Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esteettömyys, käytettävyys ja saavutettavuus – tietoyhteiskunta kaikille Jyri Wuorisalo Avence Oy Pohjois-Savon tietoyhteiskuntastrategiaseminaari 23.2.2005.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Esteettömyys, käytettävyys ja saavutettavuus – tietoyhteiskunta kaikille Jyri Wuorisalo Avence Oy Pohjois-Savon tietoyhteiskuntastrategiaseminaari 23.2.2005."— Esityksen transkriptio:

1 Esteettömyys, käytettävyys ja saavutettavuus – tietoyhteiskunta kaikille Jyri Wuorisalo Avence Oy Pohjois-Savon tietoyhteiskuntastrategiaseminaari 23.2.2005

2 Information Society and Media Commissioner Viviane Reding: “Information and communication technologies can be powerful tools for bringing people together, improving their health and welfare, and making their jobs and social lives richer and more rewarding. But over 90 million EU citizens either cannot reap these benefits in full, or are effectively cut off from them because of age or disabilities. Making ICT products and services more accessible is thus a social, ethical and political imperative. At the same time, it makes sense economically. About 48 % of people over 50 years old in Europe today say ICTs do not fully meet their needs, but many of them also say that they would buy new mobile phones, computer and internet services if they could use them”.

3 Kulttuurinen näkökulma ottaa huomioon ihmisten erilaiset mahdollisuudet käyttää tietoyhteiskunnan palveluja. Iän, kulttuuritaustan ja vammaisuuden huomioiminen johtaa kaikille suunnattujen palvelujen toteutumiseen. Tietoyhteiskunnan verkkopalveluilla tarkoitetaan internetin www:n, sähköpostin, mobiililaitteiden ja Digitaalisen TV:n muodostamaa mediaympäristöä, jossa helpotetaan ja tasa- arvoistetaan ihmisten osallistumista, kommunikointia, asiointia ja opiskelua. Tasa-arvoinen tietoyhteiskunta, tietoyhteiskunta kaikille

4 Tietoyhteiskunnan piilosyrjintä Tietoyhteiskuntakeskustelussa käsitellään yleensä teknisiä asioita kuten laajakaistan nopeuksia, tietoturvan ongelmia, lomakkeiden laittamista verkkoon. Tietoyhteiskuntaa tulee tarkastella myös tasa-arvon ja syrjinnän kiellon näkökulmasta. Esteettömyystyöllä pyritään ratkaisemaan niitä ongelmia, joita syntyy, kun verkkopalveluja toteutetaan ilman selkeitä pelisääntöjä. Ongelmat johtuvat tiedon puutteesta verkkopalvelujen vaihtoehtoisista toteuttamistavoista sekä siitä, ettei edes tiedosteta ongelmia, joita aiheutetaan. Esteettömyys lähtee erityisryhmien tarpeiden huomioimisesta.

5 Suostuttelua ja pakottamista - pelisäännöt yhteistoiminnalle verkossa Ohjeistukset ja standardit - World Wide Web Consortium (W3C), Web Accessibility Initiative (WAI) EU: tietoyhteiskunta kaikille (eEurope 2005 toimintasuunnitelma) -Design for All -periaate ja eAccessibility USA: Web Accessibility for Section 508 Liikenne- ja viestintäministeriö: - viestintäpalvelujen esteettömyysstrategia JUHTA, julkisen hallinnon tietohallinnon neuvottelukunta: - JHS 129 Julkishallinnon verkkopalvelun suunnittelun ja toteuttamisen periaatteet

6 Esteettömyys Asenne - tapa toimia Lakien, standardien ja ohjeistusten noudattamista Muutoksen hallinta ja johtaminen Vastuu valintojen tekijöillä, päättäjillä, rahoittajilla ja palvelujen suunnittelijoilla Tietoyhteiskunta on ennen kaikkea valtava koulutusprojekti

7 Tekniikasta sisältöihin Tekninen esteettömyys on vasta alkua Sisällön esteettömyys - tekstistä multimediaan Monikanavaisuus - oman mediaympäristön laajentuminen Luotettavan ja ymmärrettävän tiedon saaminen Creative Commons ja Open Access, tiedon vapaa saatavuus

8 Esimerkkejä Tikas

9 Linkkejä www.laatuaverkkoon.fi www.intermin.fi/juhta www.tieke.fi ja sieltä standardoinnin kohdasta esteettömyys http://www.hiit.fi/de/creativecommons/ www.w3c.org/wai europa.eu.int/information_society/policy/accessibility/


Lataa ppt "Esteettömyys, käytettävyys ja saavutettavuus – tietoyhteiskunta kaikille Jyri Wuorisalo Avence Oy Pohjois-Savon tietoyhteiskuntastrategiaseminaari 23.2.2005."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google