Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuAarne Karjalainen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Johdatus ohjelmointiin Ohjelmistosuunnittelu Jaana Holvikivi
2
Ohjelmien suunnittelun yleisperiaatteita Rakenteellinen suunnittelu Käyttöliittymien suunnittelu ja ohjelmointi Dokumentointi Testaaminen
3
Rakenteellinen suunnittelu Kokonaisuudesta osiin, top-down Päämäärät: helppokäyttöinen ja yleispätevä virheettömästi toimiva sovellus, joka täyttää käyttäjien tarpeet Toiminnan yleiskuvaus: tavoitteet, toiminta, kaaviot, ja vaiheet Määrittele näytöt, syötteet, tulosteet Luettelo tapahtumista ja niistä seuraavista toimenpiteistä (events & procedures)
4
Jaa moduleiksi (yksi kokonainen tehtävä / moduli) Modulien välinen tiedonvaihto: globaalit ja lokaalit muuttujat Noudata selkeää nimeämiskäytäntöä ja kommentoi Algoritmien määrittely (toiminta) kullekin modulille Muista virhetilanteiden käsittely Osien suunnittelu, ohjelmointi ja testaus loogisessa järjestyksessä Kokonaisuuden testaus
5
Käyttöliittymien suunnittelu ja ohjelmointi Suunnittelu Ulkoasun piirtäminen Ominaisuuksien asettaminen: käyttöympäristön hienosäätö Koodin kirjoittaminen: aliohjelmat Toiminnan kuvauksen täydentäminen Testaus - debugging
6
Dokumentointi selkeä dokumentointi on avain ymmärrettävyyteen tarpeen ylläpidon ja edelleenkehittämisen vuoksi rakennekaaviot vuokaaviot, algoritmit tietoluettelot, taulukot; tietorakenne käsitekaaviot, olio-ohjelmointi
7
Testaamista suoritetaan monessa vaiheessa Käytettävyystestaus suoritetaan loppukäyttäjien kanssa: toiminnan läpikäyminen (löytääkö käyttäjä toiminnot ja osaako hän edetä Ohjelmoinnin aikainen testaus poistaa koodivirheet Järjestelmätestaus käy koko järjestelmän toiminnan läpi osista kokonaisuuteen. Tavoitteena ohjelman oikeellisuuden todistaminen.
8
Testauksen suunnittelu prosessit ja testidata: käy läpi mahdolliset tilanteet ja virhetilanteet määrittele kaikki testit ja niiden järjestys suorita testaus normaalitilanteissa ja kuormitustilanteissa analysoi tulokset toista, kunnes virheitä ei enää löydy
9
Testauksen tasot modulit modulien integrointi: yhteistoiminta virheetöntä systeemitestaus: kokonaisuuden toiminta, kapasiteetti ergonomian testaus
10
OS, compilers Middleware software Embedded Custom software Package software Software as service Massmarket software Web programming platforms Ohjelmistokehityksen lähestymistavat
11
Työpöytäsovelluksen suunnittelu Päämäärät: helppokäyttöinen ja yleispätevä virheettömästi toimiva sovellus, joka täyttää käyttäjien tarpeet Toiminnan yleiskuvaus: tavoitteet kaaviot, selostus ja näytöt Luettelo tapahtumista ja niistä seuraavista toimenpiteistä (events & procedures)
12
Sovelluksen rakentaminen Jokainen proseduuri on oma yhtenäinen kokonaisuutensa, yksi tehtävä (ei tehtävän jakoa osiin tai tehtävien niputtamista) - suunnittele niiden algoritmit Kuvaa lomakkeet ja tärkeimmät ohjaimet ohjainten nimet ja ominaisuudet muuttujat ja vakiot Valmistele muu tarvittava materiaali: kuvat, data Muista virhetilanteiden käsittely Noudata selkeää nimeämiskäytäntöä ja kommentoi Etene vaiheittain
13
Objektit eli oliot Luokka - käsite Instance - ilmentymä, todellinen yksilö Members - toiminnot: ominaisuudet, vakiot, metodit Olion kanssa kommunikoidaan rajapinnan kautta (metodit ja ominaisuudet), olio on kapseloitu eli näkyy vain rajapintana muille olioille ja prosesseille, sen sisäinen toiminta on "musta laatikko" Kapselointi: data ja käyttäytyminen Inheritance, periytyminen luokkien sisällä
14
Oliosuunnittelun perusvaiheet etsi luokat (käsiteanalyysi) luokkien metodit luokkien väliset suhteet esimerkiksi kortisto luokat: asiakaskortti, koko kortisto, hakemisto metodit: lisää kortti, poista kortti, päivitä hakemisto, lajittele kortit
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.