Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Todennetun Osaamisen Rekisteri (TOR) Raketti Synergia-työpaja16.12.2011 Esa Keränen.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Todennetun Osaamisen Rekisteri (TOR) Raketti Synergia-työpaja16.12.2011 Esa Keränen."— Esityksen transkriptio:

1 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Todennetun Osaamisen Rekisteri (TOR) Raketti Synergia-työpaja16.12.2011 Esa Keränen

2 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi TOR-Projektin tavoitteita Määritellä ja tuottaa vaiheistetusti kansallinen opetustoimialan opintohistoriatietojen päätietovaranto ja sitä tukevat palvelut osana Oppijan palvelukokonaisuutta ja arkkitehtuuria Tietovarantoon tallennetaan kansalaisten tutkintotiedot ja opintojen läpivientiin liittyvät opinto-oikeus (KSHJ:n kannalta paikan vastaanotto), vastaanotto- ja läsnäolotiedot. Myöhemmin tallennetaan myös tutkinnon osia (opintojaksoja, kokonaisuuksia) Tiedoista muodostuu kansalaisen eTodistus Toteutettavan palvelun tulee tarjota kansalaisten opinto- ja osaamistiedot yhdestä paikasta sähköisessä kiistämättömässä muodossa kansalaisille, viranomaisille ja muille sidosryhmille (jäljitettävyysvaatimus) Opintosuoritustietojen parempi siirtyvyys koulutuksen järjestäjältä toiselle. Oppilas siirtyy oppilaitoksesta toiseen  myös tiedot siirtyvät

3 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi TOR:n arkkitehtuuriperiaatteita Tietovarastoon kootaan kaikki koulutusjärjestelmän virallisten tahojen tunnistamat tutkinnot, ts. kaikki koulutuksen järjestäjät toimittavat tutkintotiedot TOR:iin TOR:ssa oleva tieto toimii jatkossa tutkintotilastoinnin päätietolähteenä, jonka kautta viranomaiset voivat tietoja hyödyntää TOR muodostaa kiistämättömän kansalaisen tutkintopankin, jossa tutkintojen myöntäminen ja niiden todentaminen voidaan varmistaa ja jäljittää (jäljitettävyysvaatimus) TOR:sta muodostetaan kokonaispalvelu, joka tarjoaa dokumentoitujen ja avointen rajapintojen kautta palveluja erilaisiin opetustoimen ja sidosryhmien prosesseihin ja palveluihin Kansalaiset pystyvät hyödyntämään TOR:iin taltioitua tietoa urapolussaan ja oppimisen suunnittelussaan.

4 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Projektin vaiheet Esiselvitys 3/2012 asti -Ensimmäinen kommentointikierros tammikuun lopussa -mm. nyky- ja tavoitetilan kuvaus korkeakouluista siirrettävistä tiedoista Oppijan hakeutujan palveluiden ja TOR:n käyttöön Määrittely ja toteutus inkrementeissä -2013 oltava valmiina KSHJ:n ja muiden haku- ja valintajärjestelmien tarvitsemat osuudet (ei vielä muodosta koko TOR:ia) -2014 projektin päätös (prosessi jatkuu tämän jälkeen)

5 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Tiedonsiirtojen nykytila: Ammatillisen ja lukiokoulutuksen haku- ja valintajärjestelmä (KOULUTA) Suurin osa KOULUTAn hakijoista on peruskoulun päättäviä nuoria Oppilaitokset tai opetuksen järjestäjät toimittavat perusopetuksen päättävien henkilötiedot ja arvosanat KOULUTAan. Kaikkea todistuksessa olevaa tietoa ei siirretä, ainoastaan hakuvaiheessa tarvittavat tiedot Lukiot päivittävät hakukeväänä lukion päättötodistuksen saavien arvosanat KOULUTAan. Lukiot saavat listan KOULUTAssa hakeneista, ja vain näiden henkilöiden arvosanatiedot päivitetään. Siirrettävät tiedot o Henkilötiedot, arvosanatiedot o Tiedonsiirtotavat: XML- tai CSV-muotoinen tiedonsiirto oppilaitoksen oppilashallinto-ohjelmasta tai manuaalinen päivitys KOULUTAn päivitysnäytöllä

