Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuMauno Hovinen Muutettu yli 9 vuotta sitten
2
Finnair konserni Tilikausi 1.4.-31.12.2000
3
KRIISISTÄ KASVUUN 1999: Totuuden hetki 2000: Sopeutus ja eväät tulevaisuuteen 2001: Uusien rakenteiden sisäänajo 2002: Kiihtyvä kasvu
4
Tulos kaksinkertaistui 1. Kannattavuus: Tulos ennen veroja nousi 103 % (125,1 milj.euroa) 2. Tuotot: Yksikkötuotot nousivat 8,1%, onnistunut kannattamattomien reittien eliminointi 3. Kustannukset: Toimintakulut ilman polttoainekuluja laskivat 1,1% 4. Tehokkuus: Maailman tehokkain B757 laivaston käyttö 5. Henkilöstö: Uudet palkitsemisjärjestelmät, tuottavuuden lisääntyminen 3,3 %, henkilöstöä 4,8 % vähemmän 6. Läpinäkyvyys: Neljännesvuosiraportointi Q1/1999, uusi konsernirakenne 1.1.2001
5
Fokus korkeassa laadussa 1. Laatu: Täsmällisin (AEA) ja paras eurooppalainen lentoyhtiö (yleisarvosana SoFie/IATA) 2. Palvelu: Paras palvelubrandi Suomessa (Markkinointi & Mainonta) ja jälleen paras viinikellari (Business Traveller) 3. Fokus vahvoihin brandeihin –Finnairin yritysidentiteetin uudistaminen –Finnmatkojen myynti, Aurinkomatkojen edelleen kehittäminen
6
Konsernin avainluvut
7
Finnair uuteen raportointiin Vuodesta 2001 alkaen tilikausi on kalenterivuosi Keskeisistä taloudellisista tunnusluvuista on annettu kalenterivuoden 2000 pro forma - luvut Vuoden 2001 alusta lähtien taloudellisessa raportoinnissa noudatetaan uutta kuuteen liiketoiminta-alueeseen perustuvaa rakennetta
8
Liikevaihto tasaisessa nousussa
9
Liikevoitto toiselle sadalle
10
Tulos tuplasti tukevampi Tulos ennen satunnaiseriä ja veroja
11
Vahva tulorahoitus MEUR % liikevaihdosta %
12
Sijoitetun pääoman tuotto, ROCE Vuosi 2000 WACC 8%
13
Oman pääoman tuotto
14
Henkilöstön määrä väheni 443:lla Konsernin henkilöstö keskimäärin
15
Lentotoiminnan henkilöstön tuottavuus Tarj. tonnikm (1000) / henkilö
16
Panostus ensiluokkaiseen kalustoon Investoinnit
17
Nettovelka pieneni
18
Tase edelleen vahva Omavaraisuusaste
19
Velkaantumisaste (Gearing)
20
Rahavirta/osake EUR
21
Finnair maksaa kilpailukykyistä osinkoa Osinko vuosittain MEUR % tuloksesta % * * Hallituksen esitys yhtiökokoukselle vuoden 2000 osingoksi on 0,40 euroa
22
EUR Osakekurssi suhteessa osakekohtaiseen omaan pääomaan
23
Tilivuoden viimeinen neljännes 1.10.-31.12.2000 Myönteinen yksikkötuoton kehitys jatkui –lentokuljetustuotot/RTK + 5,8% –lentokuljetustuotot/RPK + 7,4% Liikevoitto 28,6 milj. EUR (31,6) Myyntivoittoja 25,4 milj. EUR (22,8) Polttoainekulut + 66,4% Tilikauden muutoksesta johtuen liikevoittoon sisältyy poikkeuksellisia eriä, kuten: –varaus voitto- ja kannustinpalkkioista –lentokoneiden huoltojaksotuksia –käyttämättömien lippujen tuloutus Näiden ja muiden erien yhteisvaikutus n. -12 milj. EUR
24
Yksikkötuotot ja -kustannukset Muutos edelliseen vuoteen 1999 2000 %
25
MEUR 19981999 Liikevoitto neljännesvuosittain 2000
26
MEUR 19981999 Liikevoiton muutos vuosineljänneksittäin Käyttöomaisuuden myyntivoitot eliminoituna 2000 Muutos ilman tilikauden muutoksesta johtuvia poikkeuksellisia eriä, kuten: voitto- ja kannustinpalkkiot, lentokoneiden huoltojaksotukset, käyttämättömien lippujen tuloutus * *
27
FINNAIR-KONSERNIN LIIKETOIMINTA-ALUEET 1.1.2001 Liiketoiminta-alueet koostuvat entistä itsenäisimmistä liiketoimintayksiköistä ja tytäryhtiöistä Tavoitteena lisääntynyt läpinäkyvyys Tulosvastuu syvemmälle organisaatioon Kullakin oma liiketoimintalogiikkansa, tavoitteensa ja palkitsemisperusteensa Vastuu myös pääomasta ja sen tuotosta
28
Hyvässä kehityksessä kiinni myös vuonna 2001 Kasvu mahdollista nykyresursseilla Lisäetua syventyvästä allianssiyhteistyöstä Tehokkuutta uudella konsernirakenteella Kaikkien ammattijärjestöjen kanssa voimassa olevat sopimukset Parantunut toimivuus työyhteisöissä ja esimiestoiminnassa (Arvo- ja yrityskulttuuritutkimus) Sähköinen ja mobiili eFinnair Laivastouudistus kasvattaa Airbus-perhettä
29
Online -myynnin kasvuennuste Vuosi 2000 kokonaismyynti oli n. 60.000 matkustajaa V. 2001 arviot 175.000 – 300.000 välillä
30
Lähitulevaisuuden näkymät Toiminnallisen tuloksen ennakoidaan edelleen paranevan Tarjonnan kasvu 1-2 % tonnikilometreissä Investoinnit noin 275 milj. euroa, laivastouudistus jatkuu (Airbus A320 -perhe) Uutta kasvua Aasiasta –neljäs MD-11 kone reittiliikenteeseen talvella 2002 (Hongkong uusi kohde) –lomaliikenteeseen korvaajaksi kaksi vuokrattua B757 konetta
31
Haasteet vuonna 2001 Uusien rakenteiden sisäänajo Matkustajakäyttöasteen nostaminen Polttoainekulut Aeron ja syöttöliikenteen kehittäminen Valmius kiihtyvään kasvuun 2002 Toiminnallisen laadun ja palvelutason pitäminen jatkossakin huipputasolla
32
Liitteet
33
Polttoainehinnan kehitysindeksi 2000
34
Kysyntä ja tarjonta Koko liikenne -15 -10 -5 0 5 10 15 20 25 huh kes elo loka jou hel huh kes elo loka jou hel huh kes elo lloka jou % Kysyntä -Myydyt henkilö-Km Tarjonta - Tarjotut henkilö-Km 1999 1998 2000
35
Matkustajamäärät
36
Matkustajakäyttöaste laskenut
37
Reittikuljetustuottojen liikenteellinen jakauma 2000
38
Reittiliikenteen matkustajamyynnin jakauma 2000
39
Myydyt tonnikilometrit
40
Rahdissa vahva volyymikasvu
41
Rahtikilojen jakautuminen liikennelajeittain 2000
42
Tekniikan ulkoiset tuotot kasvussa Ei sisällä tuottoja Finnairin oman lentokaluston huollosta
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.