Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

EHopo Sari Hakkarainen Joensuun yliopisto Opetusteknologiakeskus Työkaluja tulevaisuuden opetussuunnitelmatyöhön – seminaari Helsinki 25.1.2005.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "EHopo Sari Hakkarainen Joensuun yliopisto Opetusteknologiakeskus Työkaluja tulevaisuuden opetussuunnitelmatyöhön – seminaari Helsinki 25.1.2005."— Esityksen transkriptio:

1 eHopo Sari Hakkarainen Joensuun yliopisto Opetusteknologiakeskus Työkaluja tulevaisuuden opetussuunnitelmatyöhön – seminaari Helsinki 25.1.2005

2 2 OVI - hanke  Joensuun yliopiston koordinoima virtuaaliyliopiston osahanke, joka on käynnistynyt vuonna 2001  Hankekausi 2001 - 2003 kohdistui verkkopalveluympäristön toteutukseen opiskelijoille  Vuodesta 2004 alkaen kohderyhmänä ohjaajat, opettajat, hallintohenkilöstö  OVI-ympäristö sisältää yliopisto-opiskelun ohjaukseen liittyvää materiaalia ja työvälineitä sekä opiskelijoille että ohjaajille

3 3 OVI – Ohjausta Virtuaalisesti  kaikille yliopisto-opiskelijoille ja opintojen ohjauksen parissa työskenteleville suunnattu verkkoympäristö  monipuolistaa yliopiston ohjauspalveluita tarjoamalla tukea opiskelun suunnitteluun ja ohjaukseen koko opiskeluajalle  koostuu neljästä toisiaan täydentävästä verkkopalvelusta  palveluiden käyttö on maksutonta ja ne toimivat itsepalveluperiaatteella

4 4 OVI - ympäristön verkkopalvelut

5 5 OVI-sivusto  tietoa ja harjoituksia yliopisto-opiskelijoille opiskelun suunnitteluun ja toteutukseen  tukea ja lähdemateriaalia opiskelijoiden neuvonnan ja ohjauksen parissa työskenteleville  sisältää opintokaaren keskeiset aihekokonaisuudet, jotka kattavat opiskelijan opintopolun opiskelun alkuvaiheesta valmistumiseen  OVI-sivuston osoite: http://www.virtuaaliyliopisto.fi/ovihttp://www.virtuaaliyliopisto.fi/ovi

6

7 7

8 8 OVI-sivuston aihekokonaisuuksien rakenne Sivuston aihekokonaisuudet rakentuvat neljästä erilaisesta osiosta:  Tunne itsesi -tehtävät mahdollistavat itsetuntemuksen kartoittamisen suhteessa käsiteltävään aihealueeseen  Hyvä tietää -osion tekstit, esimerkit, kertomukset ja linkit tarjoavat tietoja kyseessä olevasta aiheesta  Tukea harjoituksista -osion harjoitukset syventävät itsetuntemustehtäviä ja tietomateriaalia. Tässä osiossa on myös asioiden toimeenpanoon liittyviä tehtäviä.  Miten toimit - osio liittyy eHopoon; osio on kehitteillä.

9 9

10 10 OVI - ympäristön sisältö

11 11 eHopo  eHopo on elektroninen Hops- ja portfoliotyökalu opintojen suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin  auttaa opiskelijaa 1)tutkintorakenteen hahmottamisessa 2)opintojen suunnittelussa ja aikatauluttamisessa (lukukausi- ja kurssitasolla) 3)opintosuunnitelman toteutumisen seurannassa 4)arvioimaan itseään, osaamistaan ja kehittymistään  tukee ohjaajaa ohjaustyössä sekä opintojen edistymisen seurannassa  lisää ja tukee ohjaajan ja opiskelijan välistä vuorovaikutusta