6 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Tiedonsiirtojen nykytila: Ammattikorkeakoulujen haku- ja valintajärjestelmät (AMKYH, AKYH, VKYH) AMKYH:iin, AKYH:iin ja VKYH:iin siirretään ylioppilastutkintolautakunnasta YTL:stä saadut ylioppilastutkinnon arvosanat Ammatilliset oppilaitokset päivittävät KOULUTAan hakukeväänä ammatilliseen perustutkintoon valmistuvien arvosanatiedot. Tiedot päivitetään manuaalisesti ja ne tallentuvat KOULUTAan, josta ne siirretään AMKYHiin. Oppilaitokset saavat listat ammattikorkeakouluihin hakeneista, ja vain näiden henkilöiden arvosanatiedot päivitetään. KOULUTAan päivitetään myös tieto siitä, jos hakija ei valmistu hakukeväänä Lukion päättötodistuksen arvosanoja ei saada lukioista, vaan hakijat ilmoittavat ne hakemuksessa, jos niitä käytetään opiskelijavalinnassa Siirrettävien tietojen tietosisällöt ovat: o ylioppilastutkinto: aineet, arvosanat, onko ylioppilas, hakijan henkilötiedot (nimi, henkilötunnus) o hakukeväänä ammatilliseen perustutkintoon valmistuva: arvosanat

7 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Tiedonsiirtojen nykytila: Yliopistojen hakujärjestelmät (HAREK ja YSJH) HAREKissa ja YSJH:ssä vuonna 1990 tai sen jälkeen ylioppilastutkinnon suorittaneiden arvosanat siirretään Ylioppilastutkintolautakunnasta (YTL) HAREKiin. Lukion päättötodistuksen arvosanoja ei saada lukioista, vaan hakijat ilmoittavat ne hakemuksessa, jos niitä käytetään yliopiston opiskelijavalinnassa Siirrettävien tietojen tietosisällöt ovat: o aineet, arvosanat, onko ylioppilas, hakijan henkilötiedot (nimi, henkilötunnus) Siirrettävien tietojen tiedonsiirtotavat ovat: o eräsiirtona Ylioppilastutkintolautakunnan (YTL) rekisteristä HAREKiin (jossa oma taulu tiedoille), sen jälkeen päivitysajo joka yö

8 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Nykytila: Tutkintotietojen siirrot ja raportointi Opetushallitus ei kerää erikseen Tilastokeskus ja Kela keräävät tällä hetkellä erikseen tutkintotietoja koulutuksen järjestäjiltä Tilastokeskuksella ongelmia todentaa tutkintotiedot. Ts. koulutuksen järjestäjien tietoihin ei voi luottaa, koska niissä on paljon virheitä. Vaatii paljon manuaalista tarkistusta.

9 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Master Data Management näkökulmia MDM tarvitaan varmistamaan organisaation virallisten tietojen yhtenäisyys ja luotettavuus MDM:n avulla pyritään varmistamaan, ettei samoista tiedoista synny esim. useita dublikaatteja Duplikaattitieto rapauttaa tiedon todenperäisyyden ja ajantasaisuuden Hajallaan hallittu tieto ei mahdu samaan standardiin --> yhteensopivuusongelmia Virhe lähdetiedoissa kertautuu kaikkiin sitä tietoa käyttäviin järjestelmiin Väärin hoidettu master data levittää vanhan tai väärän tiedon koko systeemiin

10 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi TOR:n tarvitsemat KK-tiedot Keskustellaan tietosisällöistä ja tietotarpeista o Alustavasti kuvattu tietosisältöjä, joita korkeakouluilta tarvitaan https://confluence.csc.fi/display/oppija/Korkeakouluilta+tarvitta vat+tiedot Käydään lista alustavasti läpi ja sovitaan jatkotyöskentelystä

11 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kysymyksiä ja näkökulmia Master Datan hallinta ratkaistava KELA ja Tilastokeskus kiinnostuneita hyödyntämään TOR:n tutkintotietoja jatkossa. Vähennetään korkeakoulujen kuormaa (tiedot vain yhteen paikkaan viranomaisten saataville) Yhteinen rajapinta KK-sektorille tietojen välitykseen? Tietojen jäljitettävyys ehdoton vaatimus Ratkaistava miten tuodaan vanhoja suoritustietoja järjestelmään TOR vaatii omaan rekisterilainsa


Lataa ppt "Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Todennetun Osaamisen Rekisteri (TOR) Raketti Synergia-työpaja16.12.2011 Esa Keränen."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google