Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kasvatus- ja opetuspalvelukeskus Vs. arviointisuunnittelija Mia Lumio

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kasvatus- ja opetuspalvelukeskus Vs. arviointisuunnittelija Mia Lumio"— Esityksen transkriptio:

1 Kasvatus- ja opetuspalvelukeskus Vs. arviointisuunnittelija Mia Lumio
Koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminta – asiakaskyselyn tulokset, kevät 2006 Kasvatus- ja opetuspalvelukeskus Vs. arviointisuunnittelija Mia Lumio

2 APIP-TOIMINNAN TAUSTA JA TAVOITE
perusopetuslaki ja kuntakohtaiset toimintasuunnitelmat tavoitteena tukea ja edistää kodin ja koulun kasvatustyötä, lapsen tunne-elämän kehitystä ja eettistä kasvua, lapsen hyvinvointia ja tasa-arvoisuutta yhteiskunnassa sekä ennaltaehkäistä syrjäytymistä ja lisätä osallisuutta. tarjotaan turvallista ja virikkeellistä koulupäivää koululaisille

3 KYSELYN TEKNISET TIEDOT
kysely toteutettiin huhti-toukokuussa 2006 paperilomakkeella kyselyyn vastasi sekä kaupungin että muiden palveluntuottajien järjestämien apip-kerhojen asiakkaat (ei erityiskoulut) vastausprosentti 60 (722 vastausta)

4 TAUSTATIETOJA

5 TAUSTATIETOJA

6 TAUSTATIETOJA

7 APIP-KERHON VALINNAN SYYT
Suosituimmat syyt valita apip-kerho lapsella muuten pitkä yksinolo kotona vanhempien työssäkäynti turvallinen hoito ja turvallinen ympäristö kaverit myös kerhossa tarjolla ohjattua toimintaa hyvät kokemukset Lapsi olisi yksin tai vanhemman lapsen kanssa keskimäärin 3-4 tuntia päivässä, jos hän ei osallistuisi apip-kerhoon

8 KERHON TOIMINTAMUOTOJEN TÄRKEYS
Retkien osalta hajonta suurta

9 KERHOTOIMINNAN MERKITYS

10 KERHOTOIMINNAN MERKITYS

11 ERITTÄIN HYVIN TAI HYVIN
MITEN ONNISTUTTU ? ERITTÄIN HYVIN TAI HYVIN ”Lapsemme on viihtynyt ip-kerhossa erittäin hyvin, toiminta on monipuolista, kavereita ja tekemistä riittää, ohjaajat ovat mukavia ja välipalat olleet hyviä ja riittäviä” ”Lapsella on mahdollisuus myös itsenäistyä esim. kun saa lähteä yksin kerhosta kotiin”

12 KESKUSTELUT KOTONA lähes päivittäin keskustellaan siitä, mitä lapsi on kerhossa tehnyt, kavereista, toiminnasta, leikeistä, välipalasta keskustellaan käyttäytymisestä ja ohjaajien toiminnasta

13 LASTEN MIELIPUUHAT KERHOSSA
ulkoilu ja liikunta kavereiden kanssa leikkiminen askartelu liikuntasalivuorot kokkikerho savikerho omat esitykset ja näytelmät

14 LYHENNETTY IP-TOIMINTA
hyvä vaihtoehto 2.-luokkalaiselle hyvä vaihtoehto vuorotyötä/lyhennettyä työpäivää tekevän perheelle hinta pitäisi olla täten alhaisempi hyvä uusi vaihtoehto 49 % oli kiinnostunut tästä vaihtoehdosta

15 KEHITTÄMISEHDOTUKSIA
ryhmäkoko pienemmäksi, paremmat/isommat tilat osa-aikaisen toiminnan laajentaminen muille luokka-asteille ohjattua (harrastus)toimintaa lisää retkiä lisää aamuhoito alkavaksi aikaisemmin (7.30) joustavampi porrastettu hinnoittelu reppuvihko tms. palautekäytäntö, jatkuva puhelinyhteys ohjaajiin yhteinen valvottu läksyjentekohetki

16 KEHITTÄMISEHDOTUKSIA
teemaviikot lapsi mukaan suunnitteluun pienet kävelyretket lisää miehiä alalle ”kirjanpito” lasten kotiinlähtöajoista kehityskeskustelu vanhemmat-ohjaajat ulkoilumahdollisuus heti koulun jälkeen lukekaa enemmän lapsille kerhojen viikko-ohjelmat välipalalista etukäteen lapset itse tekemään välipalaa vuoroviikoittain suoritettavat apulaistehtävät

17 TULOSTEN HYÖDYNTÄMINEN
tulosten esittely seuraavan kerhotoimintakauden suunnitteluseminaarissa kerho-ohjaajille tulosten esittely kerhojen vanhempainilloissa kerhokohtaiset palautteet tulosten hyödyntämisestä kerhotoiminnasta vastaaville

18 Lapsen parhaaksi – tukea ja laatua apip-toimintaan
                                                         

19 OPM:N SELVITYS APIP-TOIMINNASTA (KEVÄT 06)
parantanut kaikkien lasten mahdollisuuksia osallistua ohjattuun, virkistävään ja turvalliseen toimintaan aamulla ja iltapäivällä vähentänyt lasten yksinäistä aikaa ilman aikuisen läsnäoloa helpottanut perheen ja työelämän yhteensovittamista heikoimmin toteutui lasten mahdollisuus omaan rauhaan ja lepoon

20 OPM:N SELVITYS APIP-TOIMINNASTA (KEVÄT 06)
SUOSITUKSIA, mm. Apip-toiminnan ja koulutilojen yhteiskäytön lisääminen Henkilöstön täydennyskoulutuksen kohdentaminen toiminnan arviointiin, laadun, toimintatapojen ja sisältöjen monipuolistamiseen ja yhteistyön kehittämiseen


Lataa ppt "Kasvatus- ja opetuspalvelukeskus Vs. arviointisuunnittelija Mia Lumio"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google