12 12 eHopon suunnittelun lähtökohdat 1.Opintojen ohjauksen näkökulma tavoitteellisuus, suunnitelmallisuus ja itsearviointi sekä kurssi- että lukuvuositasoilla 2.Työkalun sisältö opiskelijalähtöisyys sisältää työvälineen opintojen suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin vaihtoehtoisia tapoja toteuttaa omaa opiskelusuunnitelmaa mm. useita hopseja – pää- ja sivuaineille, 1-5 vuoden suunnitelmat, yksityiskohtainen (yksittäisen kurssin tiedot tavoitteineen ja arviointeineen) tai yleinen (pelkät kurssitiedot) yhteys OVI - sivustoon ja tehtäviin

13 13 eHopon suunnittelun lähtökohdat 3.Tekniset ratkaisut selainkäyttöinen käyttöön vaaditaan Java - sovelluspalvelin ja relaatiotietokanta. Sovelluspalvelimena käytetään Tomcat - sovelluspalvelinta ja relaatiotietokantana PostgreSQL - tietokantaa. 4.Yhteensopivuus OVI - sivuston kanssa eHoposta linkitykset OVI - sivuston materiaaleihin eHopoa erityisesti tukevat sivuston aihekokonaisuudet ovat: ainevalinnat, ajanhallinta, opintojen suunnittelu, opiskelutaidot vuosien 2005 - 2006 aikana harjoitusten tallennusmahdollisuus eHopoon analysointimahdollisuus > OVI - harjoitusten sekä suunnitelmien jatkokäsittely eHopossa

14 14 Opiskelijan eHopo Opiskelijoille eHopo on työkalu: 1) tutkintorakenteen hahmottamiseen 2) opintojen suunnitteluun ja aikatauluttamiseen (kurssi- ja lukukausitasoilla) 3) opintosuunnitelman toteutukseen ja seurantaan 4) osaamisen ja kehittymisen arviointiin 5) yhteydenpitoon ja palautteen saamiseen ohjaajalta tai opettajalta

15 15 Ohjaajan eHopo Ohjaajille eHopo on työkalu: 1)opiskelijoiden opintojen neuvonnan ja ohjauksen tueksi, erityisesti Hopsin laadintaan (yksilö- tai ryhmäohjaukseen) 2)opintojen edistymisen seurantaan 3)ammatillisen kasvun ja osaamisen kehittymisen seuraamiseen, arviointiin ja tukemiseen

16 16 eHopon kehitystyön vaiheet  1/02eHopon kehitystyö alkaa  3/02yliopistojen Hops-käytäntöjen selvitys  7/02 ensimmäinen käyttöliittymämalli  12/02 Lotus Dominolla tehdyn version käyttöönotto  2/03kysely ja testaus opiskelijoilla ja SVY:n opintohallintohenkilökunnan jäsenet  5/03Java-version kehitys aloitetaan  9/03pilotointi käynnistyy laitoksilla  3/04visuaalinen ilme uudistui, toimintojen päivitys  4/04eHopo – Oodi -neuvottelut  5/04 tuloksia eHopon koekäytöstä  6/04käytettävyystestaus (asiantuntija-arvio)  12/04käytettävyystestaus (käyttäjäarvio)

17 17 eHopon toiminnot  Työvälineen toiminnot 1)Tulevaisuuden visiot 2)Lukukausittainen suunnittelu 3)Kurssin suunnittelu ja toteutus 4)Kurssin arviointi 5)Yhteenveto Hopsista 6)Lähetä Hops ohjaajalle arvioitavaksi (pilottiversiossa)  eHopoa kehitetään edelleen, mm. –ohjaajan ja opiskelijan vuorovaikutus –OVI-sivuston harjoituksien tallentaminen ja käsittely myös eHopon kautta –käyttöprofiilien tukeminen

18 18 eHOPOn toiminnot

19 19 Tulevaisuuden visionti

20 20 Lukuvuosittainen suunnittelu Oman linjan mukaan

21 21 Kurssin suunnittelu ja toteutus

22 22 Hops tietojen tarkastelu

23 23 Lähetä Hops arvioitavaksi

24 24 Kokemuksia eHopon käytöstä eHopoa on pilotoitu mm. Kuopion yliopistossa, Lappeenrannan Teknillisessä yliopistossa sekä Joensuun yliopistossa. tavoitteellisuus, visioiden asettaminen ja opintojen suunnittelu motivoivalla tavalla palautteen saaminen sähköisessä muodossa palvelun selkeys yksityiskohtaisia toiveita toiminnoista, esimerkiksi ohjaajalle laajempia lukuoikeuksia täyttäminen työlästä itse kursseja syöttämällä, kaivattiin kurssitietokantoja

