Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

HIUSALAN VIRTUAALIHANKE (alk. 2002 – jatkuu 2007 - >?) Voit lisätä yrityksen logon tähän diaan. Valitse Liää. Valitse Kuva. Etsi yhtiön logon sisältävä.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "HIUSALAN VIRTUAALIHANKE (alk. 2002 – jatkuu 2007 - >?) Voit lisätä yrityksen logon tähän diaan. Valitse Liää. Valitse Kuva. Etsi yhtiön logon sisältävä."— Esityksen transkriptio:

1

2 HIUSALAN VIRTUAALIHANKE (alk. 2002 – jatkuu 2007 - >?) Voit lisätä yrityksen logon tähän diaan. Valitse Liää. Valitse Kuva. Etsi yhtiön logon sisältävä tiedosto. Valitse OK. Voit muuttaa logon kokoa Napsauta logon sisäpuolella. Logon ulkopuolelle tulevat ruudut ovat koonmuuttokahvoja. Voit muuttaa objektien kokoa näiden avulla. Jos pidät VAIHTONÄPPÄINTÄ alhaalla samalla, kun vedät koonmuuttokahvasta, objektin mittasuhteet säilyvät samoina, vaikka objektin koko muuttuu.

3 Copyright © Auli Tirkkonen2 Hanke 2005  Turun ammatti-instituutti  Rauman ammattiopisto  Salon Ammattioppilaitos  Rovaniemen terveys- ja sosiaalialan oppilaitos  OMNIA  Mäntän seudun koulutuskeskus

4 Copyright © Auli Tirkkonen3Tuotettu  HIUSTENHOITAMISEN PERUSTEET uusin menetelmin ( webct)  VÄRIKOULU 2  PERMANENTTIKOULU 2006

5 Copyright © Auli Tirkkonen4

6 5 Hanke 2005  Aiempien ( omien ) materiaalien jatkokehittely. Jokainen koulu omiaan KOKEMUSTEN ja KOULUKSIEN pohjalta tavoite saattaa ne myös muiden käyttöön  Turku; värjääminen ja permanenttikäsittelyt -> Syksy 05 käyttöön?

7 Copyright © Auli Tirkkonen6 Hanke 2005 - 2006  Painopiste koulun käytänteiden kehittäminen, jotta verkko-opetus tulisi jatkuvaksi käytännöksi. ( koulutuksen järjestäjätaho)  Materiaalien muokkaus ”MODUULEIKSI”, jotta niiden jakaminen olisi helpompaa -> Jokainen voisi hyödyntää omaa opetustaan tukevat palikat!

8 Copyright © Auli Tirkkonen7 Sivuston sijainti: http://www.turkuai.fi -> Hankkeet http://moodle.aiku.turkuai.fi Hiusala

9 Copyright © Auli Tirkkonen8 Työstö/ Silja ja Auli TAVOITTEENA on kehittää mm. –Yhtenäinen ulkoasu –Loogisuus –Monipuolinen materiaali (animaatio, kuvat tms.) –”pohja” johon helppo tuoda eri aiheita jatkossa! –Nyt työstössä: permanentti perustieto värjääminen 2

10 Copyright © Auli Tirkkonen9 MATERIAALIT Kaikki tuotokset ( HHP ja syksyllä -05 VÄRJÄÄMINEN 2 ja PERMANENTIN PERUSTIETO) tulevat olemaan opettajien vapaassa käytössä ja tekijöiden kanssa sopimalla mahdollisuus myös halutessaan muokata! Käyttöön tulevat myös yhteistyökumppanien tuotokset!

11 Copyright © Auli Tirkkonen10 OPETTAJAN ROOLI Verkko-opetus on MENETELMÄ, VÄLINE, jota opettaja ohjaa VUOROVAIKUTUS tärkeää myös verkko- opetuksessa ( -> TALTIOITUU) Opettajalla tulee olla tietotekniset PERUSVALMIUDET hallussa, ei tarvitse olla ATK-nero! Eduksi että ymmärtää ja osaa ratkoa erilaisia teknisiä ongelmia ( tietää mistä apua ratkaisuihin) ja on miettinyt VARASUUNNITELMAN jos tekniikka pettää!!

12 Copyright © Auli Tirkkonen11 OPETTAJAN ROOLI Käytössä oppimisalusta MOODLE ( Kehy ja Lähteinen isännöi) MOODLE on suljettu ympäristö johon voi tuoda MATERIAALIA, keskustella keskustelupalstalla ja chatissä, kalenteriin voi tuoda ajoituksen ja opiskelijat voivat kirjata esim. oppimispäiväkirjaa tms.

13 Copyright © Auli Tirkkonen12 OPETTAJAN ROOLI Materiaalin voi myös ottaa rompulle tai USB- muistiin, jos ei halua käyttää alustaa! Aloittaa voi myös esim. verkko materiaalipankkina ajatuksella! -> PIENIÄ ALUEITA, JOTKA SOVELTUVAT OMAAN OPETUKSEEN!!

14 Copyright © Auli Tirkkonen13 OPETTAJAN RESURSSIT Aluksi suunnittelemiseen menee aikaa enemmän! Kurssin aikana aikaa menee LÄSNÄOLON ( verkossa ohjaus) lisäksi valmisteluun, tehtävien vientiin alustalle, tehtävien kommentointiin ja palautteeseen, opiskelijoille vastaamiseen ja päivityksiin Opettajan ”läsnäolo” pirstoutuu ( vähän ja usein) koska verkossa ohjaus ja vastausaika EI VOI odottaa kurssin aikana kun max. 2 vrk, jotta eteneminen ja motivaatio säilyy!

