Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kansallinen opintohallinnon viitearkkitehtuuri 30.9.2014 Ari Luostarinen 1.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kansallinen opintohallinnon viitearkkitehtuuri 30.9.2014 Ari Luostarinen 1."— Esityksen transkriptio:

1 Kansallinen opintohallinnon viitearkkitehtuuri 30.9.2014 Ari Luostarinen 1

2 2 Kansallinen opetuksen ja opintohallinnon yhteentoimivuus pähkinänkuoressa

3 Yhteentoimivuus on muutakin kuin teknistä integraatiota Tekninen yhteentoimivuus Tiedon siirto ja yhteydet Semanttinen yhteentoimivuus Semanttinen yhtenäistäminen Toiminnan yhteentoimivuus Organisaatioiden ja prosessien yhtenäistäminen Lainsäädännön yhteentoimivuus Lainsäädännön yhtenäistäminen Poliittinen tahtotila Tekniset rajapinnat on suunniteltu siten, että ne mahdollistavat järjestelmien ja palvelujen yhdistämisen Informaatiolla on täsmällinen merkitys, joka säilyy tietoa vaihdettaessa muuttumattomana ja ymmärrettävänä kaikille osapuolille Eri organisaatiot pääsevät kokonaisedun mukaiseen tavoitteeseen yhteen sovitettujen prosessien kautta Lainsäädännölliset tekijät on otettu huomioon tietojen vaihtamisessa Osapuolilla on samansuuntaiset visiot, prioriteetit ja tavoitteet

4 Koulutuspaketti 2014 4 1 1 Koulutuspaketti osana laajempaa kansallisen opintohallinnon viitearkkitehtuurin käyttöönoton tukipakettia 2 2 Kokonaisarkkitehtuuri kehittämisen ja suunnittelun välineenä - yleiskatsaus 3 3 Kansallinen opetuksen ja opintohallinnon yhteentoimivuus pähkinänkuoressa 4 4 Askeleet kansalliseen opintohallinnon yhteentoimivuuteen

5 Tausta: Oppijan palvelukokonaisuus Oppijan palvelukokonaisuus on yksi SADe- ohjelman hankkeista Hankkeesta vastaa opetus- ja kulttuuriministeriö Hankkeen tavoitteena on jäsentää ja kehittää oppimisen sähköisiä palveluita Ylimmät vaikuttavuustavoitteet: –Kansalainen pystyy kehittämään itseään ja osaamistaan tavoitteidensa mukaisesti –Kansalainen pystyy osallistumaan ja vaikuttamaan oman oppimisensa toteutuksen suunnitteluun aikaisempaa paremmin –Opetuksen ja koulutuksen järjestäjien toiminnan tuottavuuden lisääminen –Työmarkkinoiden tarvitseman työvoiman tarjonnan ja laadun turvaaminen 5

6 Myöhemmin mahdollisesti toteutettavaksi suunnitellut palvelut Myöhemmin mahdollisesti toteutettavaksi suunnitellut palvelut SADe- hankkeessa toteutettavat palvelu t Opetustoimen sähköisiä palveluita keskitetään ja yhdenmukaistetaan hallitusti oppijan näkökulmasta Keskitettyjä, kansallisia oppijan palveluita –Koulutustiedon verkkopalvelu –Opiskelumahdollisuuksia koskevan tarjonnan palvelut –Opintoihin haun kansallinen palvelu –Opiskelijavalintojen laskenta- ja tukipalvelut –Ajantasaiset tiedot opiskeluoikeuksista –Opiskelijoiden läsnäolotietopalvelu (lähinnä lukuvuositasoinen läsnäolo – onko aktiivinen opiskelija) –Koodistopalvelu sisältäen kansallisen opiskelijatunnuksen –Todennetun osaamisen rekisteri sisältäen tunnustetut tutkinnot –Tutkintorakenteiden hallintapalvelu – väline, jota käytetään sekä keskitetysti että hajautetusti –Todennetun osaamisen rekisteri sisältäen osatutkinto- ja suoritustiedot –Hakeutuminen opintojaksoihin ja opintojaksototeutuksiin –Työelämäyhteistyön palvelut –Opiskelun vuorovaikutuksen hallinnan palvelut –Laajennetut koulutusjärjestelmän tieto- ja tilastopalvelut –Koodistopalvelun laajennukset Hajautettuja, paikallisia oppijan palveluita –Koulutuksen järjestäjän itsenäisesti toteuttamiksi palveluiksi jäävät lähinnä opintojen käytännön läpivientiin ja koulutuksen järjestäjän ja oppijan väliseen kommunikointiin tarkoitetut verkkopalvelut. 6 Näistä ei ole vielä päätöksiä

7 Opintopolku.fi Toisen asteen yhteishaun testaus ja käyttäjäkoulutukset ( Korkeakoulut) Toisen asteen yhteishaku Pilotti 09/2013 Yhteishaun lisäksi muu peruskoulun jälkeinen koulutus TOR vaihe1 03/2014 Aikuiskoulutustarjon ta ja hakupalvelu 10/2014 ePerusteet IHEP-pilotti 12/2014 (Korkeakouluhaku) IHEP-käyttöönotto Palveluiden loppukehitystyö Hankkeen päättäminen 10/2015 Kevät 2013 Syksy 2013 Kevät –Kesä 2014 Syksy 2014 Kevät 2015 Oppijan palveluiden aikataulu (SADe-johtoryhmä 03/2013)

8 8 Askeleet kansalliseen opetustoimen yhteentoimivuuteen

9 KOHVIN pilotointi ja pilottiorganisatiot 9 5 2 3 1 Länsirannikon koulutus Oy WinNova Satakunnan ammattikorkeakoulu Kasvatus- ja opetusvirasto Porin kasvatus- ja opetusvirasto

10 Opintohallinnon viitearkkitehtuurin soveltamisen askeleet paikallistasolla 10 5 4 2 3 6 1 Tutustu huolellisesti kansalliseen opintohallinnon viitearkkitehtuuriin Selvitä oma lähtötilanteesi Tee yhteistyötä Tunnista kehittämis- ja yhteentoimivuustarpeesi Laadi oma opintohallinnon kehittämispolkusi Sovella viitearkkitehtuuria toimintaa ja ratkaisuja kehitettäessä Varmista yhteentoimivuus

11 Tukipaketti sisältää kunkin vaiheen dokumenttipohjat 11 5 4 2 3 6 1 KOHVI-1B, Kansallisen opintohallinnon viitearkkitehtuurin koulutusaineisto KOHVI-1A, Kansallinen opintohallinnon viitearkkitehtuuri KOHVI-2B, Lähtötilanne, KA-taulukot KOHVI-2A, Lähtötilannearvio - pohja Tee yhteistyötä KOHVI 3B, Priorisoidut kehittämistarpeet - pohja KOHVI-3A, Kansallisen yhteentoimivuuden arviointi KOHVI 4, Opintohallinnon kehittämispolku - pohja KOHVI 5, Opintohallinnon ydinvaatimukset Varmista yhteentoimivuus – ei dokumenttipohjaa

12 Aineistot 12 5 2 3 http://oph.fi/oppijanpalvelut/hanketietoa/kohvi


Lataa ppt "Kansallinen opintohallinnon viitearkkitehtuuri 30.9.2014 Ari Luostarinen 1."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google