25 25 Kokemuksia eHopon käytöstä Opettajat: mahdollistaa ylilyöntien huomioimisen mahdollisuuksien avaaminen ryhmätapaamiset tärkeitä on oltava joku, jolle eHops tehdään Opiskelijat: selkiyttää opintoja (erityisesti alussa), mahdollistaa visioinnin ja tulevien opintojen arvioinnin saa suoritetut ja tulevat opinnot näkyville näkee opintojen edistymisen, saa kuvan aikataulussa pysymisestä vie liikaa aikaa, suunnitellut jo aikaisemmin ei osaa suunnitella opintoja muutenkaan, oma saamattomuus teknisiä ongelmia, ei osaa käyttää (poissa infotilaisuudesta)

26 26 eHopon koekäyttö  ohjaajien/opettajien mahdollisuus tutustua eHopoon itsenäisesti  laitoksella/opettajalla mahdollisuus ottaa eHopo koekäyttöön omalle opiskelijaryhmälle  eHopo soveltuu eri vaiheissa oleville opiskelijoille, ei pelkästään ensimmäisen vuoden opiskelijoille  eHopon kokeilu soveltuu yhdelle lukukaudelle/-vuodelle  eHopon koekäyttö on maksutonta  toivomme koekäytöstä palautetta ja kehitysehdotuksia

27 27 Mitä eHopon käyttöönotto edellyttää? Sitouttaminen laitoksen/yliopiston, ohjaajien, opiskelijoiden sitouttaminen esim. koekäyttö osana opettajatuutorointia, opiskelijaryhmät tai yksittäiset opiskelijat, jolloin eHops henkilökohtaisen ohjauksen välineenä Koulutus opettajien koulutus opintojen suunnittelemiseen ja ohjaamiseen sekä laitoksen omat käytännöt opiskelijoiden ja ohjaajien tekninen koulutus (esim.opettajan opastuksella tai itsenäisesti tutustuminen eHopoon, Verkko-ohjauksen opas, Verkko ohjauksen välineenä -verkkokurssi)

28 28 Mitä eHopon käyttöönotto edellyttää? Käytännön järjestelyt tietokoneet ja verkkoyhteydet kurssitietokannat, jos haluaa oman yliopiston/laitoksen kurssit näkyville opiskelijoille mahdollisen käyttötuen/mikrotuen järjestäminen

29 29 ? Kuinka käyttäjäksi?  maksuton  täytyy kirjautua  henkilökohtaiset tunnukset voi pyytää sähköpostitse oviyllapito@joensuu.fioviyllapito@joensuu.fi  http://www.virtuaaliyliopisto.fi/ovi/ehopo (tunnus ja salasana = vierailija) http://www.virtuaaliyliopisto.fi/ovi/ehopo

30 30 WWW-osoitteet ja yhteystiedot OVI-ympäristön pääsivu: http://www.virtuaaliyliopisto.fi/ovihttp://www.virtuaaliyliopisto.fi/ovi eHopo: http://www.virtuaaliyliopisto.fi/ovi/ehopohttp://www.virtuaaliyliopisto.fi/ovi/ehopo ProjektipäällikköProjektikoordinaattori Sari H. PitkänenSari Hakkarainen sari.h.pitkanen@joensuu.fisari.hakkarainen@joensuu.fi Joensuun yliopisto, Opetusteknologiakeskus PL 111 80101 JOENSUU tekniset asiat oviyllapito@joensuu.fioviyllapito@joensuu.fi


Lataa ppt "EHopo Sari Hakkarainen Joensuun yliopisto Opetusteknologiakeskus Työkaluja tulevaisuuden opetussuunnitelmatyöhön – seminaari Helsinki 25.1.2005."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google