Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Tietoverkot ja sosiaalinen media Nappulavallankumous Tampereen yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan täydennyskoulutusta opettajille 15.9.2010, Päivi.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Tietoverkot ja sosiaalinen media Nappulavallankumous Tampereen yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan täydennyskoulutusta opettajille 15.9.2010, Päivi."— Esityksen transkriptio:

1 Tietoverkot ja sosiaalinen media Nappulavallankumous Tampereen yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan täydennyskoulutusta opettajille 15.9.2010, Päivi Svärd

2 Sosialinen media (Matikainen 2009) Sukulaiskäsite Web 2.0: yksisuuntaisesta (read- only) webistä kaksisuuntaiseen, vuorovaikutteiseen webiin (read-write) Yhteisöllisesti tuotettu tai ainakin jaettu mediasisältö Sosiaalisen median kolme taustatekijää (Kangas & Toivonen & Bäck 2007) SisältöYhteisöt Sosiaalinen media Web 2.0 http://www.valt.helsinki.fi/blogs/crc/sosiaalisen_ja_perinteisen_median_rajalla_raportti.pdf

3 Sosiaalisen median viisi ominaispiirrettä (Matikainen 2009; Erkkola 2008) 1.Erot perinteiseen mediaan: Vuorovaikutteisuus, kaksisuuntaisuus, avoimuus, demokraattisuus (?) 2.Kanonisoidun tiedon (uutistieto, tieteellinen tieto) kyseenalaistaminen: Tieto on pirstaleista, tieto rakentuu hajanaisesti ja sattumanvaraisesti 3.Teknologiasidonnaisuus: Välineet pohjautuvat Internet-teknologioihin ja hyödyntävät niitä 4.Kollektiivisuus: Yhteisöllisyys, joukkojen älykkyys, vertaistoiminta ja -tuotanto, sosiaalisen kanssakäymisen ja koordinoinnin uusi tapa 5.Kudelmaisuus: Monimuotoisuus ja -ulotteisuus, sosiaalisen median osien limittyminen toisiinsa; modulaarisuus, muokattavuus, monisäikeisyys Gerard79, http://www.sxc.hu Myös: kaupallisuus vs. kansalaislähtöisyys

4 Sosiaalisen median kuusi genreä (Matikainen 2009; Lietsala & Sirkkunen 2008) 1.Sisällön luominen ja julkaisu 2.Sisällön jakaminen 3.Verkostoitumis- ja yhteisöpalvelut 4.Yhteistuotanto 5.Virtuaalimaailmat 6.Liitännäiset 1.Blogit, wikit, podcasting 2.Kirjamerkkien, kuvien, videoiden jakaminen 3.Facebook, IRC-galleria, Ning 4.Wikipedia, Häme-Wiki 5.Habbo, Second Life 6.Google Maps

5 Tietoverkkojen käyttäjät Digiajan natiivit ja immigrantit (Prensky 2001) Internet-ajan natiiveille sosiaalinen media on paikka, jossa ollaan – immigranteille työkalu, jolla tehdään jotain Natiiveille työ, vapaa-aika, opiskelu sulautuvat sosiaalisen median kautta yhdeksi tavaksi olla Immigrantit voivat oppia toimimaan tietoverkossa, mutta eivät täysin omaksua sen kulttuuria Verkkojen vierailijat ja asukkaat (White 2008) Vierailija näkee sosiaalisen median työkalukokoelmana – asukas tilana ja paikkana olla Sama henkilö voi iästä riippumatta olla toisilla alueilla vierailija ja toisilla asukas Ammatillisesti voi olla tärkeää näkyä asukkaana eri foorumeilla, mutta vapaa- ajalla voi pysyä vierailijana – tai kokonaan poissa!


Lataa ppt "Tietoverkot ja sosiaalinen media Nappulavallankumous Tampereen yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan täydennyskoulutusta opettajille 15.9.2010, Päivi."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google