kamu/sisaiset/julkaisut/roos_mia.wpd Riikka Pajunen 22.1.1999 ETÄKAMUn loppuseminaari 21.-22..1.1999

8 Pilottiprojektien arviointi Pedagoginen arviointi Mielekkään oppimisen seitsemän ominaisuutta: Konstruktiivisuus, aktiivisuus, yhteistoiminnallisuus, intentionaalisuus, kontekstuaalisuus,siirtovaikutus, reflektiivisyys Tekninen arviointi Käyttöliittymän selkeys, ohjelmiston käytettävyys, kielen oppimista tukevat työvälineet Riikka Pajunen 22.1.1999 ETÄKAMUn loppuseminaari 21.-22..1.1999

9 Tulokset Konstruktiivisuus Tehtävien valinta oman kiinnostuksen sekä aiempien tietojen ja taitojen pohjalta Ohjelmisto antoi palautetta tehdyistä tehtävistä Ei tue vuorovaikutteisuutta oppijoiden välillä Aktiivisuus Oppijat kokivat tehtävät haasteellisiksi Lähitavoitteiden asettaminen mahdollista Riikka Pajunen 22.1.1999 ETÄKAMUn loppuseminaari 21.-22..1.1999

10 Tulokset Yhteistoiminnallisuus Pilottiprojekteissa yhteistoiminnallisuudella pieni rooli Toisten oppijoiden osaamista ei voitu ohjelmiston puitteissa hyödyntää Intentionaalisuus Oppijat kokivat tehtävät pääosin merkityksellisiksi oman toimintansa kannalta Ohjelmisto koettiin virikkeelliseksi opiskeluympäristöksi Riikka Pajunen 22.1.1999 ETÄKAMUn loppuseminaari 21.-22..1.1999

11 Tulokset Kontekstuaalisuus Ohjelmisto tarjoaa laaja-alaisen teemaympäristön kielen käytännön harjoitteluun Siirtovaikutus Hyödynnettävyys arkielämän tilanteisiin vaihteli oppijoiden erilaisten elämäntilanteiden vuoksi Riikka Pajunen 22.1.1999 ETÄKAMUn loppuseminaari 21.-22..1.1999

12 Tulokset Reflektiivisyys Oman oppimisen testaamisen mahdollisuus Muilta oppijoilta ei saatu palautetta->oppijat oman arvionsa varassa Tekninen arviointi Käyttöliittymä koettiin selkeäksi ja suhteellisen helppokäyttöiseksi. Käyttö koettiin kokonaisuutena suhteellisen vaivattomaksi. Toimintoihin kielen oppimisen suhteen oltiin suhteellisen tyytyväisiä. Riikka Pajunen 22.1.1999 ETÄKAMUn loppuseminaari 21.-22..1.1999

13 Ajatuksia ja haasteita Oppijan valmiudet itseopiskeluun? Huomio ohjaukseen ja tukeen heti kurssin alussa Itseohjautuvuus ei kehity hetkessä Ohjelmiston joustavuus? Oman oppimisprosessin seuraaminen Vuorovaikutteisuus ohjelmiston sisällä Riikka Pajunen 22.1.1999 ETÄKAMUn loppuseminaari 21.-22..1.1999


Lataa ppt "Kielten opiskelu multimediaohjelmiston avulla Kieli-pilotti Tutkija, KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus ETÄKAMUn loppuseminaari."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google