Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Verkko-opetuksen laatu yliopisto-opetuksessa Vopla-hankkeen esiselvityksen tulokset Janne Sariola, HY Annikka Nurkka, LTY Sari Tervonen, KuY Verkko-opetuksen.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Verkko-opetuksen laatu yliopisto-opetuksessa Vopla-hankkeen esiselvityksen tulokset Janne Sariola, HY Annikka Nurkka, LTY Sari Tervonen, KuY Verkko-opetuksen."— Esityksen transkriptio:

1 Verkko-opetuksen laatu yliopisto-opetuksessa Vopla-hankkeen esiselvityksen tulokset Janne Sariola, HY Annikka Nurkka, LTY Sari Tervonen, KuY Verkko-opetuksen laatuseminaari Aiheena LERU yhteistyö Palaveri, seminaariin pohjaa ja ohjelmaa. Sekä muihin yliopistojen yhteistyö

2 Laadun- hallinnan työkalujen kehittäminen ja määrittely
Vopla-hanke Ohjausryhmä, seuranta ja arviointi Laatupalvelun kehittyminen Laatutietoisuuden kasvattaminen Vuosi Vuosi Vuosi Vuosi 2007 Selvitystyö Laadun- hallinnan työkalujen kehittäminen ja määrittely Pilotit Tavoite-neuvottelut Verkkokyselyt Haastattelut Työpajat Raportti Seminaarit Portaalityö Testaus Raportointi Tiedottaminen Tedottaminen Koulutus

3 Esiselvityksen tavoitteet
Kartoittaa verkko-opetuksen laadunhallintaan vaikuttavia tekijöitä Kartoittaa verkko-opetuksen laadunhallinnan tilannetta Avata laadunhallinnan näkökulmia - verkko-opetuksesta ja oppimisesta - verkko-oppimateriaaleista - verkko-opetuksen tukipalveluista Nostaa esiin verkko-opetuksen laadunhallintaan liittyviä kehittämisehdotuksia

4 Verkko-opetuksen laadunhallinnan lähtökohtia ja problematiikkaa
Lähtökohtia: korkeakoulutuksen laadunvarmistus, kansallisen tietoyhteiskuntaohjelman linjaukset, yliopistoissa tehdyt kyselyt (LTY, KuY) Laadun käsitteen monimuotoisuus: laatu voi olla poikkeuksellisuutta, virheettömyyttä, tarkoituksenmukaisuutta, vastinetta rahalle, muutosta Laatu eri toimijoiden näkökulmina: opettaja, oppija, rehtorit, ministeriö, työelämä Laatu koulutuksen eri vaiheissa: edellytykset, suunnittelu, toteutus, arviointi

5 Verkko-opetuksen laatukriteeristöistä?
Laatukriteeristöjä tarvitaan toiminnan tulosten arviointiin, minimitason varmistamiseen ja toiminnan ohjaamiseen Esimerkkejä kriteeristöistä Sloan: oppimisen tehokkuus, kustannus-tehokkuus, opiskeluresurssit, tiedekuntien tyytyväisyys, opiskelijoiden tyytyväisyys QAA: systeemin suunnittelu, akateemisten standardien noudattaminen, opetusohjelmien laadunhallinta, opiskelijoiden tuki, opiskelijoiden kommunikaatio Johtopäätöksiä laatukriteeristöistä - kehitetty kunkin maan tai opetustoimen tarpeisiin - painopiste siirtymässä opetuksesta ja sen suunnittelusta oppimistuloksiin

6 Verkko-opetuksen ja oppimisen laatu
Oppiminen verkko-opetuksen laadunhallinnan kehittämisen keskiöön Tutkimustuloksia hyvän opetuksen ja oppimisen piirteistä voidaan hyödyntää laatukriteeristöjen tuottamisessa Opetusstrategiat Opettajan toimintatavat ja tehokkaan verkko-opettajan piirteet Verkko-opettajan roolit Oppimisen mielekkyys