15 Copyright © Auli Tirkkonen14 KOKEMUKSIA Onnistumisen kokemuksia Opiskelijat ovat motivoituneita ja innostuneita opiskelusta verkossa. Opiskelussa on korostunut itsenäinen opiskelutahti ja sitä kautta opiskelu on henkilökohtaistunut. Opettajina ollaan päästy hyvin alkuun verkko- opetuksen suunnittelussa ja toteutuksessa. Verkko- opetus on ollut haasteellista ja motivoivaa, mutta opettajalle aluksi aikaa vievempi. Verkko-opinnot sopivat hyvin kosmeettisen hoitamisen opintokokonaisuuteen.

16 Copyright © Auli Tirkkonen15 KOKEMUKSIA Opiskelijat oppivat alustan käytön hetkessä Salasanojen kanssa oli muistamisongelmia. Kurssin toteutus määrä kellonaikoina oli sitovaa -> palautteen ja arvioinnin osalta hyvä Ohjauksen tarve osui oikeaan paikkaan ja hetkeen ajallisesti. Kurssin toteutus vei saman ajan kuin lähitunnit valmisteluineen. (tätä kurssia oli valmisteltu jo hankkeessa yhteistyökumppaneiden kanssa toteutussuunnitelman osalta)

17 Copyright © Auli Tirkkonen16 KOKEMUKSIA Missä on vielä kehittämisen varaa Mikäli verkko-opetus on jatkossa vapaammin toteutettua ( aikaan sitomatonta) niin ohjaajalle riittävä aika resursointi nousee esille. Laitteissa vielä toivomisen varaa määrällisesti ja laadullisesti. Työssäoppimispaikoille tarvitaan koneita, jotta voisi hyödyntää myös työssäoppimisjaksolla.

18 Copyright © Auli Tirkkonen17 KOKEMUKSIA Tehtävien osalta aluksi oli vaikea tuoda tietoa dialogimaisesti -> joku työsti koko vastauksen yksinään ja näin muille ei jäänyt sanottavaa. Mutta dialogin taito kehittyi vähitellen. Opiskelijat pitivät opiskelumenetelmästä ja ryhmä eteni hieman nopeammin kuin vastaava lähitunnin pidetty. Verkko-osuuteen meni 1ov yhteensä 3ov kokonaisuudesta Opiskelijoiden konekanta kotona hyvä (keskusteltiin verkko-opetuksesta vanhempain-illassa, joka auttoi asiaa) Teknisiä ongelmia kotikoneilla jonkun verran, kuten ohjelmaversioiden ja päivitysten osalta

19 Copyright © Auli Tirkkonen18 Verkko-opetus soveltuu mm. –Kaikkeen TEORIATIEDON opetukseen –Vuorovaikutusvälineeksi –-> Keskustelut; dokumentoituvat ja niihin voidaan palata –-> Asioiden esittelypaikaksi; kommentointi, arviointi –Tietopankiksi –Portfolio tyyppisiin töihin –Arviointiin; vertaisarviointi tms. –Tukiopetusvälineeksi –Tasa-arvon tukemiseen ( aratkin uskaltaa) VERKKO-OPETUKSEN PEDAGOGISET LÄHTÖKOHDAT

20 Copyright © Auli Tirkkonen19 VERKKO-OPETUKSEN PEDAGOGISET LÄHTÖKOHDAT Koska muisti ja sen käyttö on rajallinen tarvitaan VAIN OLEELLISIN YDINTIETO Tavoitteesta keskeiset sisällöt

21 Copyright © Auli Tirkkonen20 Opiskelijoilla tulee olla tiedossa TAVOITE ja OHJE miten opiskellaan MIKSI ko. materiaali/ opinnot ovat verkossa -> KOKONAISUUS!! VERKKO-OPETUKSEN PEDAGOGISET LÄHTÖKOHDAT

22 Copyright © Auli Tirkkonen21 Materiaalin tulee olla: –VAIHTELEVAA –MOTIVOIVAA –YDINASIAT l. OLEELLISIN TIETO –MITEN nivoutuu kokonaisuuteen ( käytäntö) VERKKO-OPETUKSEN PEDAGOGISET LÄHTÖKOHDAT

23 Copyright © Auli Tirkkonen22 OPETTAJAN RESURSSIT/ Silja ja Auli Nyt hankkeen puitteissa ollut aikaa 50h/ lukukausi/ opettaja Tähän kuuluu mm. –Materiaalien työstö –Kurssisuunnittelu (toteutussuunnitelma) –yhteyksien pito ( verkosto) ja koulutus –varsinainen kokeilu opetuksessa

24 Copyright © Auli Tirkkonen23 Hanke 2006-2007??  Tavoitteena verkko-opetussuunnitelma, johon liitetään jo olemassa olevat verkko-opinnot ja johon voi lisätä myöhemmin tuotettuja / tarjottavia verkko-opintoja.  Hankkeemme toinen tavoite on lisätä edelleen oman oppilaitoksemme opettajien osallistumista verkko-opetukseen.Toimimme perehdyttäjinä tietokoneen, internetin, oppimisalustan ja verkkomateriaalin käyttöön ja hankimme näiden käyttökokemusta kautta kokemustietoa verkko- opintojen edelleen kehittämisessä


Lataa ppt "HIUSALAN VIRTUAALIHANKE (alk. 2002 – jatkuu 2007 - >?) Voit lisätä yrityksen logon tähän diaan. Valitse Liää. Valitse Kuva. Etsi yhtiön logon sisältävä."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google