7 Verkko-oppimateriaalin laatu
Verkko-oppimateriaalin käsite opetuksellinen kokonaisuus, jolla on omat sisällölliset vaatimuksensa ja oppimiselle asetetut tavoitteensa, ja joka on käytettävissä internetin kautta Opintoaineistot Oppimateriaalit Muut opintoaineistot Digit. oppima-teriaalit Muut oppima-teriaalit Verkko-oppi-materiaalit Muut digit. oppimateriaalit Digit. opinto- aineistot Muut opinto- Verkko- opintoaineistot Muut digit. opintoaineistot

8 Verkko-oppimateriaalin laatu
laadunhallinnan malleja: oppimisaihioiden arviointimalli, käytettävyyden arviointi, oppimista edistävien elementtien arviointi, sekä sisältöjen arviointi kehittämistarpeita eri toimijoiden näkökulmista: tuottaja tai oppilaitos  tuotantoprosessin mallintaminen oppimateriaalien julkaisija  standardointi

9 Verkko-opetuksen tukipalvelut
Verkko-opetuksen ja oppimisen laadun kannalta keskeinen merkitys, koska verkko-opetus ja –opiskelu vaativat uusia taitoja ja osaamista sekä opettajalta että opiskelijalta Tarkoitetaan koulutusta sekä verkkokurssien suunnittelun ja oppimateriaalien sisältötuotannon tukea sekä tilojen, laitteiden ja ohjelmistojen tarjoamista opettajien ja opiskelijoiden käyttöön Kaikki yliopistot tarjoavat tukipalveluja Organisoinnin malli vaihtelee

10 Tukipalvelujen laatu Tukipalvelujen laadunhallinta vasta käynnistymässä yliopistoissa Nähdään luonnollisena osana muiden opetuksen tukipalvelujen laadunhallintaa Prosessikuvauksia tai laatukriteereitä on määritelty vain muutamissa yliopistoissa Runsaasti erilaisia tukimateriaaleja ja ohjeita, joita voidaan hyödyntää laadunhallinnan kehittämisessä

11 Kehittämisehdotukset esiselvityksen pohjalta
Verkko-opetuksen laatua tulee tarkastella osana opetuksen ja oppimisen laatua Verkko-opetuksen laadunhallinnassa keskeistä on laatutietoisuuden kehittäminen Asiakas- ja prosessinäkökulmat on nostettava esiin laatutyössä Verkko-opetuksen laadunvarmistaminen on kytkettävä osaksi strategista ohjaus- ja johtamisjärjestelmää Laadunhallinnan kehittämistä ja kokemusten vaihtoa varten tulee perustaa kansallinen verkko-opetuksen laatuverkosto

12 Vopla-hankkeen vaiheistus ja työpajatyöskentely
Ohjausryhmä, seuranta ja arviointi Laatupalvelun kehittyminen Laatutietoisuuden kasvattaminen Vuosi Vuosi Vuosi Vuosi 2007 Selvitystyö Laadun- hallinnan työkalujen kehittäminen ja määrittely Pilotit Tavoite-neuvottelut Verkkokyselyt Haastattelut Työpajat Raportti Seminaarit Portaalityö Testaus Raportointi Tiedottaminen Tedottaminen Koulutus

13 Tutustu

14 Laatutyöpajat Työpajat alkavat klo 13.00
Työpajojen tavoitteena on verkko-opetuksen prosessiajattelun kehittäminen Työpajojen sijainnit löytyvät seminaarikansiosta Tarkemmat ohjeet työpajatyöskentelystä saat työpajan alkaessa Ennen työpajoja omakustanteinen lounas klo 12-13 Keskustakampuksen lounasravintolat löytyvät kansiossa olevan kartan avulla

15 Antoisaa työpajaa jokaiselle!
-tiimi


Lataa ppt "Verkko-opetuksen laatu yliopisto-opetuksessa Vopla-hankkeen esiselvityksen tulokset Janne Sariola, HY Annikka Nurkka, LTY Sari Tervonen, KuY Verkko-opetuksen."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google